Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #21 Skrevet 20. april 2010 Jeg vet av erfaring at det ikke er bare å "sette hardt mot hardt" når noen regelrett nekter å flytte. Mine foreldre hadde en leieboer som verken betalte eller flyttet. Det som til slutt fungerte var å ringe mora hans. Kan det være løsningen her også?
juni Skrevet 20. april 2010 #22 Skrevet 20. april 2010 Kan du ikke flytte til noe i nærheten, da? Det er vel ikke sånn at hvis du flytter må du flytte langt unna når du har jobb og barnas venner og skole der du er nå? Du kan jo faktisk bare flytte t il nabohuset om så er!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #23 Skrevet 20. april 2010 Kan du ikke sende oppsigelse på leiligheten til huseier, og avtale med han at du alene leier leiligheten etter at oppsigelsestiden er ute? Kanskje litt lenge med tre måneders oppsigelse men da kan du ihvertfall kaste ut gubben.. Jeg har vært borti det samme som deg, bare at jeg eide leiligheten. Det måtte advokat til for å få han ut, men et strengt brev med varsel om søksmål var det som fungerte.
Gjest solsikken Skrevet 20. april 2010 #24 Skrevet 20. april 2010 Kan du ikke flytte til noe i nærheten, da? Det er vel ikke sånn at hvis du flytter må du flytte langt unna når du har jobb og barnas venner og skole der du er nå? Du kan jo faktisk bare flytte t il nabohuset om så er! Joda, jeg hadde gjort det for lenge siden om det var noe ledig her! Men det er fullt over alt desverre... Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, men takk for mange gode forslag!
Shade Skrevet 20. april 2010 #25 Skrevet 20. april 2010 Hvordan er leiekontrakten utformet? Står dere sammen på hele husleien eller står det at dere skal betale halve hver? Er det mulig å høre med husleier om du kan få en ny kontrakt med bare ditt navn? Selvfølgelig gir du beskjed til eksen om det. Har han mulighet til å flytte hjem til foreldrene mens han leter etter ny leilighet? Og jeg skjønner at det er vanskelig å nekte han mat og sånne type ting når det er barn med i bildet men så lenge han får gratis kost og losji hos deg er det vel ikke særlig fristende å flytte. Uff det er en lei situasjon du sitter i, føler med deg
Gjest solsikken Skrevet 20. april 2010 #26 Skrevet 20. april 2010 Hvordan er leiekontrakten utformet? Står dere sammen på hele husleien eller står det at dere skal betale halve hver? Er det mulig å høre med husleier om du kan få en ny kontrakt med bare ditt navn? Selvfølgelig gir du beskjed til eksen om det. Har han mulighet til å flytte hjem til foreldrene mens han leter etter ny leilighet? Og jeg skjønner at det er vanskelig å nekte han mat og sånne type ting når det er barn med i bildet men så lenge han får gratis kost og losji hos deg er det vel ikke særlig fristende å flytte. Uff det er en lei situasjon du sitter i, føler med deg Vi står sammen på kontrakten ja, ikke noe om at vi skal betale halve hver, vi er jo gift, ja eller separert nå da... Han har ingen sted å flytte, foreldrene bor langt unna desverre. Hadde det ikke vært for ungene hadde jeg gått til streik for lenge siden, men da hadde han nok flyttet ut for lenge siden også regner jeg med. og takk for klemmen
Shade Skrevet 20. april 2010 #27 Skrevet 20. april 2010 Hm, har du prøvd å ha en veldig alvorlig samtale med han og forklart at dere må sette en dato der han må være ute og at hvis han ikke har funnet noe innen da så blir han nødt til å sove på sofaen til venner for da skal han ut uansett? Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å bli "masekjerring" desverre..
Gjest solsikken Skrevet 20. april 2010 #28 Skrevet 20. april 2010 Hm, har du prøvd å ha en veldig alvorlig samtale med han og forklart at dere må sette en dato der han må være ute og at hvis han ikke har funnet noe innen da så blir han nødt til å sove på sofaen til venner for da skal han ut uansett? Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å bli "masekjerring" desverre.. Jepp, har prøvd alt fra å ignorere han, til å prate skikkelig og til å være en forferdelig bi***. Samme hva jeg gjør eller sier får jeg bare se den lekre langfingeren hans etter hvert Får vel prøve å sette meg ned og prøve å få satt en dato med ham...
Gjest Glør Skrevet 20. april 2010 #29 Skrevet 20. april 2010 Sett en frist for når han må ut. Holder han ikke denne kan du finne en hybel til han med kort oppsigelsestid, og flytte alle tingene hans dit en dag han ikke er hjemme. Bytt låsen på ytterdøra, og gi han nøkkelen til den nye hybelen, og si at han får bruke den som base for videre søk etter den perfekte leiigheten. Du overformynder han litt ved å gjøre dette, men jeg synes det bør være ok i en slik situasjon.
gompen Skrevet 20. april 2010 #30 Skrevet 20. april 2010 Hvis dere begge står på husleiekontrakten, er dere vel ansvarlige for halvparten av husleia hver? Betal din halvpart og fortell huseieren at mannen skal betale resten? Gjør han ikke det, blir han vel kastet ut etterhvert tenker jeg...
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2010 #31 Skrevet 20. april 2010 Jeg frykter at det eneste som nytter her er en prat med huseier der du får ny kontrakt fra en gitt dato. Risken er jo selvsagt at husvert ser på det hele som bråk og tull og sier opp eller anmoder sterkt om at dere begge flytter. Husk at for hver eneste dag han bor der utsetter du den dagen du kan få skilsmisse fordi dere ikke kan få fullført seperasjonstiden før dere har bodd adskilt. Du skal ikke sitte ned og foreslå lenger. Du skal gi han et brev der det står at han og tingene hans skal være ute av leiligheten 1. juni - hvis ikke blir tingene hans flyttet på lager og låsen skiftet og han kommer ikke inn. Da har du gitt han svært god frist til å finne seg noe og hva han finner på den tiden er ærlig talt ikke ditt problem. Hvis du kan gjøre dette ved hjelp av husverten - dvs. at husverten gir deg en bekreftelse på at kontrakten er sagt opp fra den datoen er jo det enda bedre.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2010 #32 Skrevet 20. april 2010 Hvis dere begge står på husleiekontrakten, er dere vel ansvarlige for halvparten av husleia hver? Betal din halvpart og fortell huseieren at mannen skal betale resten? Gjør han ikke det, blir han vel kastet ut etterhvert tenker jeg... Det kan hun ikke gjøre fordi de ikke står som asnvarlig for halvparten hver. De er gift. Halvering av husleien = kontraktsbrudd = utkastelse for alle i leiligheten.
Gjest Ruske-Sara Skrevet 20. april 2010 #33 Skrevet 20. april 2010 Min venninne opplevde det samme som deg. Det er bare en ting å gjøre - gå til advokat. brutalt, men nødvendig.
Gjest Glør Skrevet 20. april 2010 #34 Skrevet 20. april 2010 Hvis dere begge står på husleiekontrakten, er dere vel ansvarlige for halvparten av husleia hver? Hvis begge står i kontrakten er begge solidarisk ansvarlige for hele leia.
Gjest aaa Skrevet 20. april 2010 #35 Skrevet 20. april 2010 Sett en frist for når han må ut. Holder han ikke denne, kan du finne en hybel til han med kort oppsigelsestid, og flytte alle tingene hans dit en dag han ikke er hjemme. Bytt låsen på ytterdøra, og gi han nøkkelen til den nye hybelen, og si at han får bruke den som base for videre søk etter den perfekte leiigheten. Du overformynder han litt ved å gjøre dette, men jeg synes det bør være ok i en slik situasjon. TS har da intet ansvar for å skaffe ham ny bolig. Om han ikke flytter straks, må alle sakene hans lempes ut på gaten (eller kastes i søpla) og låsene skiftes. Fristen for å flytte ut bør under ingen omstendighet være på mer enn et par dager, gjerne bare noen timer. Det at han nekter å flytte, er straffbar trakassering, og det må i så fall være mulig å få en domsavsigelse som nekter ham å oppholde seg i nærheten av der du bor.
Gjest solsikken Skrevet 21. april 2010 #36 Skrevet 21. april 2010 Høres litt drastisk ut å begynne å skifte låser osv da, teoretisk sett har han vel like mye rett til å være her som meg, selv om han har godtatt at han skal flytte da... Må vel sjekke om jeg har noen rettigheter...
Gjest Dhanu Skrevet 21. april 2010 #37 Skrevet 21. april 2010 Det at han nekter å flytte, er straffbar trakassering, og det må i så fall være mulig å få en domsavsigelse som nekter ham å oppholde seg i nærheten av der du bor. Er du sikker på dette? Kan du vise til rettspraksis som tilsier at rettsvesenet anser dette som straffbar trakassering? Og at det skulle medføre besøksforbud? Tillater meg å tvile, gitt. Så lenger mannen står i kontrakten med huseier har han vel juridisk sett like mye rett til å oppholde seg der som henne. De to bør si opp avtalen med huseier og hun inngå en ny der hun er eneste leieboer. DA kan hun med loven i hånd kaste ham ut.
vaskeklut Skrevet 21. april 2010 #38 Skrevet 21. april 2010 Høres litt drastisk ut å begynne å skifte låser osv da, teoretisk sett har han vel like mye rett til å være her som meg, selv om han har godtatt at han skal flytte da... Må vel sjekke om jeg har noen rettigheter... Ta kontakt med en advokat. Da blir du sikret at ting blir gjort etter regelverket, slik at du ikke gjør noe han kan "ta" deg på i tillegg til at advokaten har peiling på hvilke rettigheter du har.
Solros Skrevet 21. april 2010 #39 Skrevet 21. april 2010 Dette er noen år siden, men jeg var i lignendes sak som deg, dog vi hadde ikke felles barn, men jeg hadde 2 egne. Det endte med at jeg reiste til mine foreldre en helg, hvorpå sosialkontoret i forkant hadde kontaktet politiet. De reiste til leiligheten vår og ba han om å ta med seg sine personlige eiendeler, loset han ut og låste døra hvorpå han måtte levere sine nøkler til politiet. Vet ikke om politiet gjør slik lengre idag, men dette var etter jo en melding fra sosialkontoret så mye mulig du har noen rettigheter i så måte. Det skal sies at jeg i etterkant også måtte få en rettskjennelse på at han måtte ikke nærme seg meg, barna eller leiligheten med mer enn 300 m...hvis jeg ikke husker feil . PS, huseier var informert og godkjente at jeg skulle leie leiligheten videre alene fremover. Kan være viktig å ha slikt avklart på forhånd.
Gjest solsikken Skrevet 21. april 2010 #40 Skrevet 21. april 2010 Jippi! Jeg satt jo inn en annonse for ham, og nå har han begynnt å få tlf på leiligheter, så jeg tror kanskje han flytter frivillig snart. *krysse fingrene* håper jeg slipper noe styr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå