Reveal Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 (endret) Heisann:-) Håper noen har gode råd å komme med her. Jeg ligger hjemme med feber og stygg hoste på tredje dagen. Når jeg skriver stygg hoste mener jeg av typen "hoster så jeg spyr". Har selvfølgelig både hostedempende og slimløsende (bla effidrin)- problemet er bare at dersom jeg i det heletatt har i meg noe fast eller flytende- så trigger dette hosten- slik at jeg sender alt i retur i løpet av etpar minutter... (Slik er det hver gang jeg er syk (utvikler veldig raskt lungebetennelse)- så evt råd vil bli notert også til senere behov) Jeg har legetime senere i dag, men skulle så veldig gjerne hatt i meg noe næring innen da- blir jo så susete og ør i hele kroppen at jeg nesten lurer på om jeg er kjørbar... Er det noen som har gode råd om mat/næring som taes raskt opp? Er helt desperat, svimmel, vondt i hodet, kroppen, gått ned 3kg på 3 dager.... Tenker foreks på om afinutrin/nutrilett kan være noe? Sjokolade (noe som egentlig byr meg helt i mot- liker det ikke i utgangspunktet når jeg er frisk heller)? Grønnsaker, frukt, HVA SOM HELST??? (Er veldig skeptisk til melkeprodukter- forferdelig å sende i retur...) Blir usedvanlig glad og takknemmelig for alt av gode råd:-) (Edit- er så susete at jeg måtte tilbake å rette endel ja...) Endret 22. april 2010 av Reveal
lerken Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Melkeprodukt og sjokolade er nok IKKE spesielt lurt når du hoster og har problemer med lungene, siden dette øker slimproduksjonen. Havregryn er det mye energi i, og holder lenge. Lag deg en skål havregrøt kokt på vann, gjerne med litt sukker (for å få litt rask energi). Vil nok hjelpe på
Supraspinatus Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 (endret) Heisann:-) Håper noen har gode råd å komme med her. Jeg ligger hjemme med feber og stygg hoste på tredje dagen. Når jeg skriver stygg hoste mener jeg av typen "hoster så jeg spyr". Har selvfølgelig både hostedempende og slimløsende (bla effidrin)- problemet er bare at dersom jeg i det heletatt har i meg noe fast eller flytende- så trigger dette hosten- slik at jeg sender alt i retur i løpet av etpar minutter... (Slik er det hver gang jeg er syk (utvikler veldig raskt lungebetennelse)- så evt råd vil bli notert også til senere behov) Jeg har legetime senere i dag, men skulle så veldig gjerne hatt i meg noe næring innen da- blir jo så susete og ør i hele kroppen at jeg nesten lurer på om jeg er kjørbar... Er det noen som har gode råd om mat/næring som taes raskt opp? Er helt desperat, svimmel, vondt i hodet, kroppen, gått ned 3kg på 3 dager.... Tenker foreks på om afinutrin/nutrilett kan være noe? Sjokolade (noe som egentlig byr meg helt i mot- liker det ikke i utgangspunktet når jeg er frisk heller)? Grønnsaker, frukt, HVA SOM HELST??? (Er veldig skeptisk til melkeprodukter- forferdelig å sende i retur...) Blir usedvanlig glad og takknemmelig for alt av gode råd:-) (Edit- er så susete at jeg måtte tilbake å rette endel ja...) Hvis du har apetitt og du ikke er uvel så er sånne proteindrikker svært næringsrike. Feks YT (da tenker jeg helst på den i en slags liten firkantet kartong, og ikke på den plastflasken). Og det finnes proteinprodukter som er helt melkefrie. Spør på helsekosten. Om du sliter med apetitten ville jeg satset på noe som innehold mye sukker, som brus. Jeg vil egentlig anbefale å røre ut kullsyren først. Eller rett og slett lage sterk saft (med sukker). Når man har f.eks. diaré, eller oppkast så pleier leger å anbefale 50/50 eplemost og farris. Det inneholder sukker og litt salter. Endret 22. april 2010 av Supraspinatus
Parasollpiken Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Når jeg er syk er dette redningen: Farris/Farris bris med oppskjærte sitronbåter og isbiter, og mellom slurkene, spiser jeg tørr, stekt kylling. Kanskje noen epleskiver etterhvert. God bedring!
Gjest mari kontrari Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Er dessverre ikke helt sikker på hva som blir tatt opp raskest, men tenker det kan være lurt å få i seg litt sukker for energi, og litt salt for å binde væske i kroppen. Ellers pleier prøver jeg meg frem med følgende ting (avhengig av hva som frister, evt blir i magen): - rett-i-koppen-suppe - (most) banan - ristet loff med smør eller syltetøy (kan kanskje trigge hoste?) - drikker "ekte" saft fremfor vann (tar vekk ekkel smak i munnen og gir sukker) - salte kjeks med en liten ostebit (igjen kanskje problem med hosten...) Men om du mente kjørbar bokstavlig som i at du skal kjøre: vær forsiktig, da. Kanskje bedre å ta taxi enn å kjøre av veien i et hosteanfall
Reveal Skrevet 22. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for gode råd:-) De er notert! Er nå igang på penicilinkur (var kraftig lungebetennelse ja)- så håper den raskt bedrer situasjonen. Er ganske desperat nå. Har overhode ingen matlyst, prøver å tvinge i meg litt, men etter å ha sendt alt i retur i flere dager får man jo litt skrekken... Jaja, heller i meg sukkerholdig saft, eplejuice og farris, mens jeg krysser fingrene og venter på bedre tider...
LetThemEatCake Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 All form av godteri och choklad. Även frukter som vindruvor och bananer är bra. Torkad frukt och russin. Vitt bröd med marmelad/sylt kanske? Det mesta av det som man annars brukar säga att man inte ska äta brukar vara bra, haha.
Supraspinatus Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Tusen takk for gode råd:-) De er notert! Er nå igang på penicilinkur (var kraftig lungebetennelse ja)- så håper den raskt bedrer situasjonen. Er ganske desperat nå. Har overhode ingen matlyst, prøver å tvinge i meg litt, men etter å ha sendt alt i retur i flere dager får man jo litt skrekken... Jaja, heller i meg sukkerholdig saft, eplejuice og farris, mens jeg krysser fingrene og venter på bedre tider... Når det kommer i retur er det viktig å få i seg nok væske, slit at du ikke blir dehydrert. Brus uten kullsyre, eplemost blandet med farris, saft m/sukker osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå