Gå til innhold

hjertebank etter mat...


Gjest maria

Anbefalte innlegg

Hvis jeg spiser noe usunt, som pizza, skjokolade, potetgull, osv skjer det det nesten hver gang at jeg får veldig hjertebank, noenganger får jeg også nærmest blodsmak i munnen nesten som om jeg skulle løpt fort. Det varer også ganske lenge.Jeg blir rett og slett veldig uvel! Derfor prøver jeg selvfølgelig å spise så sunt jeg kan, men det hender jo at jeg får lyst på et og annet av noe godteri og da.. Er det noen som har vært borti noe liknende? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Eg trur du har så dårleg samvit at du ubevisst utløyser eit slags angstanfall etter at det du har spist det du har pålagt deg sjølv å ikkje skulle spise. Det er ingen fysiologisk grunn til at du skal ha hjertebank etter å ha spist pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er en ny og hittil uoppdaget form for matallergi med veldig rare reaksjoner tror jeg nok som Alt Godt at dette handler om dårlig samvittighet. Særlig siden det kun oppstår når du spiser mat som kan betraktes som usunn. Tror det er viktig å ta tak i dette, så det ikke leder til et usunt forhold til mat generelt. Ta gjerne kontakt med IKS eller fastlegen din for å hjelp før du utvikler en spiseforstyrrelse.

Håper det går over snart :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter om det er noen fellesnevner på maten du spiser. Kan være enkeltingredienser (melk, msg, salt osv) eller en kombinasjon av flere.

Psykisk er også selvsagt en mulighet, men utelukk fysiske årsaker først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan kostholdet ditt ser ut, men jeg også spiser veldig sunt med minst mulig gluten og sukker for å nevne noe. Når kroppen ikke er vant til å få det er det helt vanlig å oppleve en reaksjon som du gjør. Det skjer med meg også! Så jeg prøver å ligge unna, og finner heller sunnere snop og kose meg med :) Meny har en glutenfri pizza forresten, har ikke samkt den, men kommer nok til å gjøre det i nærmeste fremtid. Kjøper litt ekstra og slenger oppå så blir det nok bra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Men har du glutenintoleranse eller cøliaki då? Viss du ikkje har det er det å spise glutenfritt berre bortkasta pengar. Toler du ikkje gluten kan du få testa deg, men det virkar ikkje som om det er det som er problemet her. Glutenintoleranse har ikkje hjertebank som symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har en enkel forklaring: Det er blodsukkeret ditt!

Når man spiser usunn mat med et høyt karbohydratinnhold (som sjokolade, potetgull og hvetemelet i pizzaen) skyter blodsukkeret rett i været og man blir urolig og uvel.

Hjertet kan løpe løpsk!

Siden dette er såpass raske karbohydrater går det ikke lang tid før blodsukkeret ditt stuper til bånns igjen, og da føler man seg enda mer uvel, i dårlig humør og trøtt og sliten.

Om du i tillegg har litt problemer med blodsukkeret, vil disse symptomene bli enda mer forsterket.

Jeg opplever dette veldig ofte.

Så hvis du får lyst på snop så ikke spis det i store mengder, og pass på at du har mat i magen fra før som fordøyes litt saktere, sånn at blodsukkeret ditt holder seg mer stabilt.

Men du gjør lurt i å spise sunt generelt, det er absolutt ikke sunt når blodsukkeret svinger på den måten.

Spis masse grønnsaker og fiber og rent kjøtt :)

Ps. Trodde dette var allmennkunnskap jeg..

Dårlig samvittighet og angst og glutenallergi da eller?

Endret av Psiv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også noe jeg erfarer når jeg spiser mer usunt, les; når jeg koser meg med litt ekstra snop. Pulsen øker, blir urolig i kroppen, ukonsentret etc etc.. Det beste jeg vet av snop jeg er smågodt, men det er vel det jeg blir mest uvel av også. :(

Har lagt merke til at det kan hjelpe på ubehaget hvis jeg drikker feks litt vann, eller spiser noe annet som magen kan jobbe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner VELDIG godt hva du mener, for dette har jeg selv slitt med i mange mange år!! Har hatt utallige legebesøk, tatt masse tester osv. men ingen har funnet ut hvorfor jeg fikk sånn hjertebank etter mat. Det begynte med at jeg fikk hjertebank etter usunn mat (som godteri, chips, osv.) men etterhvert fikk jeg det etter hvert eneste måltid..

Samme hva jeg spiste..

Jeg har faktisk vert innom teorien til "Alt godt", om at det er min dårlige samvittighet overfor det usunne som gjorde at jeg fikk sånn hjertebank, men samme hvor mye jeg sa til meg selv at "det er helt ok å spise litt usunt av og til..." så gav det seg jo ikke..

Jeg har skrevet lister over hva jeg har spist, og sammenlignet for å se hva som utløser hjertebanken, men det har vert umulig å finne ut av..

Etter et par år prøvde jeg naturmedisin, og det er der jeg føler at jeg fikk mest forståelse. De testet meg for matintoleranser, og fant ut at jeg reagerte på hvetemel, som kan utløse hjertebank og høy puls. Jeg kuttet ut dette, og merket stor forskjell. Byttet det ut med speltmel.

Men ble jo ikke helt kvitt hjertebanken da.. Men svært mulig at jeg utviklet en type "angst for mat" etter å ha vert plaget med dette så lenge.

Jeg fant også ut etter noen år at raske karbohydrater var en trigger, og som "psiv" sier så gir det høyt blodsukker som er stress for kroppen, og den reagerer som i en stresset situasjon.

