Gå til innhold

Sykemelding


Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg må forklare bakgrunnen for sykemeldingen først, så her er den.

Når jeg gikk på do en morgen før jeg skulle på jobb, så hadde jeg en slags menstruasjon som var helt svart, og det var nesten 2 uker siden jeg hadde hatt mens. Dagen i forveien hadde jeg også hatt en fyllesyke verdt å komme i rekordbøkene på, og jeg ble litt redd for at det kunne være noe svart urin e.l, som følge av leverskade (har nylig hatt kyssesyken).

Jeg ringte til legevakten for å høre om jeg burde få bestilt legetime samme dag, eller om jeg bare skulle gå på jobb, og skaffe meg time en annen dag. Jeg fikk da beskjed om å skaffe meg hastetime hos legen, så jeg ringte arbeidsgiver og sa jeg ikke kom på jobb den dagen.

Legen antok at det bare var en senblødning fra tidligere menstruasjon, men at det kunne være jeg var gravid (negativ test -puh). Jeg spurte legen om det var slik at jeg kunne få en sykemelding. Det skulle hun ordne.

Så kommer det jeg reagerer på!

Når jeg skulle sende denne sykemeldingen til min arbeidsgiver såg jeg at den var utstedt til feil arbeidsgiver. Jeg har to stykker, og legen hadde tydeligvis bare valgt den øverste uten å spørre. Her skulle jeg selvsagt ha fulgt bedre med selv og sørget for at det var riktig arbeidsgiver, men jeg satt i litt andre tanker der mens jeg ventet på resultatene av graviditetstesten :gjeiper:

Jeg ringte inn til legen og forklarte situasjonen, og at jeg trengte en ny sykemelding. Siden jeg ikke hadde mulighet til å stikke innom selv og få en ny, sa hun at hun skulle sende en til meg i posten. Den har nå komt, sammen med en regning på 94 kroner?! :hakeslepp: Jeg hadde nok sagt ok og betalt denne regningen om jeg hadde fått beskjed i forkant, ettersom det var jo også min feil siden jeg ikke hadde sjekket hvilken arbeidsgiver den var utstedt til. Men det at jeg ikke fikk beskjed om at det ville koste meg penger å få den tilsendt før de sendte den, gjør at jeg ikke har lyst til å betale i det hele tatt :kjefte:

Men! Nå ser jeg også at det står under diagnose på sykemeldingen:

Kjønnsorgan symptomer/plager IKA kvinne :overrasket:

Jeg har da vitterlig ikke lyst til å levere dette inn til arbeidsgiveren min?! De trenger vel ikke vite HVOR jeg hadde symptomer?! Jeg er jo redd de skal tro jeg har HIV eller noe dersom jeg leverer inn en slik sykemelding! :sur:

Huff! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre...

Kan jeg kreve å få tilsendt enda en ny en, med en annen forklaring under diagnose (som medisinsk undersøkelse e.l) ?

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Diagnosen skal vel ikke arbeidsgiver se uansett. At du må betale tror jeg ikke er så spesielt.

Endret av Het Potet
Skrevet

Sykemeldingen din består jo av tre deler, den med diagnosen er det bare du som skal ha.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At du må betale syns jeg er helt greit.

Sykmeldingen kommer i tre deler, en til deg, en til arbeidsgiver og en til NAV. På den delen som skal til deg står diagnosen, men det gjør den ikke på den delen som skal til arbeidsgiver.

Skrevet

Helt normalt at du må betale!

Skjønner jo at det er kjipt, men sånn er det. Er vel ikke egentlig så urettferdig, det.

Og nei, arbeidsgiver ser ikke diagnose :) hadde vært litt kjipt i ditt tilfelle, ja!

Håper det går bedre meg deg!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at du må betale!

Skjønner jo at det er kjipt, men sånn er det. Er vel ikke egentlig så urettferdig, det.

Og nei, arbeidsgiver ser ikke diagnose :) hadde vært litt kjipt i ditt tilfelle, ja!

Håper det går bedre meg deg!

Jeg synes faktisk det er litt urettferdig når det var en feil på sykemeldingen. Legen burde da ha spurt hvem arbeidsgiver som skulle ha sykemeldingen. Slurv fra legen og det burde h*n ta på sin egen kappe synes nå jeg.

