Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Vil du ha slutt på fattigdommen her i verden, eller synes du det er greit at andre er fattig, eller tjener veldig dårlig? Tror du det er mulig å fjerne fattigdommen i verden eller må noen være fattig for at verden skal gå rundt (for oss i vesten)?
Miss Puddel Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 det er sikkert mulig, teoretisk... og det er en fin tanke
Larsern Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Tja, kanskje. Rikdom og ressurser kan ihvertfall fordeles i langt større grad og mer rettferdig enn slik situasjonen er i dag. At hele verden skal kunne ha samme levestandard som oss i Norge er nok en utopi, tenk bare på hvor ofte du f.eks tyr til varer som er produsert i lavkostnadsland. Dersom en vare koster deg én timeslønn etter å ha blitt sendt rundt jordkloden, og personen som lager denne ene varen bruker én time på å lage den blir betalt 1/200 av timelønnen din når alle goder tilknyttet arbeid er inkludert, så sier det selv at fordelingen er skjev. Bra for oss, kjipt for dem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Jah, for at vi skal ha det så bra som vi har det i Norge så må noen slite for luselønn. Så en verden uten fattigdom eksisterer ikke, er alltid noen som må ta slitet og grovarbeidet.
Gjest hogwash Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Skulle gjerne sett en slutt på fattigdommen, men sjansene for at de som har mer enn gjennomsnittet (mao. nesten alle nordmenn) slutter å være grådige og deler med resten anser jeg som latterlig liten.
Gjest green tea Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 jeg vil eller verre fattig og lukelyng en rikke og ulikelig. men det hadde vart fint vis alle hadde resurser til å kunne skaffe seg nok mat son at de blir met og gratis skole gang
Gjest green tea Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 jeg tror at mange som har en masse penger kjøper dyre ting for å få en kort like følelse og så ser en gjerne på et stort flott hus som det skule hver hvilket så helst hus. jeg har en følelse at mange fattige spesielt fattige land i Afrika er gjerne mer lykkelig en folk fra vesten for de jeg har inntrykt av at noen av de lever mer her og nå. mens vi fra vesten gjerne ikke lever i det helle tatt noen ganger.
Gjest Trajan Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Ja jeg vil ha bort fattigdom. Men desverre så lenge det er mennesker så vil det være fattigdom
Gjest hogwash Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 jeg har en følelse at mange fattige spesielt fattige land i Afrika er gjerne mer lykkelig en folk fra vesten for de jeg har inntrykt av at noen av de lever mer her og nå. mens vi fra vesten gjerne ikke lever i det helle tatt noen ganger. Dette blir vel underbygget av selvmordstall fra rundt om hvis jeg ikke tar helt feil? Har forstått det slik at Norge har blandt de høyeste selvmordsrater i verden.
Gjest Kim Skrevet 23. april 2010 #10 Skrevet 23. april 2010 Slik det kapitalistiske systemet er lagt opp så må desverre mange være fattige, for at noen skal kunne være rike. 93% av Amerikanske verdier eies av under 10% av befolkningen. Den ekstreme fattigdommen som du ser i bla. deler av Afrika er jo et direkte resultat av kapitalismen og det "frie" marked. Tenk om et annet land skulle sugd opp våre oljeressurser og latt oss gjøre drittjobben for noen kroner om dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå