Gjest Kristina25 Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Jeg er en jente i midten av 20-årene, som i mange år har å spist relativt sunt og trent regelmessig. Jeg har alltid merket at hva jeg spiser, og hvor ofte jeg spiser, har stor innvirkning på hvordan jeg føler meg. Jeg blir svimmel og uvel dersom det over 3-4 timer mellom måltid, men det går jo fint å regulere. Problemet mitt er at jeg ofte blir dårlig i forbindelse med trening. Etter en hard kondisjonsøkt blir jeg veldig ofte svært dårlig, selv om jeg passer på å spise riktig og nok både før og etter treningen + får i meg mye vann. Det starter med at jeg føler meg svimmel og rar. En liten stund etter trening (tre kvarter til en time etter kanskje) blir jeg dårligere og er helt nødt til å legge meg ned for det kjennes som om alt blodet forsvinner fra hodet mitt og jeg blir veldig blek (noen ganger grønnaktig), blir veldig kvalm innimellom, men ikke alltid. Det kan vare opp til en tre timers tid hvor jeg bare er nødt til å ligge og føler meg skikkelig dårlig, og så går det over igjen. Dette er veldig slitsomt og gjør trening vanskelig, fordi det kan risikere å ødelegge hele resten av dagen. Vanlig styrketrening og lettere kondisjonstrening går fint, det er når jeg skal ta meg ordentlig ut kodisjonsmessig at de største problemene kommer. Er det noen som har noen erfaringer med dette og vet hva det kan skyldes eller har noen gode tips? Jeg har vært hos legen min og tatt masse blodprøver tidligere. Selv om ikke legen fant noe galt (jeg vet ikke akkurat hva slags tester som ble tatt), føler jeg likevel at det er noe galt med meg. Er det normalt å bli så dårlig?
Gina_ Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Har du fått sjekket jernnivået i blodet, samt b12 og folsyre? Er ikke normalt å bli så dårlig nei... Selv sliter jeg med jern og folsyre, og er utslitt etter trening, men ikke så sliten du er. Ville ha mast litt ekstra på legen din, for slik skal du ikke ha det!
Miss Puddel Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 tror du bør dra til legen for en grundig sjekk, sjekke jern etc som h*n over meg sier, og blodsukker og blodtrykk. Og eventuellt også om du har en infeksjon av noe slag som ligger og sliter på systemet., For slik som det der skal du ikke ha det, det er ikke normalt eller bra.
miss daisy Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Nesten slik har jeg det også, jeg blir helt utslitt, svimmel og uvel, har 0 energi og må bare legge meg nedpå. Det etter en 30 - 40 min med pilates hjemme dvd. Da måtte jeg sove en liten time eller så for å ha såpass energi til å kunne lage meg noe mat igjen. Nå er jeg ganske slank da, 167 høy og 50 kg, kanskje jeg rett og slett ikke har noe å gå på?! Mine kollegaer på jobb trener på treningsstudio, ofte før de kommer på jobb, å snakker om hvor herlig det er, føler seg gira og full av energi når de kommer på jobb, de stråler! Jeg og vil! Jeg har også tatt prøver hos legen, og fikk beskjed om at mine verdier lå innenforbi normalverdiene, så jeg manglet ingenting. Ikke vet jeg, men jeg gav opp å trene, men er veldig aktiv hundeeier og får mer enn nok trim.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Hei! Jeg er akkurat som deg. Har trent jevnlig de siste 10 årene (er i slutten av 20-årene nå) og har alltid merket at kroppen påvirkes veldig av om jeg spiser riktig og ofte nok. Gjør jeg ikke det, mangler jeg krefter og blir slappere/mer "tom" enn hva kondisen egentlig skulle tilsi. Da jeg var like gammel som jeg var formen elendig i to år i strekk til tross for at jeg trente. Jeg var stadig nær ved å besvime, kunne ikke gå i trapper uten å sette meg ned etterpå, kunne ikke gå i oppoverbakker. Jeg hadde et enermot behov for søvn og jeg var irritert og deprimert. Leggene mine "svulmet opp" og jeg var dønn bleik. Dette utviklet seg så gradvis at jeg merket det ikke selv en gang. Til slutt ble jeg lagt inn og det viste seg at jeg hadde "dødlig" lav HB-verdi. En ekstrem form for blodmangel kan du si. På den måten får ikke cellene i kroppen nok oksygen, og det hjelper ikke å trene. Jeg fikk ummidelbart blodoverføring, og var som et nytt menneske et døgn etterpå - plutselig kjente jeg hvordan det egentlig skulle være å "leve" - hvordan det var å ha naturlige krefter. Fant aldri ut hva blodmangelen kom av, og jeg er frisk i dag. Har også jernmangel (som er helt vanlig for jenter). Men et tips til deg er å sjekke HB-verdien din - med mindre legen har gjort det allerede. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Hei! Jeg er akkurat som deg. Har trent jevnlig de siste 10 årene (er i slutten av 20-årene nå) og har alltid merket at kroppen påvirkes veldig av om jeg spiser riktig og ofte nok. Gjør jeg ikke det, mangler jeg krefter og blir slappere/mer "tom" enn hva kondisen egentlig skulle tilsi. Da jeg var like gammel som jeg var formen elendig i to år i strekk til tross for at jeg trente. Jeg var stadig nær ved å besvime, kunne ikke gå i trapper uten å sette meg ned etterpå, kunne ikke gå i oppoverbakker. Jeg hadde et enermot behov for søvn og jeg var irritert og deprimert. Leggene mine "svulmet opp" og jeg var dønn bleik. Dette utviklet seg så gradvis at jeg merket det ikke selv en gang. Til slutt ble jeg lagt inn og det viste seg at jeg hadde "dødlig" lav HB-verdi. En ekstrem form for blodmangel kan du si. På den måten får ikke cellene i kroppen nok oksygen, og det hjelper ikke å trene. Jeg fikk ummidelbart blodoverføring, og var som et nytt menneske et døgn etterpå - plutselig kjente jeg hvordan det egentlig skulle være å "leve" - hvordan det var å ha naturlige krefter. Fant aldri ut hva blodmangelen kom av, og jeg er frisk i dag. Har også jernmangel (som er helt vanlig for jenter). Men et tips til deg er å sjekke HB-verdien din - med mindre legen har gjort det allerede. Lykke til! Meg igjen - var litt kjapp med alderen. Jef var 20-23 da jeg var så dårlig form, men det spiller vel ikke så stor rolle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå