Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer på om noen har noen erfaringer med dette medikamentet?

Ser det har vært tråder om det før også..

Er litt bekymret, er bare 21 år og har aldri vært medisinert for noe i hele mitt liv..

Føles som en stor overgang og plutselig skulle begynne på "lykkepiller"?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Cipralex og det har hjulpet godt. Det er fortsatt en lang vei igjen til depresjonen slipper taket, men det blir lengre mellom nedturene og de er mindre alvorlige.

Jeg har veldig lite bivirkninger, absolutt til å leve med. Det som er synd er man man som regel hører om de som ikke har hatt nytte av medikamentet. Jeg er veldig fornøyd og glad jeg tok avgjørelsen med å starte på det.

Begrepet "lykkepiller" skulle jeg ønske gikk ut av vokabulæret vårt. Man blir ikke lykkelig av medisinene, men de kan være med på å hjelpe en opp av depresjonen. Man er langt unna en euforisk følelse.

Mitt råd er å prøve medisinen. Jeg begynte med 5 mg i en uke for så å øke til 10 mg. Husk at det tar noe tid før medisinen begynner å virke og at man derfor bør gi den tid før man gjør seg opp en mening. Eventuelle birvirkninger vil også ofte gå seg til etterhvert.

Uansett hva du velger: Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har gått på disse pillene selv i lang lang tid. De dreper sexlysten og kan gjøre en litt "flat" i humøret. Men jeg var så lei av pillene en stund så jeg kuttet de ut. Det var ikke lurt - da gikk jeg rett i dørken så det sang etter. Så jeg glemmer ikke så mye som en pille mer etter den hendelsen.

Jeg har ett elsk/hat forhold til disse pillene. Jeg er "avhengig" av de men gud bedre så enklere min hverdag er når jeg går på disse pillene. Når jeg ikke tok pillene så slet jeg big time og er glad jeg ikke skadet meg selv for mye under oppholdet.

Anbefaler disse gjerne alikevel videre til folk jeg ser sliter. Fordi de gir en pause fra kaoset. De gir en pusterom.

Skrevet

Jeg har brukt Cipralex i snart tre måneder, og merker stor bedring. De kvernende negative tankene holder seg borte, og jeg gleder meg mye mer over ting jeg tidligere bare var apatisk til. Bivirkninger har det også vært lite av... bortsett fra én, som dessverre er noe kjip, og det er manglende evne til å få orgasme. Men jeg har like mye lyst som tidligere, så jeg velger å leve med det framfor å kutte ut pillen og bli som tidligere. :)

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har brukt Cipralex siden slutten av januar, og er veldig glad for det. Jeg har (nesten) bare positive ting å si. Humøret har steget, negative tanker og følelser får ikke feste. Ja, følelsene flater ut litt, både positive og negative, men det er utrolig deilig å få et pusterom og en bedre hverdag.

Sexlysten forsvinner en del. Orgasme tar laaang tid, og det er ikke ofte jeg gidder det. Det største problemet jeg har er at jeg tørker ut en god del. Det er både i munn, øyne og skjede.

Anbefaler deg å ikke være redd for å prøve. Jeg har heller aldri vært medisinert mot noe som helst før, og følte det som et nederlag da legen sa han ville ha med på antidepressiva. Det er fortsatt ikke noe jeg er glad for, men jeg er veldig glad for virkningen.

Skrevet

Går ikke selv på cipralex, men vel 3 personer som går på det. For dem funker det veldig bra.

Person 1 ble dårlig i begynnelsen på pillene, men det gikk seg til

person 2 fungerte det veldig bra på, var ikke noe problem å begynne

Person 3 er flink å glemme pillene og blir fysisk dårlig av å ikke ta dem på noen dager.

Men man skal jo ikke glemme å ta pillene, og det er vel vanlig å bli noe urven i begynnelsen. :sjenert:

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Nesten bare postivt..

Men jeg tenker at det skal være noe negativt ved å begynne på slike medikamenter også, det skal ikke være en for lettvind løsning!

Jeg får gå på apoteket imorgen, hva koster det egentlig med blå resept? Er det dyrt?

Skrevet

Jeg er 19 og har gått på Cipralex i snart ett år. Har det fantastisk mye bedre enn da jeg startet med pillene - endelig fungerer det å gå på skole, tenker sjeldent 'ekle' tanker, klarer å tenke framover og ønske noe for framtida, klarer rett og slett å kjenne glede igjen. Deilig!! Det er mer enn hva jeg har gjort på tre-fire år. Men vet jo ikke om dette kommer av pillene og/eller psykologhjelpen. Opplever ingen bivirkninger. Skal begynne å trappe ned snart.. :)

Går du til psykolog?

