Gå til innhold

"Gå til psykolog"

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ser stadig at folk blir anbefalt å "gå til psykolog". Både i rådgivningsspalter, her på KG osv.

Men HVORDAN kommer man seg til en psykolog? Hvordan finner man en og hvordan kan man få "komme inn"?

Jeg vil gjerne "gå til psykolog", men aner ikke hvordan jeg skal få det til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først og fremst gå til fastlegen din- og fortelle hvordan du har det.

og så må han henvise deg videre;)

Kan ta tid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må først og fremst gå til fastlegen din- og fortelle hvordan du har det.

og så må han henvise deg videre;)

Kan ta tid.

Men da får du vel bare en henvisning?

Og det hjelper jo ofte lite. Jeg har en skuff full av henvisninger til fysioterapeut, men de er like verdiløse som papiret de står på. For det er ingen fysioterapeuter som har tid til meg.

Skrevet

Du kan får time privat uten henvisning. Det er bare å ta telfonen fatt å ringe. Men det er ikke lett, er veldig fullt overalt.

Skrevet

Det kreves litt egeninnsats og tålmodighet. Du kan be fastlegen din om å få en liste over psykologer med refusjonsavtale i kommunen du bor i. De har lange køer. Du kan ringe gjennom hele listen og sette deg på venteliste hos den som har kortest kø feks.

Eller du kan ringe rundt til private psykologer (gulesider.no) og sette deg på venteliste hos den som har kortest kø.

Evt du kan få en psykolog anbefalt av noen du kjenner, ringe og sette deg på venteliste.

Rent konkret: Du trenger en telefon og en kalender. Kanskje blyant. Evt penn.

Lykke til ;)

Skrevet

Jepp, dersom du står på selv og ringer rundt.. sett deg på liste flere steder.... du vet aldri når det dukker opp noe som er ledig. Jeg har gjort dette med fysioterapeut og fikk vite at det var 8 ukers ventetid... endte opp med å komme til i samme uke... Hos psykolog var det lang ventetid, men fikk komme til til samtale etter en uke, for å kartlegge behovet, og så var det vel 5 uker eller noe før jeg fikk gå fast. Hos en psykolog praksis fikk jeg vite at det var mange ukers ventetid om jeg brukte refusjonsordningen, men kunne komme til umiddelbart om jeg betalte full pris... det er vel en prosent de må ta imot fra refusjonsordningen ???

Det beste rådet er å ringe, ringe, ringe og sette deg opp på lister, jo flere jo bedre... så kan du jo si neitakk dersom du allerede er under behandling... helt vanlig praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...