Jeg kan ikke si sikkert hva som har utløst dette hos meg. En teori er virus i kroppen, en er matintoleranse, en er spiseforstyrrelse, en er stress osv... kanskje en kombinasjon.

Det verste for meg var at jeg ikke fikk noe forståelse for situasjonen. Ingen tok meg seriøst, og som du helt sikkert har merket selv, så er hjertebank utrolig ubehagelig, og man blir jo redd... og når dette skjer flere ganger for dagen, så går det jo utover livskvaliteten.. og ikke minst gleden over god mat..

Jeg har levd lenge med et veldig strengt kosthold, og har gradvis blitt bedre. I dag er det veldig sjelden jeg har hjertebank etter jeg har spist. (eneste unntak er alkohol, da er hjertebanken uutholdelig..)

Mitt beste råd er å fortsette å leve så sunt som mulig, minst mulig raske karbohydrater, som sukker, hvitt mel, pasta osv.. Har du en stresset hverdag kan dette gjøre ting verre, så minst mulig stress :)

Håper du blir kvitt dette raskt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg er ingen ekspert på dette. men av eiga erfaring veit eg at små og hyppige måltid er viktig for å balansere blodsukkeret godt. langsomme karbohydratar og proteinar gir eit meir stabilt blodsukker.

Ustabilt blodsukker er eit symptom på diabetes, så ein skal definitivt ta dette alvorleg. Eg blodsukkerbelastningstest vil kunne avsløre om utslaga er unormalt store. Viss dei ikkje er det er det di oppleving av utslaga du må handtere. rekkefølga er til dømes viktig. Langsomme karbohydratar og proteinar skal kome først i måltidet, så dei kjappe. Då får du ikkje ei eksplosiv stigning som kan opplevast som fysisk ubehageleg (og i verste fall angstframkallande/-aksellererande).

Ikkje ta ein sjokolade dersom du er kjempesulten, då får du ei slik bratt kurve. spis heller ein avokado eller noko anna som er rikt på proteinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ei venninne av meg slet lenge med noe lignende hun fant ut at hun hadde intoleranse mot så og si alt. (En kan reagere på gluten uten og ha cølliaki.)

Venninna mi er veldig allergisk mot gress, bjørk og hassel. Da er det vanlig og få kryssreaksjoner feks kan en som er allergisk mot hasseltrær få en kryss reaksjon som gjør at en reager på hassel nøtter også. En kryssreaksjon vil si at en ikke er allergisk mot det men kroppen reagerer fordi kroppen synes det ligner på det en er allergisk mot.

Venninna mi regerte imidlertid på det meste av korn og krydder pga kryssraksjoner. Hun fikk hjertebank og ble uvel etter og ha spist pga at kroppen hennes ikke tålte maten og blodårene utvidet seg når hun spiste ting hun ikke tålte. Da måtte hjertet pumpe fortere og fortere og hun klaget over mye hjertebank.

Venninna mi ble bare mer og mer allergisk så hun ble veldig dårlig før hun fant ut hva som var galt.

Om du vil lese mer om dette tror jeg du vil finne ut en del bare ved og søke på kryssreaksjoner på google.

Nå er det jo langt ifra sikkert at det er det du har men ville bare nevne dette fordi det er mange som vet at en kan reagere på melk, egg, nøtter og gluten. Men det er en del som ikke vet at det går ann og reagere på alt annet også som agurk blåbær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette har en enkel forklaring: Det er blodsukkeret ditt!

Når man spiser usunn mat med et høyt karbohydratinnhold (som sjokolade, potetgull og hvetemelet i pizzaen) skyter blodsukkeret rett i været og man blir urolig og uvel.

Hjertet kan løpe løpsk!

Siden dette er såpass raske karbohydrater går det ikke lang tid før blodsukkeret ditt stuper til bånns igjen, og da føler man seg enda mer uvel, i dårlig humør og trøtt og sliten.

Om du i tillegg har litt problemer med blodsukkeret, vil disse symptomene bli enda mer forsterket.

Jeg opplever dette veldig ofte.

Så hvis du får lyst på snop så ikke spis det i store mengder, og pass på at du har mat i magen fra før som fordøyes litt saktere, sånn at blodsukkeret ditt holder seg mer stabilt.

Men du gjør lurt i å spise sunt generelt, det er absolutt ikke sunt når blodsukkeret svinger på den måten.

Spis masse grønnsaker og fiber og rent kjøtt :)

Ps. Trodde dette var allmennkunnskap jeg..

Dårlig samvittighet og angst og glutenallergi da eller?

Hvis man IKKE opplever fysiske reaksjoner på blodsukkersvingninger, selv om man propper innpå med raske karbs, hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

At du produserer tilstrekkelege mengder blodsukkerregulerande stoff, og at du dermed ikkje er så følsom for blodsukkersvingningar. Ingenting farleg med det, tvert i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Men en går jo samtidig rundt med høy insulinproduksjon,hvilket ikke er så bra ,og som i sin tur vil forsterke den negative spiralen med ustabilt blodsukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Er selv plaget med dette. Det er blitt værre de siste mnd. Jeg stresser sjelden. Jeg får også hjertebank etter jeg har spist, samme hva jeg spiser og hvor mye. Skulle selfølgelig dratt til legen, men leste akkurat på nettet at hjertebank kan komme av anemi. Selv har jeg hatt anemi i perioder, så tenker løsningen min ligger i jerntilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...