Gå til innhold

Var ekofisk norges første platform?

Fremhevede innlegg

Gjest Caylee
Skrevet (endret)

I boka mi står det : Med boreriggen "Ocean viking" ble det funnet olje på Ekofisk i 1969.

Hva menes med den setningen? Mener de at ekofisk er platformen? Eller at Ocean viking er platformen??? Eller mener de at Ekofisk er havet ocean viking er platformen i ekofisk havet??? Hjelp!!!

Endret av Caylee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oljefeltet fikk navn Ekofisk, mens riggen het Ocean Viking.

Gjest Rosemor
Skrevet

Morsomt. Det ser ut til at du har fått samme eksamensoppgave som sønnen min hadde for 2 år siden. :)

Ja, som du allerede har fått svar på: Ekofisk var det første norske oljefeltet, men riggen het "Ocean Viking"

denne siden kan du få en del informasjon om oljeproduksjonen i nordsjøen.

Spesielt bør tidslinjen være interessant for deg. :)

Gjest Caylee
Skrevet

Morsomt. Det ser ut til at du har fått samme eksamensoppgave som sønnen min hadde for 2 år siden. :)

Ja, som du allerede har fått svar på: Ekofisk var det første norske oljefeltet, men riggen het "Ocean Viking"

Men hva er oljefelt? Ohg hva er en rigg??? Jeg sliter :(

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Hvis du ser på den linken jeg ga deg, så får du en del av forklaringen der.

Oljefeltet er området der plattformene står.

Det er ikke bare en plattform på oljefeltet, det er mange.

Gå inn på den fanen hvor det står "plattformer", og du vil se utviklingen av Ekofiskfeltet fra 1971-2001.

En rigg er en plattform.

En plattform kan være en borerigg (der det blir boret etter olje på havbunnen), en produksjonsrigg (der oljen blir behandlet for videresending), eller en boligrigg (der arbeiderne bor når de er på jobb).

Endret av Rosemor
Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Eller mener de at Ekofisk er havet ocean viking er platformen i ekofisk havet??? Hjelp!!!

Havet heter Nordsjøen. I dette havet ble det funnet olje. For å få oljen opp fra havet bruker man boreinstrument. Det området der de fant denne oljeforekomsten, ble kalt for område/felt "Ekofisk" - det er navnet på stedet der det var olje. Det er jo ikke like mye olje overalt, ikke sant? Så akkurat dette området ble kalt for Ekofisk.

Endret av gjestdeluxe
Gjest Caylee
Skrevet

Hvis du ser på den linken jeg ga deg, så får du en del av forklaringen der.

Oljefeltet er området der plattformene står.

Det er ikke bare en plattform på oljefeltet, det er mange.

Gå inn på den fanen hvor det står "plattformer", og du vil se utviklingen av Ekofiskfeltet fra 1971-2001.

En rigg er en plattform.

En plattform kan være en borerigg (der det blir boret etter olje på havbunnen), en produksjonsrigg (der oljen blir behandlet for videresending), eller en boligrigg (der arbeiderne bor når de er på jobb).

TUSEN TAK FOR SVAR :klemmer: Så ocean viking er oljeplatformen mens ekofisk er området? :)

Gjest Rosemor
Skrevet

TUSEN TAK FOR SVAR :klemmer: Så ocean viking er oljeplatformen mens ekofisk er området? :)

Riktig. :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Rigg = det som pumper opp oljen. Den kjempe store platformen som alle maskinene står på og hvor de som jobber der bor mens de er på jobb.

Oljefelt = område med olje under havbunn.

Gjest Caylee
Skrevet

kult, fikk han tema "Oljenasjonen Norge"?

Gjest Rosemor
Skrevet

kult, fikk han tema "Oljenasjonen Norge"?

Nesten, han hadde tema "Hvilken betydning har oljen hatt for oppbyggingen av velferdsstaten?" eller noe slikt... det går jo nesten ut på det samme.

Gjest Caylee
Skrevet

Nesten, han hadde tema "Hvilken betydning har oljen hatt for oppbyggingen av velferdsstaten?" eller noe slikt... det går jo nesten ut på det samme.

Det er sant ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...