Gå til innhold

Skifte fastlege

Fremhevede innlegg

Gjest bente85
Skrevet

Jeg har hatt en fastlegen i kanskje 6 år nå.

Men jeg har flytteplaner og dette innebærer at det beste for meg er å skifte fastlege.

Når jeg gjør dette på nettet, vil min nye lege motta journal som min tidligere fastlege har på meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går ikke autimatisk. Du må be om det selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som Het Potet sier så må du be om det. Det går f.eks an å ringe inn, forklare at du har byttet fastlege og vil at journalen skal overføres. Man må nok betale en liten sum for det, men det er verdt det, visst man har en journal der det står ting som fortsatt betyr noe. F.eks jeg har utsatt å ringe og be de overføre journalen til min nye fastlege pga telefonangst, så forrige legetime var ganske trøblete. Legen stakkars måtte ringe gamle legesentret flere ganger for å få bekreftet at jeg snakket sant ang medisiner jeg måtte ha ny resept på.

Gjest bente85
Skrevet

Da skal jeg få ringt til legekontoret etterhvert når flyttingen melder seg.

Skal jeg ringe og høre om de kan sende over journalen etter at jeg har meldt bytte?

Denne journalen, blir den sendt over data, eller er den i papirform?

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg vil anbefale deg å selv hente journalen din (papirutgave) fra det gamle legekontoret og ta med deg til det nye legekontoret når du har fått deg ny lege.

To grunner:

1) hvis de tar betalt (de fleste gjør det) er det mye billigere å hente selv enn at de sender for deg

2) hvis du henter den selv, har du full kontroll på at det nye legekontoret faktisk mottar journalen. Det er ikke alle leger som vil ta imot deg på time om de ikke allerede har journalen

• 1 måned senere...
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg skulle hente ut ny resept på p-piller hos min nye fastlege idag, og da fikk jeg beskjed om at de måtte ha journalen min før de kunne gi meg resept. Sist jeg byttet fastlege måtte de ikke ha journalen fra forrige lege for å skrive ut resept, så jeg ble litt paff... :sukk:

Gjest Marlo
Skrevet

Som Het Potet sier så må du be om det. Det går f.eks an å ringe inn, forklare at du har byttet fastlege og vil at journalen skal overføres. Man må nok betale en liten sum for det, men det er verdt det, visst man har en journal der det står ting som fortsatt betyr noe. F.eks jeg har utsatt å ringe og be de overføre journalen til min nye fastlege pga telefonangst, så forrige legetime var ganske trøblete. Legen stakkars måtte ringe gamle legesentret flere ganger for å få bekreftet at jeg snakket sant ang medisiner jeg måtte ha ny resept på.

Jeg har nettopp byttet lege og ville ha min journal overført til min nye lege. Fastlegekontoret, min gamle lege og min nye lege sa alle at journalen måtte hentes personlig hos min gamle lege og leveres til min nye (dette koster meg 85 kr)

Alle tre sa at det IKKE gikk ann å overføre journalen, da jeg prøvde å få til dette grunnet at det er veldig kronglete for meg å komme meg til min gamle lege.

Gjest Blubberella
Skrevet

Marlo det hørtes nå litt rart ut. Hva er kronglete med å ta en kopi av journalen, legge i en konvolutt, sette på et frimerke og sende til din nye fastlege? De høres jo direkte giddalause ut! Jeg ringte til mitt gamle legekontor og ba om å få overført journalen, og det var helt uproblematisk. De bare spurte etter adressen til min nye fastlege og sa at jeg får en giro i posten (blir vel ikke billig regner jeg med...).

Men jeg har jo hørt at det varierer veldig hvor velvillige legekontorene er på dette området.

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Kan det hende at journalen automatisk blir overført, uten at man ber om det? Jeg bare spør fordi jeg akkurat har byttet fastlege, og jeg ønsker ikke at den skal bli overført.

Jeg "tyvleste" på det hun skrev på skjermen mens hun skrev(ja, jeg vet det er litt ille, men det var opplysninger om meg selv jeg tyvleste på), og i hjørnet sto det noen stikkord som så ut som grunner til tidligere legebesøk(som jeg ikke har opplyst om).

Hun er ved samme legekontoret som den forrige legen, hvis det betyr noe.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende at journalen automatisk blir overført, uten at man ber om det? Jeg bare spør fordi jeg akkurat har byttet fastlege, og jeg ønsker ikke at den skal bli overført.

Jeg "tyvleste" på det hun skrev på skjermen mens hun skrev(ja, jeg vet det er litt ille, men det var opplysninger om meg selv jeg tyvleste på), og i hjørnet sto det noen stikkord som så ut som grunner til tidligere legebesøk(som jeg ikke har opplyst om).

Hun er ved samme legekontoret som den forrige legen, hvis det betyr noe.

På samme legekontor har de ofte felles journalsystem, slik at alle legene der har tilgang på din journal uavhengig av hvem som er din fastlege.

Gjest Gjest
Skrevet

På samme legekontor har de ofte felles journalsystem, slik at alle legene der har tilgang på din journal uavhengig av hvem som er din fastlege.

Oi. Er det mulig å slette/sperre deler av denne da? Var akkurat lettet fordi jeg trodde det var liten sannsynlighet for at den var overført...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...