Gå til innhold

Kokainsaken


Sarafina

Anbefalte innlegg

13 års fengsel for Stina Og Madeleine, 20 for Augusto Toro-Blacutt.

Hva synes dere?

Jeg synes det er rart at S og M fikk lik straff, virket jo absolutt som om M var mer innblandet og med på planleggingen enn det S var. Synes også at Augusto fikk som fortjent. MEN: synes S og M fikk litt vel lang straff. Jeg mener, hva blir pedofile og drapsmenn idømt her i Norge? Smugling av narkotika er ille, knark kan ta livet av folk (men folk velger ihvertfall selv om de vil bruke narkotika.) De har jo faktisk ikke drept, voldtatt eller utøvd vold mot noen (voldsmenn i Norge får altfor korte straffer, mener nå jeg.)

Når det er sagt: regner med at ihvertfall Stina får mildere straff ved å anke, de har allerede sonet to år og har 11 igjen. Har også hørt at man får halvert straffen hvis man jobber i fengselet (da har de fem og et halvt år igjen, evt mindre hvis de vinner frem ved å anke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 års fengsel for Stina Og Madeleine, 20 for Augusto Toro-Blacutt.

Hva synes dere?

Jeg synes det er rart at S og M fikk lik straff, virket jo absolutt som om M var mer innblandet og med på planleggingen enn det S var. Synes også at Augusto fikk som fortjent. MEN: synes S og M fikk litt vel lang straff. Jeg mener, hva blir pedofile og drapsmenn idømt her i Norge? Smugling av narkotika er ille, knark kan ta livet av folk (men folk velger ihvertfall selv om de vil bruke narkotika.) De har jo faktisk ikke drept, voldtatt eller utøvd vold mot noen (voldsmenn i Norge får altfor korte straffer, mener nå jeg.)

Når det er sagt: regner med at ihvertfall Stina får mildere straff ved å anke, de har allerede sonet to år og har 11 igjen. Har også hørt at man får halvert straffen hvis man jobber i fengselet (da har de fem og et halvt år igjen, evt mindre hvis de vinner frem ved å anke.)

For det første: De er ikke i Norge. De blir dømt etter boliviansk lov. Å sammenligne med hva pedofile og drapsmenn blir idømt i Norge, er ikke holdbart.

Jeg synes egentlig straffen er passende. Tenker ikke "stakkars jenter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

De er gamle nok til å innse at å smugle kokain fra sør-amerika til Norge er idiotisk. Gamle nok til å få konsekvensene av det de har gjort, og gamle nok til å skjønne at blir de tatt i et annet land så blir de dømt etter deres system og straffemåling, så de fortjente hvert år - spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er helt greit. Er man med på leken får man tåle steken.

Synes nok mest synd på barna til disse jentene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: De er ikke i Norge. De blir dømt etter boliviansk lov. Å sammenligne med hva pedofile og drapsmenn blir idømt i Norge, er ikke holdbart.

Jeg synes egentlig straffen er passende. Tenker ikke "stakkars jenter."

Det er jeg enig i, formulerte meg litt dumt der. Smugling av narkotika er forresten veldig strengt over hele verden, ja jeg undrer meg litt over det når jeg setter det i perspektiv i forhold til drap etc, MEN: jeg ser samtidig at det kan ha en preventiv virkning. Smugling er jo noe som må stoppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen var som fortjent. Da jeg leste overskriften i avisen, der hun sa hun var gammel da hun kom ut, trodde jeg de hade fått adskillige fler år. Kommer de ut etter 11 er hun 30, ikke Så forferdelig gammelt i de flestes øyne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg synes dette var fryktelig trist. Madelaine har etter hva som har kommet frem hatt kontakt med bakmennene, hun har ringt og sendt mye sms, fått beskjeder fra Toro-Blacutts kjæreste i Norge om tips da de ble stoppet på flyplassen.

Det er noe i meg som sier at Stina er uskyldig oppi dette. Jeg vet ikke hva det er, kall det en magefølelse eller en intuisjon. Jeg tenker også; de må jo ha visst ? Men MÅ hun ha visst? MÅ HUN HA VISST? Madeleine har innrømt at hun "kjente noe hardt i bunnen av baggene". Hun var også den som hentet baggene.. hun har en større rolle. At de skal få samme straff er for meg uforståelig.

Det er ikke drap. Det er dop, farlig farlig dop, som dreper mange mennesker hvert eneste år. Det er det ikke som glemmer. Men igjen; det er dop, ikke har de tatt et menneskeliv. Dop vil alltid være der uansett, om det ikke kom igjenom med dem, så har det kommet igjen på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var fryktelig trist. Madelaine har etter hva som har kommet frem hatt kontakt med bakmennene, hun har ringt og sendt mye sms, fått beskjeder fra Toro-Blacutts kjæreste i Norge om tips da de ble stoppet på flyplassen.

Det er noe i meg som sier at Stina er uskyldig oppi dette. Jeg vet ikke hva det er, kall det en magefølelse eller en intuisjon. Jeg tenker også; de må jo ha visst ? Men MÅ hun ha visst? MÅ HUN HA VISST? Madeleine har innrømt at hun "kjente noe hardt i bunnen av baggene". Hun var også den som hentet baggene.. hun har en større rolle. At de skal få samme straff er for meg uforståelig.

Det er ikke drap. Det er dop, farlig farlig dop, som dreper mange mennesker hvert eneste år. Det er det ikke som glemmer. Men igjen; det er dop, ikke har de tatt et menneskeliv. Dop vil alltid være der uansett, om det ikke kom igjenom med dem, så har det kommet igjen på en annen måte.

Veldig, veldig enig i dette. Jeg personlig tror at Stina visste hva de gjorde, men det er tydelig at Madeleine har hatt en større rolle, holdt kontakten med Blacutt osv. Hun tok nok initiativet til å få med Stina. Men tviler egentlig på at Stina er helt uskyldig - husk, hun var med på Madeleines forrige tur til Bolivia også... Hun kan jo umulig ikke ha visst noen ting. Uansett, Madeleine fortjener lenger straff enn det Stina gjør, S var også kun 17 år gammel, mens M var 21 og helt tydelig "lederen" i gjengen.

Synes også at Christina Øygarden har sluppet for lett unna, HVIS det ikke er slik at HUN er den eneste som er helt uskyldig oppi dette. Men egentlig tviler jeg på at NOEN gjør slikt uten å vite, kanskje har M presset henne eller noe slikt... Vanskelig å holde noe sånt skjult for de andre vil jeg tro! Må jo stadig dukke opp som tema på turen deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg forsøker å forestille meg selv. Det er et land jeg har dratt til et par ganger. Det er godt og varmt der. Er man 17 så kan man nok gjøre omtrent hva som helst for å dra til syden, jeg husker jeg var så misunnelig på mine venninner som dro til Gran Canaria eller andre steder, (bare eksempel) og kunne nok gjort alt for å dra selv. 17 år og litt for godtroende, er faktisk noen så snille at de betaler turen vår? Åja, ja da må de være gode venner av venninnen min. Man vil kanskje tro at det faktisk er slik.

Nå husker jeg ikke tidspunktet for da baggene kom inn i bildet, men slik jeg forstod det (om du vet sikkert så værsåsnill å oppdater det ) så kom baggene inn da de pakket sakene for å skulle dra hjemover, og Madelaine "ikke hadde plass til dem selv". Da har evt Stina trodde hun var på ferie, og plutselig var det noen som ville ha noen pene bagger til Norge, og de skulle ta med dem.

Hvis moren min vil jeg skal ta med meg en ryggsekk når jeg skal til Norge, så kikker jeg oppi den.. Nei der var det ikke noe. Jeg tenker ikke at det kan ligge noe muffens under plata i bunnen f.eks. Så lett kan det jo være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som får påspandert 2 turer til Bolivia på luksushotel, og lommepenger, og ikke vet at de da må "betale" tilbake på en eller annen måte (smugling/prostitusjon).

