Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

syns egentlig at den yngste fik lit lang straf, hun var mindreårig da hun ble tat det burde vert tat hensyn til det blir det her

hilsen

Skrevet

Jeg er også overrasket over at de fikk lik straff... jeg har hatt inntrykk av at Madeleine var mer som en organisator og at Stina var et villig pakkesel.

Jeg synes derimot ikke Stina burde få lavere straff; jeg synes heller at Madeleine burde fått høyere.

Som andre har skrevet så kan de jo halvere straffen ved å jobbe også.

Skrevet

Jeg synes straff-nivået er fryktelig høyt. Men det er lovverket som setter rammene - så det blir fjernt å si fortjener eller ikke.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er trist at man innesperrer mennesker i tretten år bare fordi de transporterer medisin fra et land til et annet land.

Umoralskt og uetisk å forby mennesker selv å bestemme hvilkene planter og busker man beskjefter seg med.

Om hundre år vil vi se på med latterlighet den behandling vi gir til mennesker som bryter legemiddelloven og vi vil også forstå at det er de vannvittige straffene som også er årsakene til de høye prisene og den påfølgende kriminialitet.

At noen finner glede i vissheten om at andre blir straffet er vel menneskesjelens paradoks om at man nyter smerte som man ikke påfører en selv.

Er det absolutt ingen av dere som forstår at de høye prisene på kokain skyldes forbudet og straffesanksjonene?

At desto strengere straffer, dess mer lukrativt?

(ps, dere som forstår dette, hvordan klarer dere å argumentere for en selvmotsigende handling?)

Men kjære deg da Waco. Det handler ikke om de har smuglet kokain, hasj, fiskekaker eller evt gått med ullsokker hvis land de var i har forbud mot å gå i ullsokker. Jentene har brutt en av landets lover og blitt straffet etter det.

Dette er ikke en sak om narkotika er sundt eller farlig (det kan vi diskutere i en annen tråd).

Her handler det om å bryte et lands lover og bli straffet for det, uavhengig av om landets lover forbyr narkotika, ullsokker eller fiskekaker. Frem til annet er vedtatt så er den gjeldene lov det man skal forholde seg til. Velger man å bryte- da får man ta konsekvensene for det også.

Narkotika til medisinsk bruk transporteres i høy grad over landegrensene- helt legalt. Det jentene drev med her er illegalt, uansett om det handler om medisiner eller ei...

Endret av Reveal
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de fikk altfor høy straff med tanke på at det er første gang de er blitt anklagd for noe kriminelt. Jeg tror også noen av de var mindre involvert enn andre, for er det noe jenter er gode på så er det å gå bak ryggen på hverandre.

Håper rettferdigheten seirer til slutt uansett hva som er sannheten.

Skrevet

Jeg synes de har fått straffen de fortjener, men det irriterer meg at Christina Øygarden muligens slipper unna alt!

Skrevet

Jeg synes de har fått straffen de fortjener, men det irriterer meg at Christina Øygarden muligens slipper unna alt!

Veldig enig i dette! Det er egentlig HELT utrolig. Jemen vil ikke utlevere Farouk til Norge, Norge vil ikke utlevere til Bolivia... SYKT. Håper virkelig at Christina BLIR stilt for retten her i Norge, evt sendt nedover igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Til dere som mener der er uskyldige og naive;

I Bolivia henger det store skilt ved alle ut/innganger på flyplassene der det står følgende budskap "vi driter i hvem du er, hvor du kommer fra, hvilken stilling du har eller hvilken organigsasjon/myndighet du tilhører, forsøker du å smugle/transportere nakro blir du tiltalt og kan vente deg veldig lang fengselstraff". Så de visste definitivt hva som var risikoen.

De fikk fortjent straff, og de har fått mer enn nok bistand fra Norge.

Skrevet

Jeg synes det er trist at man innesperrer mennesker i tretten år bare fordi de transporterer medisin fra et land til et annet land.

Umoralskt og uetisk å forby mennesker selv å bestemme hvilkene planter og busker man beskjefter seg med.

Om hundre år vil vi se på med latterlighet den behandling vi gir til mennesker som bryter legemiddelloven og vi vil også forstå at det er de vannvittige straffene som også er årsakene til de høye prisene og den påfølgende kriminialitet.

At noen finner glede i vissheten om at andre blir straffet er vel menneskesjelens paradoks om at man nyter smerte som man ikke påfører en selv.

Lagalisering av narkotika er en annen debatt.

Skrevet

Som man reder ligger man, det er i grunn alt jeg har å si i denne saken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes straffen til Madelaine var for mild, mens Stina sin var mer passe.

Skrevet

"Transporterer medisin"... Du er jaggu ikke snau.

Du må jo være et skoleeksempel på hvordan man blir av denne "medisinen".

Enig i at straffene er sånn midt på treet. Håper ikke Øygarden slipper unna.

De som snakker om at de ikke har begått drap. Tenk på hvor mange liv disse stoffene tar hvert år. Det er en grunn for at det er strenge straffer for slikt.

Skrevet

Lurer på om de er klar over at man ikke får betalt for å drite seg ut?

Skrevet

Hvorfor sammenligner de sin situasjon med Moland og French sin? Moland og French har åpenbart ikke fått en rettferdig rettsak, det har de. At de ikke har blitt dullet med i Bolivia, er noe annet.

Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Hvorfor sammenligner de sin situasjon med Moland og French sin? Moland og French har åpenbart ikke fått en rettferdig rettsak, det har de. At de ikke har blitt dullet med i Bolivia, er noe annet.

I tillegg risikerer de to dødsstraff, noe som selvsagt gjør det mer alvorlig. Men de må da sone straffen sin i kongolesisk (heter det det?) fengsel de og, som rett og rimelig er.

Gjest Minimi
Skrevet (endret)

Er veldig enig i at Rodriguez burde hatt strengere straff enn Brendemo Hagen. Det var Madeleine som fikk invitasjonen til denne turen, og hun som kjente disse "bakmennene". Jeg trur Stina var ung og dum, og en smule uviten om hva hun var med på (men enig i at det skurrer litt, siden dette var andre turen).

Siden Madeleine fikk bagene med kokain, og pakket det i koffertene til jentene (minst i sin egen(?)) syns jeg ikke hun virker så veldig uskyldig. For ikke å snakke om SMS'en hun sendte til kjæresten til Toro-Blacutt etter de hadde blitt stoppet på flyplassen.

Syns derfor det er mange klare bevis på at Madeleine visste hva hun var med på i forhold til Stina. Er vel ingen slike klare bevis på at Stina visste hva som skjedde?

Men uansett disse jentene er dumme, som lot seg lure for en liten sum med penger. Det er bakmennene og resten av dette nettverket som burde bures inne i mange år!

Det er hvertfall helt tydelig at Madeleine har hatt en større rolle i dette enn Stina. Derfor burde også Madeleine sin straff vært høyere!!

Endret av Minimi
Skrevet

Å straffe mennesker slik at de får det vondt er også en av årsakene til at mennesker bruker kokain.

Ikke sikkert dere forstår dette her, men dere behøver ikke forstå alt heller! =)

Skrevet

Å straffe mennesker slik at de får det vondt er også en av årsakene til at mennesker bruker kokain.

Ikke sikkert dere forstår dette her, men dere behøver ikke forstå alt heller! =)

Jeg vil nå si at den verste straffen må være å bli avhengig av den skiten. Men det er det vel vanskelig å forstå når alt er blitt sentrert rundt dopet.

Skrevet

Du kan da også umulig vite alt om hvilke erfaringer de som svarer her inne har med kokain og andre stoffer, hvordan det har påvirket dem, og hva som ligger bak.

Men det må jo være deilig å være så skråsikker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...