Men det er som de andre sier her, at arbeidsgiver skal ha den delen som det ikke står noen diagnose på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

men TS oppgav jo ikke den informasjonen selv. Altsa hvilken arb. giver som skal ha den. Skal man bestille forsikring sa oppgir man pa hvilken bil det gjelder. Skal man ha skattekort sa skal man oppgi info selv, ikke bare anta at alt ordnes.

Nar det gjelder at ny sykmelding kostet 94 kroner, sa er det vel fordi det er en slik administrativ kostnad. Husk at alt regnskap skal foeres, og det er faktisk et system bak dette.

Skrevet

men TS oppgav jo ikke den informasjonen selv. Altsa hvilken arb. giver som skal ha den.

Nemlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg må forklare bakgrunnen for sykemeldingen først, så her er den.

Dagen i forveien hadde jeg også hatt en fyllesyke verdt å komme i rekordbøkene på, og jeg ble litt redd for at det kunne være noe svart urin e.l, som følge av leverskade (har nylig hatt kyssesyken).

Mulig legen nevnte det for deg, men jeg vil bare si at det er viktig å være forsiktig med alkohol etter kyssesyken! Legen din bør følge deg opp med leverprøver, og du bør ikke drikke alkohol før disse er fine. Sier ikke at dette har noe med symptomene dine å gjøre, men du bør være litt forsiktig med leveren likevel.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

men TS oppgav jo ikke den informasjonen selv. Altsa hvilken arb. giver som skal ha den. Skal man bestille forsikring sa oppgir man pa hvilken bil det gjelder. Skal man ha skattekort sa skal man oppgi info selv, ikke bare anta at alt ordnes.

Nar det gjelder at ny sykmelding kostet 94 kroner, sa er det vel fordi det er en slik administrativ kostnad. Husk at alt regnskap skal foeres, og det er faktisk et system bak dette.

Jo greit det, men når legen sitter med to arbeidsgivere foran seg på dataen så er det vel normalt å spørre hvem som skal ha sykemeldingeng? Ikke bare gjette.

Enig at hun selv skulle ha sagt det, men mener da virkelig også at når hun ikke gjorde det så må legen spørre når legen ser at det er to alternativer.

Skrevet

Enig at hun selv skulle ha sagt det, men mener da virkelig også at når hun ikke gjorde det så må legen spørre når legen ser at det er to alternativer.

Er vel kanskje grenser for hvor mye ekstraarbeid en lege trenger.

Skrevet

Er vel kanskje grenser for hvor mye ekstraarbeid en lege trenger.

Synes vel ikke det er så mye ekstraarbeid. Tar kanskje 10 sekunder ekstra..

Legen sitter jo med PCen foran seg, det er ikke gitt at pasienten vet hun er registrert med to arbeidsgivere heller. Selv ville jeg antatt at det var den arbeidsgiveren jeg hadde oppgitt sist som gjaldt, og ikke tenkt mer over det i det hele tatt, tror jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her, fy for en lettelse det var når jeg så svarene deres og fikk sjekket at det stemte med at diagnose ikke blir vist til arbeidsgiver!

Slik kan det gå når man får panikk gitt :skratte:

Jeg skjønner også at det er administrasjonskostnader med å skrive ut en ny sykemelding, men det jeg reagerte på var at jeg ikke ble opplyst om dette gebyret av vedkommende jeg snakket med på telefonen. Da hadde jeg kanskje valgt å ta turen innom i slutten av uken når jeg hadde tid istedetfor å få det tilsendt, slik at jeg kunne unngått det gebyret.

Og jeg er enig i at jeg burde ha dobbeltsjekket hvilken arbeidsgiver det ble utstedt til, men syns også at legen kunne gjerne ha spurt hvilken arbeidsgiver det gjaldt når hun hadde det på skjermen. Men dette blir mye "jeg burde, h*n burde" :fnise:

Skrevet

Synes vel ikke det er så mye ekstraarbeid. Tar kanskje 10 sekunder ekstra..

Men hvis de skal ringe enhver pasient personlig som har glemt å informere om ting blir det fort litt mye.

Var bestevenninne med ei legedatter, så jeg har følt litt på akkurat det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...