MiniBill Skrevet 24. april 2010 #21 Skrevet 24. april 2010 Men hvordan vet man som gjest hva brudeparret har brukt per kuvert? Det er jo stor forskjell fra bryllup til bryllup hva priser anngår. Skal man spørre brudeparret hva slags summer de har brukt da?
Michelin Skrevet 24. april 2010 #22 Skrevet 24. april 2010 Skal man spørre brudeparret hva slags summer de har brukt da? Ville du gjort det?? Tror nok man bare må bruke sunn fornuft.
MiniBill Skrevet 25. april 2010 #23 Skrevet 25. april 2010 Jeg ville ikke gjort det på denne måten nei.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #24 Skrevet 25. april 2010 For min del kommer det helt an på relasjonen til brudeparet. Eksempler: - Kusine(10 år yngre enn meg, bor 50 mil unna. Vi har sporadisk kontakt, type skravler litt på Facebook/julebrev/sees i familiesammenhenger som nettopp bryllup/konfirmasjon osv) Gaveverdi 300,- (gikk sammen med brødre, så gavens totalverdi tett opptil 1000,-). - Min bestevenninne, jeg var forlover. Gave 1000 kr - Vennepar (nært, mye omgang, vi damene er også kolleger). Gaveverdi 600,- - Min bror. Gaveverdi 1500,- - Tante (nær meg i alder, hatt mye kontakt men lite, intimt bryllup - vi var ikke invitert) Gaveverdi 300,- (Ga også gave sammen med mine søsken, så totalverdi rundt 1000,-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #25 Skrevet 27. april 2010 I bryllupet til min stesøster gav jeg for ca 500kr. Kan legge til at vi har ikke allverdens kontakt, mest på FB, et og annet juleselskap ol, og at reisen var veldig lang (og dermed litt dyr) Til mitt (favoritt) søskenbarn gav jeg 4 veldig gamle vinglass, til ca 750 kr, og der kunne jeg ikke engang komme i bryllupet! Jeg tror det går litt på hva man selv kjenner er "riktig", egen økonomi og tilhørighet til paret... Kan jo legge til at jeg skal gifte meg i 2011, og forventer IKKE gave av min forlover, bare utgifter ! ( Fra spøk til revolver; hun har veldig dårlig økonomi, og det har ikke jeg, så jeg kommer til å spandere kjole, frisør og "sånn". Men det føles riktig.......)
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #26 Skrevet 27. april 2010 Det kan jo bli klønete å prøve å gi etter kuvertpris - noen har bryllupet i billige lokaler og med billig catering e.l, kan jo få koldtbord ned i ca 200 pr pers+ kanskje egeninnkjøpt vin, andre har booket fancy restaurant og må betale ekstra mye for alkoholservering til maten og senere på kvelden, da kommer fort kuverten opp i over en tusenlapp, vil jeg tro. Om man da er et par, skal man gi gave for 400 kr til de som har "billig" fest, og for 2000 til de som har dyr? At det er en helt generell pekepinn kanskje men jeg foretrekker i hvert fall å kjøpe dyrere gave til de jeg har nærest relasjon til, selv om de måtte ha billigere selskap. Min økonomi er slik at jeg merker godt alle ekstrautgifter, og jeg kan ikke "ta støyten" for at noen arrangerer spesielt dyre bryllup, ofte i tillegg til reise og opphold, og har heller ikke inntrykk av at brudeparene forventer det. Det er stort sett gaver i de fleste prisklasser på ønskelista, og jeg har ikke hatt noe problem med å finne en gave som kjennes riktig å gi. Har vel gitt for mellom 300 og 1500 kr, fra et bryllup hvor gjestene også spleiset på matlaging, via et hvor vi bare var kaffegjester til min brors bryllup.
Christiane_W Skrevet 27. april 2010 #27 Skrevet 27. april 2010 Sist jeg var i bryllup brukte jeg ca 1000 kr på gaven, det var min beste venninne fra oppveksten. Da en kusine av meg som jeg ikke kjenner spesielt godt giftet seg og jeg ikke dro i bryllupet ga jeg for ca 450 kr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå