Gå til innhold

Starte å trene, jogging, sykling


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg trenger et treningsopplegg, og håpet noen her har kunnskap om det.

Jeg har vært sykemeldt i 10 mnd, er i vanlig god form, slank 167 /50, er hundeeier, så det er ut på tur 1 times tid hver dag. Går å svømmer 2 til 3 ganger pr. uke.

Jeg har nå blitt anbefalt av revmatolog å jogge og å sykle. Jeg har aldri jogget i mitt liv, og sykle har jeg ikke gjort på 15- 20 år. Min hensikt er å få opp pulsen og blodomløpet ved denne treningen.

Mitt spørsmål er da hvor lite/mye jeg kan trene pr. uke? Kan jeg jogge 1 km eller er det for mye/ lite? Sykle 5 km eller er det for lite /for mye? Kan jeg begynne å øke treningen etter 1 uke, 2 uker eller når er passende?

Grunnen til jeg spør er selvfølgelig fordi jeg ikke vil pådra meg noe overbelastninger, betennelser, hva nå enn man kan få om man starter trening for mye/for hardt.

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogging kan være hardt om det er lenge siden du gjorde det. Ha gode sko, da mener jeg virkelig gode sko. Utenom det så bør du jogge på grusvei eller i terreng til å begynne med istedefor å jogge på asfalt som er forferdelig hardt.

Er lurt å bytte mellom jogging og sykling ihvertfall om du vil det, får mer variasjon siden jogging kan bli ensformig.

Angående mengde så ville jeg ha begynt forsiktig å lytt på kroppen, er ikke noe fasit på hvor mye du bør ha første uka og de påfølgende ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange treningsprogrammer på nettet tilpasset folk som ikke har trent på en stund. Både Dagbladet og Løplabbet har programmer, har jeg sett. Du kan jo prøve en av dem.

Uansett er det viktig med gode sko og ledige klær. Og å ikke begynne for hardt slik at du mister motivasjonen. Og så er det viktig med tilstrekkelig hvile slik at du unngår skader. Kjempeviktig!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg trenger et treningsopplegg, og håpet noen her har kunnskap om det.

Jeg har vært sykemeldt i 10 mnd, er i vanlig god form, slank 167 /50, er hundeeier, så det er ut på tur 1 times tid hver dag. Går å svømmer 2 til 3 ganger pr. uke.

Jeg har nå blitt anbefalt av revmatolog å jogge og å sykle. Jeg har aldri jogget i mitt liv, og sykle har jeg ikke gjort på 15- 20 år. Min hensikt er å få opp pulsen og blodomløpet ved denne treningen.

Mitt spørsmål er da hvor lite/mye jeg kan trene pr. uke? Kan jeg jogge 1 km eller er det for mye/ lite? Sykle 5 km eller er det for lite /for mye? Kan jeg begynne å øke treningen etter 1 uke, 2 uker eller når er passende?

Grunnen til jeg spør er selvfølgelig fordi jeg ikke vil pådra meg noe overbelastninger, betennelser, hva nå enn man kan få om man starter trening for mye/for hardt.

På forhånd takk! :-)

Min erfaring er at intervalltrening er det desidert beste for å få opp pulsen. Da får du pulsen opp maksimalt - litt ned igjen - så opp maksimalt igjen - så litt ned igjen. Dette er en treningsform som anbefales nå av leger på bla hjertepasienter. Istedet for jogging som gir en jevn og langt lavere puls over tid så anbefales det intervalltrening pga den store økningen og senkningen av pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger et treningsopplegg, og håpet noen her har kunnskap om det.

Jeg har vært sykemeldt i 10 mnd, er i vanlig god form, slank 167 /50, er hundeeier, så det er ut på tur 1 times tid hver dag. Går å svømmer 2 til 3 ganger pr. uke.

Jeg har nå blitt anbefalt av revmatolog å jogge og å sykle. Jeg har aldri jogget i mitt liv, og sykle har jeg ikke gjort på 15- 20 år. Min hensikt er å få opp pulsen og blodomløpet ved denne treningen.

Mitt spørsmål er da hvor lite/mye jeg kan trene pr. uke? Kan jeg jogge 1 km eller er det for mye/ lite? Sykle 5 km eller er det for lite /for mye? Kan jeg begynne å øke treningen etter 1 uke, 2 uker eller når er passende?

Grunnen til jeg spør er selvfølgelig fordi jeg ikke vil pådra meg noe overbelastninger, betennelser, hva nå enn man kan få om man starter trening for mye/for hardt.

På forhånd takk! :-)

Jogging og sykling er to veldig forskjellige treningsmåter. Jogging er den hardeste treningsmetoden og styrker skjelettet mye mer enn sykling. Du må holde på mye lenger for å få samme treningsutbytte av en sykkeltur som fra en joggetur. Når man er brukbart trent er det å ta seg en tur på 5-7 mil en middels tur som tar ca. to timer, men å jogge i to timer er veldig hardt.

Du må selvsagt begynne der du er nå. Hvis du blir passelig sliten av å jogge 1 km så gjør du det. Du skal ikke være mer sliten enn at du godt kunne løpt litt til. Er du segneferdig på slutten av turen så har du trent for hardt, da tar det lang tid å restituere seg. Hvis du løper passelig langt vil du restituere deg raskere, slik at du kan trene oftere og få raskere fremgang. 1 km er ikke særlig langt, du bør ta sikte på å komme opp i minst 5 km i løpet av en måned eller to. 5 km sykling er veldig lite, du bør prøve deg på 10 km og heller ta det litt roligere.

Det er to skoler innenfor utholdenhetstrening; de som mener man skal trene for det meste eller bare trene intervaller, og de som er tilhengere av å trene mest rolig og litt intervall. Når nesten alle topputøvere innenfor utholdenhetsidretter trener ca. 80% rolig og 20% intervall synes jeg svaret på hva som er best gir seg selv.

Mye intervalltrening gir ofte rask fremgang, men så stagnerer man ofte på et lavere nivå enn om man hadde hatt et grunnfjell av rolig trening. Når jeg sier rolig så snakker jeg om å trene med puls under syreterskel, ca. 60-70% av makspuls.

Særlig når du er utrent er det viktig å ikke ta for hardt i, ligg kanskje for det meste på 60%. Kjøp deg en pulsklokke, det er veldig nyttig for å kunne styre treningen.

Her er en glimrende artikkel om hvorfor man bør trene for det meste rolig:

http://www.cyclingnews.com/features/cyclingnews-fitness-q-and-a-april-20-2010 Her står det også om hvordan beinmineraltetthet blir påvirket av trening: Du trenger ikke jogge mange kilometer, det holder med å gjøre noen hoppøvelser for å få god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å jogge i sommer, og da var jeg sliten etter 1 minutt bare. Fulgte et nybegynnerprogram som ligger på Løplabbets sider. Jeg elsker å jogge nå, og er med i flere løp. Løpene motiverer meg masse, og jeg løper sakte. Er ikke med for å vinne for å si det sånn, og det plager meg ikke at jeg ligger i baktroppen ;) Løper fint en mil uten problemer nå. Anbefaler iallefall å følge løplabbets plan, så får man en rolig tilvenning til løping og unngår skader samtidig som man motiveres lettere når det ikke er så tungt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...