Gå til innhold

Skrukkete pengetre


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Pengtreet mitt, dvs. bladene på pengetreet, er skrukkete. Får det for lite vann? Jeg trodde den typen planter skulle ha relativt lite vann, og jeg mener det får ganske passe. Noen med grønne fingre som har en teori på hva skrukkete blader på pengetrær kan indikere? I tillegg er bladene liksom litt hengende, ikke slappe, men de strutter ikke slik jeg egentlig ville forventet. De peker liksom nedover. Jorda er veldig hard(stappet), kan den mangle luft og næring? Forresten, jeg har tre pengetrær. De er slik alle tre. Har vokst masse siden jeg fikk dem, så de vantrives ikke fullstendig, men virker altså heller ikke helt fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Mitt blir sånn om det står for varmt, tror jeg. Om sommeren må jeg f eks flytte det ut, slik at det får kaldere netter. Og om vinteren står det i en nesten uisolert gang, har jeg det i oppvarmede rom blir det skrukkete. Så hvis du har mulighet for å sette det kjøligere er det verdt et forsøk. Du kan også prøve å potte det om, det er passe tid for det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har kjøpt jord (ordinær plantejord, håper det ikke skal ha noe spesielt på den fronten). Googlet litt om pengetre, og fant også ut at et hett tips er å sette det ute på sommeren. Men kanskje litt tidlig enda? Temperaturen er rundt 0, kanskje under, på natta. Kunne satt dem ut på dagen og tatt den inn til natta, men det ville jo blitt store temperatursvigninger, kanskje ikke bra.

Ikke usannsynlig at det er blitt for varmt for dem, de står i en vinduskarm (men får direkte sol kun en times tid tidlig på morgenen) og det er en panelovn under.

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om det har fått litt lite vann. Hvor ofte vanner du det?

Det skal vannes når jorda er helt tørr (hvis du ikke kjenner noe fuktighet når du stikker fingeren i jorda). Når du vanner det kan du la det stå i vann i et kvarters tid før du heller av overskuddsvannet, da får det drukket så mye det vil :)

Jeg synes det høres litt risikabelt ut å sette det ut såpass tidlig, det kan være det går bra, men jeg er ikke sikker på om stakkars planten liker temperatursvingningene. Jeg har mitt stående i et sydvendt vindu, litt mye sol i følge "fasiten", men planten ser ut til å trives likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville ikke satt det ut enda, nei. Noen planter, (særlig sukkulenter tror jeg, men ikke sikker), kan dø av frostskader selv om temperaturen er 5 grader, så ville vært forsiktig med det :) Men hvis du hadde hatt et kjøligere rom å sette den i hadde den nok hatt godt av det. De pengetrærne som er finest hos mamma og pappa, er de som står i loftstrappa hele vinteren og ute om sommeren. Kjedelig at man nesten ikke får sett dem selv, men :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres et ut som om det får for lite vann og kanskje skulle hatt litt næring/ny jord også... Når du vanner pengetre er det veldig greit å sette potten i en skål med vann i... så drikker den vannet den trenger.

Dersom du skal plante den i en litt større potte, så vil jeg anbefale noen gjødselskuler som du blander i jorden. De er langtidsvirkende og kan ikke feildoseres, slik at du ikke gir for mye gjødsel. Denne type gjødsel virker opptil et helt år, og hvor ofte du bør bruke den kan variere fra produkt til produkt hos de ulike levrandørene. Plantene vi har innendørs har ikke et naturlig kretsløp, og derfor er det viktig å tilsette næring. Pengetre er som en kamel...lagrer vann i bladene. Derfor klarer den seg lenge uten vann, men trenger også vann av og til for å opprettholde de fuktige bladene.

Her er feks link til en type: http://www.substral.dk/Substral/Produktoversigt.aspx?ProductID=PROD53

Eller kan du sjekke ut substral.no for andre og ulike produkter....

Også er det viktig å klippe den litt en sjelden gang. Da vil den vokse seg tett og fin......

Endret av Stor&Sterk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mitt stående i et sydvendt vindu, litt mye sol i følge "fasiten", men planten ser ut til å trives likevel :)

Pengetre kan gjerne stå lyst, mange mener at det er uproblematisk med sol og solstek også. Dersom man har den ute, vil jo solen være ganske sterk om sommeren. Uannsett, hvor den står, så er det planten som bestemmer hvor ofte den trenger vann. Jeg har min i en vinduskarm ovenfor en oven...da trenger den ofte vann.... Står den i skygge eller inne i et rom kan sen stå i uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dytter på denne... pengetreet mitt har begynt å miste bladene!

De er egentlig ikke noe særlig skrukkete, men de siste dagene har det falt av noen her og der, og når man kommer borti den løsner mange :(

Har lest tråden her og innser at den kanskje står litt varmt, men jeg har hatt den en god stund og skjønner ikke helt hvorfor dette plutselig har skjedd. Betyr det at jeg bør potte om og ha i gjødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...