Gå til innhold

Straffbart å holde tilbake deler av legejournal?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

Heisann

I forbindelse med fastlegebytte har jeg selv hentet journalen min, og sett igjennom den. Jeg skal gi den til det nye legekontoret, men en ting jeg lurer på:

Er det straffbart på noen måte om man ikke gir dem hele journalen, når det dreier seg om ting som ikke er relevante i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du jo ikke gi dem noen journal i det hele tatt, så det kan umulig være noe galt i å gi dem bare deler av den.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom du gir dem deler av journalen og den nye fastlegen din tror dette er hele journalen, og du på bakgrunn av det ikke får rett behandling, så er det DITT ansvar. Dessuten kan legfolk aldri vite hva som er relevant og ikke.

Skrevet

Jeg hadde nok holdt tilbake hele i stedet, nettopp pga juridiske finurligheter som gjest over her nevner. Unntak er selvsagt der det er direkte feil.

Skrevet

Dersom du gir dem deler av journalen og den nye fastlegen din tror dette er hele journalen, og du på bakgrunn av det ikke får rett behandling, så er det DITT ansvar. Dessuten kan legfolk aldri vite hva som er relevant og ikke.

Alle kan se at om man har slitt med senebetennelse i hånda så er det fullstendig irrelevant for om den nye legen skal vurdere f. eks. dine fordøyelsesplager, så noen avgjørelser kan da legfolk ta også.

Det er ikke straffbart å ikke gi hele journalen til din nye fastlege. Hvis det er noe som du synes er pinlig som f. eks. kjønnssykdommer så kan du jo tenke på at leger flest har et fullstendig profesjonelt forhold til slikt, og hvis de har vært i virksomheten noen år så har de garantert sett litt av hvert.

Gjest johnny
Skrevet

Jeg er ikke sikker, men jeg tror den forrige fastlegen din sender over journalen og alle pasientpapirer til den nye fastlegen.

Og uansett, gjør det noe om den nye legen ser hele journalen? Han har taushetsplikt, og for ham er det aller meste helt vanlig.

Skrevet

Du har bare fått en kopi av din journal. Din nye fastlege har full rett til å henvende seg til din gamle og hente journalen din derfra.

Skrevet

Du har bare fått en kopi av din journal. Din nye fastlege har full rett til å henvende seg til din gamle og hente journalen din derfra.

Dette ville jeg gjerne sett en henvisning til en eller annen lovparagraf på? Det var snakk om å ha et sentralt helseregister hvor alt helsepersonell kunne hente ut informasjon, men datatilsynet gikk mot det slik det var planlagt bygget opp. I utgngspunktet "eier" man sin egen informasjon, med visse unntak rettet mot forhindring av forsikringssvindel, så om det har vært en endring i lovverket kunne det være greit å visst.

En mulighet for å unngå dette er riktignok å ikke oppgi fastlege. Jeg hadde i en lang persiode ingen fastlege, og det er en ren tilfeldighet at jeg endte op med å skrive meg på en liste for en tid tilbake. Vurderer forøvrig å melde meg ut igjen. Det er 12-16 ukers ventetid ("fellesliste", så jeg er i praksis under et kontor, ikke under en lege. Og den legen det går an å få time "raskt" (5-10 uker) hos er direkte farlig), så jeg har endt opp med å bruke privatlege (1 og en halv times kjøring) med mindre det er akutt nok til legevakt (20 minutters kjøring frem til klokken 18, du må bestille tid der tidligere på dagen, og jeg mener den er stengt i helgen. Den legevakten de fleste her bruker er en liten times kjøring borte, i overkant av 1 på vinterstid). Bygdelivets gleder ;)

Skrevet

Hei, og takk for svar allesammen!

Og neida, jeg mener ikke at det er ting som har relevanse, fordi det er snakk om flere oppmøter på legevakt, hvor de ikke fant grunnen til sykdom, men som fastlegen noen år senere fant ut av. Da ser jeg ikke helt hvorfor det har relevanse for videre behandling at de vet at jeg har vært innom legevakt.

Og det er faktisk endel direkte feil i notatene til en spesialist jeg har vært hos, men da har jeg tenkt å bare be det nye legekontoret legge inn en endring.

Men igjen, takk for svar allesammen!

enits82: men om dette er tilfelle, hvorfor er det da vi som pasienter er ansvarlig for å få flyttet journalen selv? Eller sikter du nå til det at om man bytter fastlege men ikke ber om å få oversendt journal, at den nye fastlegen kan ringe den gamle for å spørre om den behandling du sier du har fått tidligere stemmer+ For det skjønner jeg jo :o)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hæ? Er vi pasienter ansvarlig for å få flyttet journal selv? Den var ny. Min fastlege har gitt seg, jeg fikk tildelt en ny. Denne så jeg ingen grunn til å benytte da den eneste grunnen til at jeg benyttet den forrige var at denne var fantastisk. Beliggenheten til kontoret er imidlertid helt feil. Så jeg skiftet. Har da den nye ikke fått journalen? Det er i såfall helt uhørt!

Skrevet

Hæ? Er vi pasienter ansvarlig for å få flyttet journal selv? Den var ny. Min fastlege har gitt seg, jeg fikk tildelt en ny. Denne så jeg ingen grunn til å benytte da den eneste grunnen til at jeg benyttet den forrige var at denne var fantastisk. Beliggenheten til kontoret er imidlertid helt feil. Så jeg skiftet. Har da den nye ikke fått journalen? Det er i såfall helt uhørt!

Han skal ikke ha fått den uten at du vet om det nei, pga at du selv skal ha kontroll over informasjon angående deg selv. At den nye legen ikke har spurt etter denne er i beste fall merkelig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han skal ikke ha fått den uten at du vet om det nei, pga at du selv skal ha kontroll over informasjon angående deg selv. At den nye legen ikke har spurt etter denne er i beste fall merkelig.

Men det vet jeg jo ikke om han har (jeg antar det). Det jeg synes er rart er hvis det er sant det som blir hevdet at jeg selv er ansvarlig for å transportere enten fysisk (ser for meg at man må hente journal fysisk på kontor 1 for så å levere på kontor 2)eller ved samtykke journalen til ny lege. DET reagerte jeg på for det har jeg aldri hørt før.

Skrevet

Men det vet jeg jo ikke om han har (jeg antar det). Det jeg synes er rart er hvis det er sant det som blir hevdet at jeg selv er ansvarlig for å transportere enten fysisk (ser for meg at man må hente journal fysisk på kontor 1 for så å levere på kontor 2)eller ved samtykke journalen til ny lege. DET reagerte jeg på for det har jeg aldri hørt før.

Og som sagt, om han har det uten at du har blitt spurt om samtykke så er jeg ganske i tvil på om det egentlig er lovlig. Det har vært vurdert fri flyt av informasjon innenfor helsesektoren, men det har (i mine øyne heldigvis) blitt stoppet pga personvernshensyn.

I utgangspunktet er det ganske likefrem: Du ringer til legen eller legekontoret du hadde før, og ber de sende den over. Du behøver ikke være postbud selv.

Skrevet

Hei, ser at noen kanksje har misforstått meg. Jeg mener ikke at vi som pasienter er ansvarlig for å selv fysisk hente journalen på et kontor og levere til et annet. Man kan likegjerne be legekontor X om å sende den til legekontor Y.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...