Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det absolutt ingen av dere som forstår at de høye prisene på kokain skyldes forbudet og straffesanksjonene?

At desto strengere straffer, dess mer lukrativt?

(ps, dere som forstår dette, hvordan klarer dere å argumentere for en selvmotsigende handling?)

Det er da ingen som har påstått noe annet? Det vil alltid være noen som er villig til å prøve å smugle, uansett hvor strenge straffene er. Det er da ikke noe argument for at vi skal slutte å straffe smuglerene? Hva med dette mener du at er selvmotsigende?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var en jente til med på smuglingen. En rik jente som har en far med gode forbindelser.

Norsk UD hjalp henne med å flykte ut av Bolivia. De utstedte et nødpass i et falsk navn slik at hun kunne rømme. I Norge har hun ikke blitt tiltalt selv om hennes rolle var mer aktiv enn Stine sin.

Trolig har Stine fått en strengere dom fordi UD hjalp rikmannsjenta hjem.

Skrevet

Hvor dumme er dere egentlige?

Skjønner dere ikke selv at de aller fleste mennesker som gjør de handlingene som de jentene i bolivia veldig ofte har narkotikagjeld?

Og hvor tror dere den gjelden kommer fra?

Kanskje forbudet?

Og hvis konsekvensen av narkotikagjelden er at de selv må transportere, - ser dere ikke selv at bruk fører til kriminalitet for lovforbudets skyld?

Uff, jeg blir litt trist jeg. Først og fremst for de jentene som har blitt nok straffet. Og deretter dere, som ikke forstår selv de enklelste mekanismer her i verden... sukk...

Skrevet

Det var en jente til med på smuglingen. En rik jente som har en far med gode forbindelser.

Norsk UD hjalp henne med å flykte ut av Bolivia. De utstedte et nødpass i et falsk navn slik at hun kunne rømme. I Norge har hun ikke blitt tiltalt selv om hennes rolle var mer aktiv enn Stine sin.

Det er da ikke et falskt pass. Greit at hun var sleip som byttet navn, men passet er like ekte som ditt. UD meldte ifra til BOlivianske myndigheter at denne jenta hadde fått utstedt nytt pass, myndighetene der nede gjorde ingen ting med det, så derfor klarte hun å komme seg hjem.

Hadde vært greit hvis du fortalte ting som var sant, ikke bare sånn du liker å tro at det er.

Ang. straffen til Stine, så aner du like lite som oss, om den ble strengere pa grunn av dette. Sannheten er at Stine fikk mildere straff, en foreslått av aktor.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Straffen er kanskje høy, men når de er så dumme å bli med på noe sånt, så ... De kan for det selv, de visste hva de gjorde og må ta straffen for det, enkelt og greit. Det eneste jeg bekymrer meg for er barnet til hun ene og det ufødte barnet til Stina. Jeg håper hun ikke er så dum at hun nekter å sende bort barnet, stakkars barn som må vokse opp i fengsel ... Da er det faktisk bedre å vokse opp med besteforeldre, selv uten mor.

Skrevet

Skjønner dere ikke selv at de aller fleste mennesker som gjør de handlingene som de jentene i bolivia veldig ofte har narkotikagjeld?

Og hvor tror dere den gjelden kommer fra?

Kanskje forbudet?

Og hvis konsekvensen av narkotikagjelden er at de selv må transportere, - ser dere ikke selv at bruk fører til kriminalitet for lovforbudets skyld?

Uff, jeg blir litt trist jeg. Først og fremst for de jentene som har blitt nok straffet. Og deretter dere, som ikke forstår selv de enklelste mekanismer her i verden... sukk...

Du er klar over at det argumentet kan brukes mot hver eneste lov som noen gang er funnet opp? En hver handling som bryter loven fører til mer kriminalitet?

Og tror du egentlig det blir bedre av at vi legaliserer all narkotika? Hva med kriminelle handlinger som blir begått på grunn av tobakk og alkohol? Det er jo lovlige og fritt tilgjengelige stoffer.

Nå er det en gang slik at samfunnet har bestemt at de ikke ønsker fri tilgang til narkotiske stoffer. Dette må desverre enkeltindividene infinne seg i. Blir det nok enkeltindivider kan de danne en maktgruppe som kan få endret denne loven, men intill det skjer så vil de altså måtte ta konsekvensene når de velger å bryte loven.

Forøvrig skulle jeg gjerne sett et mye bedre tilbud til narkomane slik at de kan få hjelp mot avhengigheten sin. For jeg tror ikke at det er noen som ønsker å være avhengig av noe som helst russtoffet. Og legalisering vil ihvertfall ikke hjelpe på dét problemet.

Skrevet

Hvordan vet du at hennes rolle var mer aktiv enn Stina sin?

Skrevet

Jeg forstår ikke at dere kan finne glede i at andre blir straffet og får det vondt, like lite som jeg finner glede i at en for eksempel får kreft av å røyke. At man faktisk ønsker at noen som røyker skal få kreft, akkurat som man ønsker og har lyst til at en som transporterer medisin får tretten år i fengsel.

Som om jeg skulle ha tenkt, - dersom en kjører for fort så skulle jeg ønske at han kjørte ut av veien og døde, hvis ikke så ville vi ikke lært.

Skrevet

Jeg forstår ikke at dere kan finne glede i at andre blir straffet og får det vondt, like lite som jeg finner glede i at en for eksempel får kreft av å røyke. At man faktisk ønsker at noen som røyker skal få kreft, akkurat som man ønsker og har lyst til at en som transporterer medisin får tretten år i fengsel.

Som om jeg skulle ha tenkt, - dersom en kjører for fort så skulle jeg ønske at han kjørte ut av veien og døde, hvis ikke så ville vi ikke lært.

Det er da ingen av de dømte her som er blitt straffet for å transportere medisin? De er dømt for å illegalt transportere ulovlig narkotika. De har brutt et lands lover og straffes for det. En person som transporterer midler som skal brukes i medisinsk hensikt jobber i et firma som har lov til å transportere disse stoffene.

At du mener at vi skal ha all narkotika helt fritt og lovlig er en helt annen sak, en annen debatt. Mener du det, så jobb for det. Frem til din jobbing evt fører frem finnes det lovverk som regulerer transport og bruk av narkotiske stoffer. Så lenge de er der så forholder man seg til det.

Velger man å bryte vedtatte lover- ja da velger man å ta risikoen for å bli straffet for det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Synes det er trist å vite at det er så mange kynikere som går helt fritt rundt i samfunnet og påfører folk mer skade og smerte enn visse folk som sitter i fengsel. Verden er urettferdig.

Skrevet

Det er helt menneskelig og naturlig å ønske at de som gjør noe galt (enten i egne eller samfunnets øyne), skal bli straffet for det de gjør. Men det er stor forskjell i hva man ønsker at den straffen skal bestå av. Det er helt legetimt å håpe på at det er fartskontroll rundt neste sving slik at råkjøreren blir tatt, men det er noe helt annet å ønske at han kjører inn i en fjellvegg. Ser du forskjellen der?

Det er vel heller få som er glade over at disse jentene vil få noen vanskelige og vonde år. Det er ingen som direkte ønsker akkurat disse jentene vondt. Det som gleder er å se at rettsystemet fungerer slik det skal, at personer som har gjort noe galt skal bli straffet for det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syns dette var en merkelig sammenlikning. Nå er det faktisk slik at røyking er lov! Det er da ikke narkotikasmugling!

Selvfølgelig vil de fleste at de som bryter loven skal bli straffet for det. Det beviser jo bare at lovverket fungerer og at vi er et skritt nærmere et bedre samfunn uten idioter som selger dop til barna våre.

Jentene fikk som fortjent og vi unngikk noen kilo dop fra gatene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Norske myndigheter har presset på for å få Stine Brendemoe Hagen dømt. Til og med har de sendt en politimann for å vitne mot henne. Samtidig har de nektet henne fri advokatbistand selv om andre i samme situasjon har fått det, f.eks i Kongo.

Det virker som om det viktigste er å beskytte Christina Øygarden som ble smuglet ut av landet. Hun har en rik far og kunne betale seg ut av situasjonen. Da er det vel viktig at noen andre må sone da. For snille rike jenter skal ikke sitte i fengsel når de gjør noe galt.

Skrevet

Jeg synes straffen er høy, for det er snakk om skitunger på eventyr. Straff synes jeg de skal ha, men så mange år for ungdommelig overmot er i overkant av hva jeg synes de fortjener.