Betaler ca 140 kr for ca 90 tabletter.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg er 19 og har gått på Cipralex i snart ett år. Har det fantastisk mye bedre enn da jeg startet med pillene - endelig fungerer det å gå på skole, tenker sjeldent 'ekle' tanker, klarer å tenke framover og ønske noe for framtida, klarer rett og slett å kjenne glede igjen. Deilig!! Det er mer enn hva jeg har gjort på tre-fire år. Men vet jo ikke om dette kommer av pillene og/eller psykologhjelpen. Opplever ingen bivirkninger. Skal begynne å trappe ned snart.. :)

Går du til psykolog?

Betaler ca 140 kr for ca 90 tabletter.

Lykke til!!

Ja, jeg går til psykolog også

Tok det lang tid før du merket noe forskjell?

Hvordan var de 2 -3 første ukene egentlig?

Legen min sa at man faktisk kan føle seg mer deprimert før det begynner å virke ordentlig etter 2- 4 uker?

Skrevet

Tror det tok 1-2 måneder før jeg begynte å merke forskjell. Så ble det bare bedre og bedre utover høsten, og der har det faktisk holdt seg. Men kan jo hende det er "tilfeldig" - at det egentlig er på grunn av psykologhjelpa

Skrevet

Men jeg tenker at det skal være noe negativt ved å begynne på slike medikamenter også, det skal ikke være en for lettvind løsning!

Det er ikke heller en lettvint løsning. Det skal helst kombineres med terapi i en eller annen form, da pillene kun fjerner/mildner symptomene, ikke årsaken til depresjonen. Men det kan være med på å gi en pause fra det evige jaget av kjipe tanker, slik at man får nok overskudd til å begynne på den lange prosessen med terapi. For noen er faktisk disse pillene livsnødvendig, for de kan hjelpe til å holde suicidale tanker borte.

Jeg var forresten seinest i dag til samtale med psykiater for å vurdere om jeg burde starte opp igjen på antidepressiva, og han fortalte at de nå har fått nye rettningslinjer i forhold til bruken. Det har vist seg at antidepressiva har liten effekt på milde depresjoner, og av den grunn skal det helst ikke gis til folk med diagnose mild depresjon. Så det at antidepressiva er en lettvint løsning for smådeprimerte folk vil forhåpentligvis bli en fordom som forsvinner med litt tid, da det ikke lenger vil være en "sannhet".

Ønsker deg uansett lykke til. Håper du får god effekt av de.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm jeg har gått på Cipralex i fire år, med ett uheldig opphold (ref tidligere innlegg fra meg)

Legen min har aldri gitt meg tilbud om annen hjelp. Legen sa så kjekt at det hadde jeg ikke råd til uansett...

Jeg føler at dette er bare helt helt feil for min egen del. Tror jeg må finne meg en ny lege jeg :tristbla:

Skrevet

Hmm jeg har gått på Cipralex i fire år, med ett uheldig opphold (ref tidligere innlegg fra meg)

Legen min har aldri gitt meg tilbud om annen hjelp. Legen sa så kjekt at det hadde jeg ikke råd til uansett...

Jeg føler at dette er bare helt helt feil for min egen del. Tror jeg må finne meg en ny lege jeg :tristbla:

Whaat? Råd til? Om du finner deg en offentlig terapeut, så betaler du bare egenandel (295,- pr. time) inntil du har nådd frikortgrensa. Den er på nesten 1900,-. Om du allikevel skulle slite med å betale det, så kan du søke om økonomisk støtte på sosialkontoret. Det skal ikke være økonomien som begrenser hjelpa di.

Legen din hørtes litt dust ut. Anbefaler deg å bytte. Det kan være litt tiltak å skulle forholde seg til en ny person, men du får jo ikke den hjelpa du trenger av han, og da er han ikke verdt noe som helst.

Hos en eventuell ny lege, så be om å bli henvist til dps. Der er de mer kvalifiserte, og kan lettere avgjøre på hvilket nivå du trenger hjelp. Om du ikke er "trengende" nok, så vil de si ifra, og da kan du be legen om henvisning til en terapeut (mest sannsynlig psykolog) med driftsstøtte. De fleste får plass hos en slik før eller siden, men man må være tålmodig. Det kan ta noen måneder, avhengig av ventelister. Det kan lønne seg å sette seg på flere ventelister også, hos noen går det kjappere enn hos andre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Cipralex i et halvt år før jeg endelig kastet de i søpla!

Etter 2 uker på de ble jeg mye mye mye mer deprimert og jeg ble etterhvert helt gal.

Aldri følt meg så jævlig.

Sluttet på de og tok tak i depresjonen og jobbet meg opp av den uten djevel pillene.

Skrevet (endret)

Jeg gikk vel på cipralex i 9-10 mnd. Jeg husker faktisk ikke om de hjalp meg. Men godt mulig at det tok bort kantene, men i og med at jeg begynte på pillene ganske kort etter at jeg ble sammen med min kjæreste, kom i et helt nytt klassemiljø osv. Så er det vanskelig for meg å si om det var pillene eller det som hjalp meg. Sluttet i alle fall etter disse månedene, og det var godt å slippe pillene. Har vært deprimert en gang etter jeg sluttet, men jeg oppdaget "faresignalene" ganske så fort, så klarte å dra meg ut av det før jeg kom for dypt i det. :)

Endret av Teriyaki
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt 10 mg Cipralex daglig i snart 3 år, og de fungerer veldig bra på meg. Til tross for bivirkninger, har jeg fått et helt nytt liv. De første 14 dagene, var jeg veldig kvalm, men det gikk over. Bivirkningene jeg har nå er større søvnbehov, dårlig sex-lyst og vanskeligheter med orgasme (tar laaaang tid...) Men til tross for dette, er disse medisinene noe av det beste som har hendt meg!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har gått på cipralex i seks år. For ca tre år siden var det en vikar lege istedet for fastlegen min som ikke lurte på om vi skulle kutte det ut etter at jeg spurte hvor lenge jeg skulle gå på dem. Litt påvirket av min eks som ikke likte at jeg tok tablettr.

Det gikk rett vest for å si det sånn. Jeg ble skikkelig dårlig psykisk og fysisk selv om jeg trappet rooooolig ned.

Jeg startet på dem igjen for vi skjønte det ikke kom til å gå.

I dag tar jeg 20 mg etter at bruddet med eksen tok meg hardt. _Jeg gikk før det på 15 mg. Jeg skal trappe ned om ca tre måneder.

Men en ting jeg ikke la merke til at noen har nevnt her er at tablettene ikke er en kur for depresjon eller angst. Det gjør det bare litt lettere å jobbe seg gjennom tingene som ligger bak.

I tillegg til å ta disse pillene samt å jobbe med sin egen psyke er det uhyre viktig å trene og spise sunt. Alt dette kan hjelpe ufattelig mye.

Av bivirkninger har jeg ikke merket nedsatt sexlyst eller mangel på orgasme. Jeg merket derimot at jeg gjespet konstant etter at jeg begynte. Det kan bli plagsomt og litt flaut i enkelte situasjoner. I dag merker jeg ingenting og kroppen min har vendt seg til det. Lykke til :hoppe:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på cipralex i et halvt år. Hadde slitt med alvorlig depresjon i mange år uten å få ordentlig hjelp (kun en psykolog som trodde han kunne hjelpe meg med å "banke" på forskjellige punkter-kalt tankefeltsterapi - bare tull). Gikk tilslutt til legen min og ba om antidepressiva etter å ha prøvd det meste av selvutvikling osv. Han anbefalte cipralex og

det var redninga for meg. Hadde aldri greid å komme ut av det selv, og hadde heller aldri trodd at en liten pille kunne forandre livet mitt så drastisk. Eneste bivirkningene jeg hadde var kvalme første to ukene og vektøkning (men vekta ble jeg kvitt gjennom trening :)

Håper du får det bedre TS, du får prøve deg frem og se hvordan det går:) det er håp for alle som har det trist.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på cipralex i ca. 10 måneder (nå tar jeg det sammen med Wellbutrin - har funnet en kombo som passer meg perfekt!) og de har vært veldig nyttige for min del. De første ukene var ille, jeg var kvalm, trøtt, brukte mesteparten av tida på å sove eller stirre tomt ut i lufta, men det var verdt det da bivirkningene gav seg.

Ja, du blir kanskje litt sløvere, men jeg følte ikke mangel på oppturer. Det er en del som er redde for å bli følelsesmessig avstumpet, men når du er så langt nede at du har fått resept på anti-depressiva, så tror jeg ikke det gjør noe å slippe de verste bunnene. Jeg slutta å gråte hver dag, og jeg kunne kose meg med god samvittighet. Som mange andre har sagt her, så er det viktig å også snakke med noen om hva som er årsakene til depresjon. Selv går jeg til en gestalt-terapaut og synes det er flott! Et annet tips er å fortelle venner hvordan du har det, og bruke dem som støtte. jeg slet (og sliter fortsatt med) at jeg ikke orket å være sammen med folk, var skikkelig asosial, og mange venner lurte på hva som var galt. Nå har jeg snakka med de vennene jeg ser på som nære, fortalt hva som er "galt" og er blitt møtt med et tonn av forståelse!

Lykke til :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Cipralex i snart 3 år..og har bare positive erfaringer med det. Lykkepille vet jeg ikke om det er, hehe..det er en myte..men ja, du blir veldig glad den første tiden, etterhvert så stabiliserer det seg, når kroppen din blir vant til det.

Negative ting, hvis jeg skulle nevne noe, måtte bli at man blir rolig og litt slakk, hehe..av og til føles det som om jeg har lodder på bena, hihi....men det er ingenting i forhold til slik jeg hadde det før, med tvangstanker o.l..så da er det greit ;)

Masse lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...