Din magefølelse/intuisjon er nok ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i meg som sier at Stina er uskyldig oppi dette. Jeg vet ikke hva det er, kall det en magefølelse eller en intuisjon. Jeg tenker også; de må jo ha visst ? Men MÅ hun ha visst? MÅ HUN HA VISST? Madeleine har innrømt at hun "kjente noe hardt i bunnen av baggene". Hun var også den som hentet baggene.. hun har en større rolle. At de skal få samme straff er for meg uforståelig.

Når man på slutten av en gratis ferie får utlevert en "tom" bag man skal ta med seg, bør det ringe noen varselklokker -det er ikke akkurat en ny framgangsmåte for smugling. Det er faktisk grenser for hvor naiv, uvitende og uaktsom man kan være uten at det får følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man på slutten av en gratis ferie får utlevert en "tom" bag man skal ta med seg, bør det ringe noen varselklokker -det er ikke akkurat en ny framgangsmåte for smugling. Det er faktisk grenser for hvor naiv, uvitende og uaktsom man kan være uten at det får følger.

Jeg vet... og med så mange kilo i også... særlig når dette er Stinas andre tur ned dit...

Dessuten: når du vanker med folk som Madeleine (og Augusto), bør du ikke da oppdage noe muffins? Jeg skal ikke dømme, kjenner dem jo ikke selv, men hun virker jo rimelig tøff i trynet i intervjuer gitt... Folk som driver med kokainsmulging er jo ikke mors beste barn, noe jeg regner med at skinner gjennom for folk som omgås dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man skåner alle smuglere som ser skandinaviske og uskyldige ut, så er det jo nettopp disse menneskene man bruker mer av når man skaffer smuglere.

Disse jentene smuglet, de fortjener den straffen de fikk, enkelt og greit.

Hva slags straff disse jentene ville fått i Norge har ingenting med saken å gjøre. De ble ikke tatt for smugling i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de fikk som fortjent, det var vel tross alt en del kg det var snakk om - så hvordan kunne de unngå å vite noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at man innesperrer mennesker i tretten år bare fordi de transporterer medisin fra et land til et annet land.

Umoralskt og uetisk å forby mennesker selv å bestemme hvilkene planter og busker man beskjefter seg med.

Om hundre år vil vi se på med latterlighet den behandling vi gir til mennesker som bryter legemiddelloven og vi vil også forstå at det er de vannvittige straffene som også er årsakene til de høye prisene og den påfølgende kriminialitet.

At noen finner glede i vissheten om at andre blir straffet er vel menneskesjelens paradoks om at man nyter smerte som man ikke påfører en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes egentlig ikke straffen er så streng jeg. Det er ikke snakk om bare litt kokain her, men mange kilo. At de ikke viste hva de gjort nekter jeg å tro. Det skal ikke være mulig å være så naiv at man får påspandert flere turer til andre siden av verden, betaling når man kommer hjem og ikke reagerer når man får tunge bager som man skal ta med seg hjem.

Såvidt jeg har leste er det vanlig at man får halvert straffen hvis man jobber i fengselet. Er det tilfelle kan de være ute igjen 5-6 år. De vil da være ute igjen mens de fortsatt er godt under 30, og har hele livet foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at noen av disse jentene ikke hadde noen som helst anelse om hva som foregikk, og da spesielt siden dette ikke var deres første tur.

Jentene får vel den straffen som er rett og rimelig der de befinner seg, men jeg synes fryktelig synd på familiene deres, og barnet som er på vei ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det absolutt ingen av dere som forstår at de høye prisene på kokain skyldes forbudet og straffesanksjonene?

At desto strengere straffer, dess mer lukrativt?

(ps, dere som forstår dette, hvordan klarer dere å argumentere for en selvmotsigende handling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er gamle nok til å innse at å smugle kokain fra sør-amerika til Norge er idiotisk. Gamle nok til å få konsekvensene av det de har gjort, og gamle nok til å skjønne at blir de tatt i et annet land så blir de dømt etter deres system og straffemåling, så de fortjente hvert år - spør du meg.

AMEN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...