Skrevet

Trur jentene har lært av hva de har gjort. Trur de har hatt det ille nok i disse to årene. Syns hvertfall Stina viser tydelig anger for at hun var så dum og naiv. Så hvertfall hun burde bli sluppet ut før hun blir skrullete og bitter.

Skrevet

At de blir straffet for at de smuglet narkotika er helt greit, men 20 år i fengsel er jo fryktelig lenge?

Jeg synes synd på kanskje små-naive jenter som helt sikkert ble lovet at dette skulle være en "lett" prosess hvor de skulle tjene mye penger på å dra på ferie.. Nå må de sitte i fengsel i et fremmed land hvor de helt sikkert blir å miste all kontakt med venner og familie...

Jeg synes de fortjener straff, men synes den var drøy.

Skrevet

Menneskenes forelskelser i lover kjenner ingen begrensinger, selv om straffen er for å pine og skade mennesker.

Jeg er helt uenig i at en dame i somalia får piskeslag om hun er utro, selv om loven i somalia forteller at utroskap skal straffes med piskeslag.

At dere som er mer glad i lover enn mennesker skal være enige i begrunnelsen, ja det får være opp til dere, men jeg er glad jeg er uenig!

Skrevet

Jeg synes det er trist at man innesperrer mennesker i tretten år bare fordi de transporterer medisin fra et land til et annet land.

Umoralskt og uetisk å forby mennesker selv å bestemme hvilkene planter og busker man beskjefter seg med.

Om hundre år vil vi se på med latterlighet den behandling vi gir til mennesker som bryter legemiddelloven og vi vil også forstå at det er de vannvittige straffene som også er årsakene til de høye prisene og den påfølgende kriminialitet.

At noen finner glede i vissheten om at andre blir straffet er vel menneskesjelens paradoks om at man nyter smerte som man ikke påfører en selv.

Ja i din drømmeverden hadde vel menneskene overlevd i en generasjon.

Jeg har vanskelig for å tro at noen av disse jentene ikke hadde noen som helst anelse om hva som foregikk, og da spesielt siden dette ikke var deres første tur.

Jentene får vel den straffen som er rett og rimelig der de befinner seg, men jeg synes fryktelig synd på familiene deres, og barnet som er på vei ikke minst.

Tommel opp.

Hei

syns egentlig at den yngste fik lit lang straf, hun var mindreårig da hun ble tat det burde vert tat hensyn til det blir det her

hilsen

Ja, "ta hensyn". Dette blir pinlig. Hun var stor nok til å vite hva hun dreiv med. Mindreårig-kortet er ugyldig.

-smalt det fra smartingen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At de blir straffet for at de smuglet narkotika er helt greit, men 20 år i fengsel er jo fryktelig lenge?

Jeg synes synd på kanskje små-naive jenter som helt sikkert ble lovet at dette skulle være en "lett" prosess hvor de skulle tjene mye penger på å dra på ferie.. Nå må de sitte i fengsel i et fremmed land hvor de helt sikkert blir å miste all kontakt med venner og familie...

Jeg synes de fortjener straff, men synes den var drøy.

Det synes ikke jeg. Jeg synes de fortjente hvert minutt av den straffen.

De fikk ikke 20 år, de fikk 13. Trekk fra de 2 årene de allerede har sittet, så har de 11 år igjen.

Jeg leste i en artikkel at de kunne halvere straffen ved å jobbe i fengselet, da sitter de altså igjen med 5,5 år i buret. De er ute før de fyller 30; de har ingenting å klage over.

Skrevet

Det synes ikke jeg. Jeg synes de fortjente hvert minutt av den straffen.

De fikk ikke 20 år, de fikk 13. Trekk fra de 2 årene de allerede har sittet, så har de 11 år igjen.

Jeg leste i en artikkel at de kunne halvere straffen ved å jobbe i fengselet, da sitter de altså igjen med 5,5 år i buret. De er ute før de fyller 30; de har ingenting å klage over.

Signerer.

Dette sender også et signal til andre som måtte sitte med slike planer. De vet nå hva de risikerer. Dersom disse jentene bare skulle få en symbolsk straff, ville det komme en mengde tilsvarende saker etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...