Gå til innhold

gastrosekopi

Fremhevede innlegg

Gjest green tea
Skrevet

gastrosekopi

hvis det er over vekst hav sopp vil legen kunne se det på gastrosekopi

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du vært på gastroskopi da? Og fant legen noe?

Gjest green tea
Skrevet

Har du vært på gastroskopi da? Og fant legen noe?

nei jeg har ikke hver på gastroskopi.

men jeg lurer på det.

Skrevet

Sopp...?

Ikke aner jeg om det kan finnes sopp i mage og tarm, men gastroskopi foregår altså på den måten at legen føler en slange med kamera ned i halsen på deg og kikker på innsiden av magen og tarmen din.

Det blir bl.a. brukt for å avgjøre hvorvidt du har cøliaki...

Gjest green tea
Skrevet

en kan få sopp i tarmen faktisk er det noe som vanlig vis er der

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ved gastroskopi så ser man på spiserør, magesekk og tolvfingertarm. Lengere ned kommer man ikke og der er det ikke sopp. Den er evt lengere ned.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sopp kan man vel ha i mage/tarm ? Min svigerinne har dette.. Mye undersøkelser, frem og tilbake.

Candida går på mage/tarm ? Kan kanskje ikke detektes ved gastroskopi. Det finnes jo annen sopp enn kun underlivssopp etc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sopp...?

Ikke aner jeg om det kan finnes sopp i mage og tarm, men gastroskopi foregår altså på den måten at legen føler en slange med kamera ned i halsen på deg og kikker på innsiden av magen og tarmen din.

Det blir bl.a. brukt for å avgjøre hvorvidt du har cøliaki...

Cøliaki kan ikke sees på gastroskopi, da må du ta rektoskopi, siden det er tykktarmen de da sjekker ved cøliaki.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sopp kan man vel ha i mage/tarm ? Min svigerinne har dette.. Mye undersøkelser, frem og tilbake.

Candida går på mage/tarm ? Kan kanskje ikke detektes ved gastroskopi. Det finnes jo annen sopp enn kun underlivssopp etc.

Hvis det var meg over du svarer nå så mente jeg ikke at man ikke kan ha sopp i tarmen. Med lengere den mente jeg at soppen er i tynn/tykktarmen, ikke magesekken som man kan se på gastroskopi.

Men sopp/candida kan man ofte merke selv ved oppblåstet, prøv å holde deg unna sukker, hvetemel og gjær en stund og se om det hjelper.

Skrevet

Cøliaki kan ikke sees på gastroskopi, da må du ta rektoskopi, siden det er tykktarmen de da sjekker ved cøliaki.

Nope, dette er feil.

Det er tolvfingertarmen de sjekker for cøliaki, og den sjekkes gjennom gastroskopi.

Ulcerøs Colitt er kun i tykktarm, og sjekkes ved rektoskopi eller colonoskopi.

Crohns sjekkes ved colonoskopi, da de sjekker tykktarm og nedre del av tynntarm (hvis de kommer inn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...