Gå til innhold

Treningsskravling


Klips

Anbefalte innlegg

RYP?

Så dere foreslår altså frivekter i stedet for maskiner? Eller apparater heter det kanskje :fnise:

Jeg tenkte å få meg 71'Nord-Lene for en PT time (har ikke sett programmet, men som instruktør er hun beinhard!) og siden hun selv har vært/er fitnessmodell tipper jeg hun er villig til å sette sammen det jeg trenger?

Jeg skal ringe i morgen, asså. Problemet er at ukene mine er så uforutsigbare at det er vanskelig å planlegge noe særlig i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg setter SÅ pris på at dere er innom med tips :)

Love you, guys! (ville jeg sagt hvis jeg var amerikansk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer forøvrig at INGEN av restitusjons-artiklene jeg har lest nevner noe om alkohol. Ergo ligger jeg på sofaen med en øl etter en 5K joggings. Har ikke tro på de helt fantastiske tidene uansett på lørdag. Er ikke built for speed, bena mine er jo 4 cm lange. Burde komme inn på under en time, da er jeg fornøyd :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer forøvrig at INGEN av restitusjons-artiklene jeg har lest nevner noe om alkohol. Ergo ligger jeg på sofaen med en øl etter en 5K joggings. Har ikke tro på de helt fantastiske tidene uansett på lørdag. Er ikke built for speed, bena mine er jo 4 cm lange. Burde komme inn på under en time, da er jeg fornøyd :sjarmor:

Litt alkohol er ikke skadelig for restitusjonen så vidt meg bekjent og det er mye næringstoffer i Øl - så det passer egentlig bra med Øl ;)

RYP står for release your potential, et populært treningsprogram.

http://www.tn.no/drivkraft/artikler/release-your-potential-ver-20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt alkohol er ikke skadelig for restitusjonen så vidt meg bekjent og det er mye næringstoffer i Øl - så det passer egentlig bra med Øl ;)

:ler: Fantastisk! Takk!

Og takk for link .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine med øvelser som knebøy og markløft er blant annet at de tar veldig godt på omtrent hele kroppen, og derfor hjelper "all over", ikke bare på f.eks. rumpe eller rygg. Og siden de involverer hele kroppen går det også fint an å bli grisesvett og anpusten - helt uten å løpe en centimeter. Det sier litt om hvor gode de er som "hjørnestener" i et treningsprogram. Når jeg trener markløft tar det, i tillegg til på ryggen, også som oftest veldig godt spesielt på bakside skuldre, nakke og litt triceps. Det kan være lurt å bygge resten av programmet ut ifra disse "store" øvelsene (men det hjelper nok Lene H deg med!).

Dette med sterk underkropp og puslete overkropp er jo veldig typisk oss damer. Lene finner sikkert fine øvelser til deg her også, men jeg kan jo komme med noen av mine egne favoritter:

Skuldre: skulderpress eller militærpress, sidehev (benkpress tar også mye på skuldre, hvis du har med den for bryst). I tillegg liker jeg dips for bryst og skuldre, men den tar jeg ikke nå pga skuldertrøbbel. Den kan også være grei å vente litt med til styrken i overkroppen er bedre.

Triceps:

jeg pleier å kjøre benkpress først, før jeg tar øvelser som går mer isolerende/direkte på triceps. En tricepsøvelse jeg liker godt er kombinasjonen smalbenk/franskpress. Jeg kjører de altså etter hverandre, ligger på benken hele tiden og bruker samme stang. Først f.eks. 6 reps med smalbenk (jeg bruker smalere grep enn han på filmen) og så rett på noen reps med franskpress. Legger fra meg stanga, har pause, og gjentar. Begge disse øvelsene er også veldig gode hver for seg, og det er kanskje bedre om du vil kjøre veldig tungt. Jeg kjører for tiden armene litt "når jeg får tid til det", og synes triceps blir såpass kjørt av andre øvelser at det ofte holder med noen "jålesett" (med det mener jeg flere repetisjoner og lette vekter). Jeg vil egentlig anbefale deg å heller kjøre dem hver for seg, og jobbe deg opp til litt skikkelige vekter.

Armhevinger med armene smalt tar også på triceps.

Biceps:

Hantelcurl eller bicepscurl med stang. Husk at triceps er en større muskel enn biceps, og bør derfor få mer fokus.

Går forøvrig ikke god for teknikk o.l. på filmsnuttene jeg har linket til - det er mer for å få et inntrykk av hva jeg snakker om, så bør du få en flink instruktør til å vise deg på årntli. Det viktigste i starten tror jeg er å finne ut hvilke øvelser man skal ta, og så finne ut hvorfor man gjør dem. Dersom du vet hvor øvelsen skal ta, fokuserer du på å kjenne det i muskelen (kontakt med muskelen), og det er lettere å gjøre det rett og dermed på resultater.

Og vær klar for å kanskje måtte krangle deg til frivekter.. :) Det måtte jeg. Til slutt kom hun bare med en litt spydig kommentar om at det ikke var hennes skyld om jeg skada meg, før hun satt opp et (helt feil for meg) program med frivekter. Håper du er heldigere enn meg! :)

Ha ha ha! Virkelig? Fantastisk.

Jeg husker jeg en gang ba en instruktør som skulle hjelpe meg med program om å "late som om jeg var gutt", siden jeg ikke ville ha et slikt pinglete kjerringprogram. Han tok det heldigvis litt bedre enn hun du var borti! :)

Så dere foreslår altså frivekter i stedet for maskiner?

JA! :hoppe:

Jeg tenkte å få meg 71'Nord-Lene for en PT time (har ikke sett programmet, men som instruktør er hun beinhard!) og siden hun selv har vært/er fitnessmodell tipper jeg hun er villig til å sette sammen det jeg trenger?

Jepp, det blir sikkert kjempebra! Bare si ifra at du vil ha et skikkelig program, og at du vil bygge/forme overkroppen mer - selv om de vet hva som skal til for å få slike resultater, må de sikkert forholde seg til det folk flest vil ha, og går sikkert ofte ut ifra at jenter vil ha lette apparatprogrammer.

Noterer forøvrig at INGEN av restitusjons-artiklene jeg har lest nevner noe om alkohol. Ergo ligger jeg på sofaen med en øl etter en 5K joggings. Har ikke tro på de helt fantastiske tidene uansett på lørdag. Er ikke built for speed, bena mine er jo 4 cm lange.

Haha. :ler:

Jeg blir alltid dobbelt så lenge støl av å drikke alkohol (men kanskje ikke av én øl). Ellers ler jeg av beina dine, de er sikkert omtrent like lange som mine, høres det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herlig, skal finlese senere.

Akkurat nå - lett bakfull innom for å logge 55.40 på Sentrumsløpet, helt fornøyd med det, jeg vet jeg ikke løper fort, men nå er det stadfestet at jeg heller ikke løper pinlig sakte. Helt greit, rett og slett :)

En dags laurbærhviling så er det på tide å begynne å stresse for Holmenkollstafetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Får teste hva jeg bruker på 600 m snart. I morgen.

I dag fant vi tilfeldigvis en kasse frivekter i tøyerommet etter morgenspinning, og veldig fornøyd med å slippe å stå ute foran speilet sammen med bole-gutta testet jeg disse bicepsene mine som til nå kun har vært til pynt:

7 kg klarte jeg å løfte ca. 7 ganger. (x3 - glemte å telle reps de to siste rundene for jeg skravlet slik med kollegaen min :ler: )

Brukte 5 kg til triceps (sånn bak hodet løft - hva heter det?) kunne sikkert hatt litt mer der men det var litt ymse utvalg i den kassa.

Testet en "magemakin" 3x10 reps på 50 kg, det var jo litt tungt akkurat da, men på langt nær så utmattende som alle mageøvelsene i saltimer.

Sååå, dette var altså bare en ørliten prøvesmaking av konseptet egentrening ;)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest det lange innlegget til Chan - de små animerte mennene var festlige :fnise:

Ca. alle øvelsene du viser er jeg kjent med fra styrketimer i sal, det var jo en lettelse :)

Jeg er ganske sikker på at jeg gjør dem riktig (jeg er veldig flink til å gjøre øvelser riktig, har god kontroll på hvor kroppen min er til enhver tid)

Men vekt & repetisjoner & hvilke dager med hva må jeg finne et opplegg for. Samt tryggheten i at jeg gjør noe som faktisk funker.

Det er bare så sabla vanskelig å planlegge noe i hverdagen min, det er en utfordring :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forresten løpe halvmaraton i september i år også, ikke sant? :)

Hehe, nja, jeg føler vel egentlig been there done that. Jeg fikk jo til og med t-skjorta :ler:

Vi får se, jeg er egentlig ikke noen løper, det er noe jeg gjør hvis det er det som passer best treningsmessig, det er veldig fint vær, veldig fint sted å løpe eller sånn.

Nå har jeg jo sjekket at jeg kan løpe i to timer, skal jeg gjøre det en gang til måtte det være for å få en mye bedre tid. Så da får jeg se an formen i sommer, orker ikke ha det hengende over meg fra nå til september.

(Selv om det var litt kult, da :) )

Og innen da er det vel utsolgt, å dømme etter mailen i dag.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget nå er jo å forbedre tida fra i fjor! ;) Er heller egentlig ikke noen løper, men etter fjorårets tid på halvmaraton og årets tid på Sentrumsløpet har jeg funnet ut at løping kan være riktig så gøy! :)

Synes absolutt at du skal kjøre på med frivekter når du trener styrektrening. Mye mer funksjonelt, stabiliserende og ikke minst, mye morsommere! :) Chan ga deg jo noen utmerkede tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo, men hvis jeg skal forbedre nok (dvs minimum havne under to timer) må jeg løpe mye. Og det tror jeg ikke det blir siden jeg i mellomtiden har joinet Elixia og synes det er mye gøyere. Det blir nok heller mindre løping i år enn i fjor, er jeg redd.

Det jeg derimot kunne hatt lyst til er noe sånn mer triathlon-aktig? For da kan jeg nemlig delta i flere idretter på en gang som jeg ikke har talent for. :ler:

Eller helt andre typer aktiviteter - prøve å ri, komme meg på lange fjellturer, klatre, ro, spille innebandy og squash, prøve tennis, lære meg crawl...

Gleder meg til barna blir litt større og mor kan trene mer :ler:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du skravler på de to siste rundene i bicepscurl, så kan (og bør) du løfte tyngre enn 7 kg neste gang. Du må konse, og løfte såpass tungt at du må konse! :nei:

Det jeg derimot kunne hatt lyst til er noe sånn mer triathlon-aktig? For da kan jeg nemlig delta i flere idretter på en gang som jeg ikke har talent for. :ler:

Eller helt andre typer aktiviteter - prøve å ri, komme meg på lange fjellturer, klatre, ro, spille innebandy og squash, prøve tennis, lære meg crawl..

:ler:

Det er så utrolig mye morsomt man kan gjøre! Jeg synes ikke jeg får tid til alt, selv om jeg ikke har småttiser. Nå fikk jeg lyst til å komme meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skravler på de to siste rundene i bicepscurl, så kan (og bør) du løfte tyngre enn 7 kg neste gang. Du må konse, og løfte såpass tungt at du må konse! :nei:

:sjenert: Det var veldig tynn & usammenhengende tenking bak snakkingen, om ikke annet. Ikke koseslarving.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Vesensforskjellg fra den dype og analyserende tenkingen jeg driver med resten av tiden.

:ler:

Uansett skulle man tro at når man kan løpe 10K på 55 (okeida 56) minutter er en 3-4 kilometers morgenjogg langs Frognerstranda bare kos. Men neida, jeg funker jo egentlig ikke om morgenen, så det var mest pain der i morgensolen langs vannet :ler:

Deretter Energy Yoga som er MAX PAIN! Kjenner jeg synes de timene er så kjipe, det er så mange vonde stillinger (omvendt triangel fx. Au! :glare: ) men jeg innbiller meg at det er godt for kroppen å få løst opp og vridd og tøyd. De sier jo det. Men da må man vel gjøre det oftere?

Noen yoga-mennesker her som kan si noe om hvor ofte jeg burde gjøre litt/mye yoga for at jeg virkelig skal bli mer fleksibel og kattemyk?

"Purr.." :pasha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...