Gjest lolita___ Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Kan man bli steril om man bruker p piller over lengre tid?Finnes det noe fasit svar på dette??
Kosteskaft Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 NEI. Man kan bli steril av ymse sykdommer derimot.
Gjest Airi Chikako Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Man kan bli steril om man bruker p-piller i stedet for kondom og har sex med partnere som ikke er testet for kjønnssykdommer...
LetThemEatCake Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Nej, inte alls! Facit = gynekolog, läkare, bruksanvisning på p-piller..?
Pingting Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Kjære vene, tror du virkelig de hadde solgt det uten advarsler om det var slik? Legemiddelindustrien ville blitt saksøkt og bøtelagt i senk om det var tilfellet.
Gjest mmm Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Nei, du kan ikke bli steril, men manger opplever derimot forstyrrelser i den hormonelle syklusen, så man kan da gjerne regne et år ekstra (i tillegg til det vanlige året) som regnes som normalt å forbli barnløs mens man prøver å bli gravid.
Gjest lolita___ Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Ja nå mener jeg ikke at man kan få hundre sykdommer osv. Jeg spurte bare om man kan risikere å ikke kunne bli gravid senere i livet?Ved bruk av p piller over lengre tid.Man klusser jo med syklusen og mensen man får med p piller er jo ikke normal mens.Det er en reaksjon når man tar den lille pausen.
Gjest lolita___ Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 Jeg skal hvertfall ta en lannnng pause,som noen andre sier tar det jo over 1 år før man kommer til den normale syklusen. Hva slags bivirkninger fikk dere da dere slutta??
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Ja nå mener jeg ikke at man kan få hundre sykdommer osv. Jeg spurte bare om man kan risikere å ikke kunne bli gravid senere i livet?Ved bruk av p piller over lengre tid.Man klusser jo med syklusen og mensen man får med p piller er jo ikke normal mens.Det er en reaksjon når man tar den lille pausen. Ja, det kan du. Legen min på riksen mener dette er grunnen til at vi sliter, og har slitt i 10 år med å bli gravide.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 Strengt tatt har vi ikke noe statistisk grunnlag for å hevde hverken det ene eller det andre, siden den første generasjonen som i noen særlig grad har brukt p-piller fra kjønnsmoden alder til de skal ha barn 15-20 år senere er de jentene som er mellom 15 og 25 år i dag. Så konsekvensene av dette vil vi ikke se skikkelig før om 10-20 år til, men jeg tror vi risikerer å gå på en smell her. Se feks på p-sprøyta, da jeg begynte på den for ca ti år siden ble dette fremstilt som ett helt uproblematisk alternativ til pillen, men når ti år etter får vi stadig flere indikasjoner på at den kan føre til varig sterilitet, og den frarådes nå for kvinner som vet de vil ha barn senere.
Pingting Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 Se feks på p-sprøyta, da jeg begynte på den for ca ti år siden ble dette fremstilt som ett helt uproblematisk alternativ til pillen, men når ti år etter får vi stadig flere indikasjoner på at den kan føre til varig sterilitet, og den frarådes nå for kvinner som vet de vil ha barn senere. Link?
Gjest lolita___ Skrevet 21. april 2010 #12 Skrevet 21. april 2010 Jeg tror også man kan bli det.Nå er det mange kvinner som sliter med å bli gravide..Nettopp pga p piller
LetThemEatCake Skrevet 21. april 2010 #13 Skrevet 21. april 2010 Men hur sjutton kan man veta att det är på grund av p-piller man har svårt att bli gravid?? Det kan ju lika gärna vara en annan medicinsk orsak. Jag utgår från att de kvinnor som sliter med detta efter p-piller aldrig har haft barn förut? Och då är det ju omöjligt att säga om det redan var så innan. Om någon har statistik och länkar att hänvisa till så är det hjärtligt välkommet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #14 Skrevet 22. april 2010 Men hur sjutton kan man veta att det är på grund av p-piller man har svårt att bli gravid?? Det kan ju lika gärna vara en annan medicinsk orsak. Det er jo derfor vi ikke vil få noe klart svar på dette før det har blitt testet ut på så mange at vi har ett signifikant statistisk grunnlag til å fastslå hvorvidt kvinner som har brukt hormonprevensjon over en viss tid er mer disponert for ufrivillig barnløshet eller ikke, sammenlignet med en kontrollgruppe som ikke har brukt slik prevensjon. Men det er ikke ett eksperiment jeg ønsker å delta i. Dette med at p-sprøyte frarådes de som vil ha barn senere har jeg fra flere leger jeg har tatt opp dette med, og jeg har hørt det samme fra andre jenter som har tatt det opp med sin egen lege også. I tillegg kommer også dette med økt fare for beinskjørhet, som det heller ikke var noe snakk om for så lite som ti år siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå