Gå til innhold

Fins det hunderaser som liker...


senses

Anbefalte innlegg

Jeg leter fortsatt etter den perfekte hund, men det er vanskelig. Nå lurer jeg på om jeg skal se om det er noen raser som liker å være hjemme alene på dagen mens matmor-far er på arbeid? Jeg er jo borte rundt 8 timer om dagen, og kan ikke ha en hund som raserer huset for oss.

Noen som har noen erfaringer o.l å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen hunder liker vel å være alene hjemme. De er flokkdyr, og vil helst være der hvor flokken (matmor, matfar...) er. Nå kan de fleste hunder trenes opp til å akseptere å være alene hjemme mens man er på jobb, men jeg tviler på at de liker det noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ingen hunder liker vel å være alene hjemme. De er flokkdyr, og vil helst være der hvor flokken (matmor, matfar...) er. Nå kan de fleste hunder trenes opp til å akseptere å være alene hjemme mens man er på jobb, men jeg tviler på at de liker det noe særlig.

Wørd.

Men noen hunderaser missliker ekstra mye å være alene hjemme, så dere bør heller styre unna disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunderaser liker å være hjemme alene og i ro så lenge. Mens det i Sverige ikke er lov til å la hunden være hjemme lenger enn 6 timer, så er vel reglene i Norge på 8 timer. Men det er veldig viktig at hunden for stimuli når du komme hjem, tur og hjerne litt hjernetrim.

Uansett, skal du skaffe deg valp, anbefaler jeg deg å gjøre det i en ferie, du kan ikke la en valp være alene hjemme og i starten er det veldig viktig at du jobber mye med valpen din :)

Endret av toyses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen raser som liker å være bedre hjemme alene enn andre raser. Dette går på individ.

Jeg er ikke så enig i innlegg over meg at INGEN hunder liker å være alene hjemme. Har selv hatt hunder som bare har storkost seg hjemme når de er alene (observert over webcam), og som ikke minst er myyye mindre stresset når de er hjemme alene enn når det er andre i huset.

Hunden var opprinnelig et flokkdyr, men det er jommen meg ikke så grusomt mye "flokk" igjen i dyret. Flokk = rangordning og da ofte fler enn et par stykker.

Så til TS, du må alltid ha i bakhodet at hunden kan mislike sterkt å være hjemme alene uansett rase, men du kan også være heldig og få en hund som digger å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunderaser liker å være hjemme alene og i ro så lenge. Mens det i Sverige ikke er lov til å la hunden være hjemme lenger enn 6 timer, så er vel reglene i Norge på 8 timer. Men det er veldig viktig at hunden for stimuli når du komme hjem, tur og hjerne litt hjernetrim.

Uansett, skal du skaffe deg valp, anbefaler jeg deg å gjøre det i en ferie, du kan ikke la en valp være alene hjemme og i starten er det veldig viktig at du jobber mye med valpen din :)

Haha, det der må du nesten vise en link til! At det finnes en lov i Sverige som forbyr hundeeiere å ha hunden hjemme i over 6 timer er meget lite sannsynlig og rimelig utopisk. Har ikke folk jobb i Sverige altså? Det finnes selvfølgelig ingen sånn regel i Norge.

Etter min erfaring har hunder veldig godt av den roen de får når de er alene på dagtid. Forutsatt at de er tilvent å være alene gradivis fra valpestadiet. Hunder har enormt stort behov for søvn og får de valget så oppsøker de ro og fred på dagtid, om kvelden derimot er det full rulle. Jeg jobber mye hjemmefra og føler meg nesten litt i veien hvis jeg farter inn og ut av huset eller har besøk i arbeidstida, ødelegger faktisk kvalitetssøvnen til voffen. Har sett det med tidligere hunder også, at den søvnen er utrolig viktig.

Men selvfølgelig et must at hunden er 100% komfortabel med å være alene hjemme. Det kan være et problem med en del av selskapsrasene, som er avla for å være borrelås på eierne sine og uten avknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen direkte lov i Sverige om at hunden ikke kan være hjemme alene mer enn X antall timer, men SKK anbefaler at hunden ikke er hjemme mer enn 5 timer alene.

Det finner derimot en lov som forbyr eiere å ha hund i bur bortsett fra i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det der må du nesten vise en link til! At det finnes en lov i Sverige som forbyr hundeeiere å ha hunden hjemme i over 6 timer er meget lite sannsynlig og rimelig utopisk. Har ikke folk jobb i Sverige altså? Det finnes selvfølgelig ingen sånn regel i Norge.

Fra VG Lørdag 17. April 2010 side 25;

"Svenske myndigheter innførte i 2008 strenge forskrifter for hundehold. Blant annet med burforbud. Vi ønsker ikke svenske regler. Der er det forbudt å la hunden være alene i mer enn seks timer. Det innebærer at alle med en normal jobb er avskåret fra å ha hund, sier Engh"

Der har du kilden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hunder som holdes i løpegård skal daglig luftes på annet sted. Dette bør skje minst hver 6. time på dagtid. Valper og eldre hunder skal luftes oftere."

www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/6458995.DOC

Jeg får ikke til å linke til siden, det er noe galt her.

Jeg sier ikke at jeg er enig i de svenske forskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man får ikke ferdige hunder som liker å være alene hjemme. Slikt må øves på etterhvert som valpen vokser til. Og den første tiden må den ikke være alene hjemme i det hele tatt.

Syns synd på både dyr og barn. Folk skal ha dem, men har egentlig ikke tid til å presse dem inn i sin travle hverdag. Tror dyr og unger trives best med folk tilgjengelige hele tiden jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det der må du nesten vise en link til! At det finnes en lov i Sverige som forbyr hundeeiere å ha hunden hjemme i over 6 timer er meget lite sannsynlig og rimelig utopisk. Har ikke folk jobb i Sverige altså? Det finnes selvfølgelig ingen sånn regel i Norge.

Etter min erfaring har hunder veldig godt av den roen de får når de er alene på dagtid. Forutsatt at de er tilvent å være alene gradivis fra valpestadiet. Hunder har enormt stort behov for søvn og får de valget så oppsøker de ro og fred på dagtid, om kvelden derimot er det full rulle. Jeg jobber mye hjemmefra og føler meg nesten litt i veien hvis jeg farter inn og ut av huset eller har besøk i arbeidstida, ødelegger faktisk kvalitetssøvnen til voffen. Har sett det med tidligere hunder også, at den søvnen er utrolig viktig.

Men selvfølgelig et must at hunden er 100% komfortabel med å være alene hjemme. Det kan være et problem med en del av selskapsrasene, som er avla for å være borrelås på eierne sine og uten avknapp.

Det er nok ikke så utopisk som du tror ;)! Det er riktignok ikke en lov, men en anbefaling som har kommet fra det svenske Jordbruksverket i tilknytning til en forskrift til Djurskyddslagen. Link til forskriften og anbefalingene finner du her. For noen dager siden leste jeg en uttalelse fra NKK om at de ikke ønsker noe tilsvarende i Norge nettopp fordi det ville frata ellers ansvarsfulle hundeeiere muligheten til å ha hund og samtidig være i jobb.

Bortsett fra det, så er min erfaring med hunder alene hjemme den samme som din. En voksen, frisk hund har et langt større søvnbehov enn ett menneske og går gjerne og legger seg igjen når morgenturen er unnagjort og sover da gjerne til et stykke ut på ettermiddagen. (Jeg ser den samme tendensen hos min fire måneder gamle valp som foreløpig har vært minimalt alene hjemme, så det er neppe tillært heller). Som deg har jeg også hatt følelsen av å "være i veien" når jeg i perioder har vært hjemme på dagtid. Nå skal det sies at jeg har hatt dachser og de er generelt ikke så voldsomt fiksert på eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke ferdige hunder som liker å være alene hjemme. Slikt må øves på etterhvert som valpen vokser til. Og den første tiden må den ikke være alene hjemme i det hele tatt.

Syns synd på både dyr og barn. Folk skal ha dem, men har egentlig ikke tid til å presse dem inn i sin travle hverdag. Tror dyr og unger trives best med folk tilgjengelige hele tiden jeg.

Selvfølgelig. Men det hadde vært få hundeeiere her i landet dersom hundene aldri kunne vært alene hjemme, det er ikke mange som har mulighet til å ta med hunden sin på jobb. Det krever bare litt ekstra aktivisering når man kommer hjem. Jeg mener at 8 timer alene er MAX, og synes egentlig dette er for mye, men noen ganger må det bli sånn. Mange skaffer seg hund og er borte hele dagen og hunden får ikke en gang aktivisering på ettermiddagen, hva slags liv er dette for hunden? Den trenger stimulering, både av hjerne og kropp hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alliere seg litt med familie, venner eller naboer, så hunden får litt kos, klapp og tur midt på dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare litt her igjen, så er mitt inntrykk at de som får store problemer med hunder som er alene hjemme er de som skaffer seg hunder med et langt større behov for fysisk og mental aktivitet enn det eierne klarer å oppfylle. For de fleste hundeiere er det snakk om maksimalt et par timers tur om dagen og i beste fall litt spor-, lydighetstrening, agility etc. på hobbybasis og i en slik sammenheng kan nær sagt en hver hunderase brukes og det er ikke nødvendig med en Border Collie (BC) for å trene lydighet eller en Alaska Husky (For øvrig ikke en rase) fordi om man liker turer i skog og mark i helgene. Jeg observerer også at en del er veldig fascinert av hunder med sterkt vaktinnstinkt og det er vel og bra, men det viser seg også at de ofte blir mer enn en håndfull for ferske hundeeiere når de blir ordentlig voksne, dvs. når de er 2 - 3 år gamle.

Kort oppsummert, så er de tilfellene jeg kjenner til med hunder som virkelig har problemer med å være alene hjemme litt "nervøse" hundraser som mynder og settere (NB! Veldig generalisert!), vakt-/brukshunder som ikke får brukt potensialet sitt og typiske selskapshunder. Veldig mye er selvfølgelig også avhengig av individet og av hva eieren gjør sammen med hunden i de timene h*n faktisk er hjemme. Det er selvfølgelig også viktig hva man gjør for å venne hunden til å være alene hjemme og man kan regne med at det går omtrent ett år før dette er skikkelig innarbeidet.

Personlig har jeg altså valgt langhåret standard dachs. Som tidligere nevnt er dette hunder som ikke er så voldsomt avhengig av eier og gjerne leker for seg selv etc., men ulempen er selvfølgelig at de ikke er så veldig førerorientert når man trener lydighet heller og f.eks. sjelden kommer 100% på innkalling. Likevel er det slik at man må tilpasse seg hunden og ikke omvendt og skal f.eks. vi kunne ha hund, må vi jobbe til litt forskjellige tider hvis vi skal unngå alt for lange dager. Så og si all ferie og fritid må også legges opp på hundens premisser. Å ha hund når man er i full jobb innebærer mao. at man må "ofre" en del. Synes man ikke at man kan det og at det er verdt det, kan man heller ikke ha hund!

Hunder synes forresten ikke alltid at det er kos med litt tur og kos midt på dagen selv om det kanskje letter samvittigheten til hundeieren. For hunden kan dette bli et stressende avbrudd når den har roet seg og det er sannsynligvis bedre med kortere dager ved at noen lufter og koser morgen og/eller ettermiddag.

Tar man ansvaret for trening og turgåing selv, er det imidlertid mange som kan være potensielle hundepassere! (En "tissetur" klarer de fleste hvis hunden ikke er for stor og voldsom og det kan kanskje også være noe å tenke på når man velger rase). Det finnes som regel alltid noen som er sykmeldt, pensjonert etc. etc. som kan tenke seg litt selskap og kos av en hund som slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra VG Lørdag 17. April 2010 side 25;

"Svenske myndigheter innførte i 2008 strenge forskrifter for hundehold. Blant annet med burforbud. Vi ønsker ikke svenske regler. Der er det forbudt å la hunden være alene i mer enn seks timer. Det innebærer at alle med en normal jobb er avskåret fra å ha hund, sier Engh"

Der har du kilden din.

Er du ikke helt på nett? Hva har bur med hjemmealene-problematikk å gjøre??? Bruker aldri bur annet enn i bil og støtter ikke burbruk heller! Vovven har hele huset til rådighet han, men ligger som regel og sløver sammen katta på en deilig tempurmadrass under trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så utopisk som du tror ;)! Det er riktignok ikke en lov, men en anbefaling som har kommet fra det svenske Jordbruksverket i tilknytning til en forskrift til Djurskyddslagen. Link til forskriften og anbefalingene finner du her. For noen dager siden leste jeg en uttalelse fra NKK om at de ikke ønsker noe tilsvarende i Norge nettopp fordi det ville frata ellers ansvarsfulle hundeeiere muligheten til å ha hund og samtidig være i jobb.

Lette lenge og vel i linken, og ser at det faktisk står at voksen hund bør komme ut og tisse hver 6.time på dagtid. Altså ikke hunder som har tilgang til et sted å gjøre fra seg, de faller ikke under den bestemmelsen. Så det går ikke på å være alene hjemme, men fravær av muligheten til å gå på do. Mao er det ingen ting i veien for å reise hjem etter 6 timer og la hunden tisse utenfor huset, for så å gå inn med den igjen 1. minutt etterpå og la den være alene i 6 timer til. ;)

Forøvrig forbauser det meg litt at voksne hunder generelt skal ha behov for å gå på do så åfte på dagtid, det er over hodet ikke min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen direkte lov i Sverige om at hunden ikke kan være hjemme alene mer enn X antall timer, men SKK anbefaler at hunden ikke er hjemme mer enn 5 timer alene.

Det finner derimot en lov som forbyr eiere å ha hund i bur bortsett fra i bilen.

Finnes det en slik lov? SÅ FANTASTISK!!:) :) har du noen link jeg kan lese mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette lenge og vel i linken, og ser at det faktisk står at voksen hund bør komme ut og tisse hver 6.time på dagtid. Altså ikke hunder som har tilgang til et sted å gjøre fra seg, de faller ikke under den bestemmelsen. Så det går ikke på å være alene hjemme, men fravær av muligheten til å gå på do. Mao er det ingen ting i veien for å reise hjem etter 6 timer og la hunden tisse utenfor huset, for så å gå inn med den igjen 1. minutt etterpå og la den være alene i 6 timer til. ;)

Med tanke på hvordan bestemmelsene er utformet med hensyn på å binde hunder, hvordan hundegårder skal være, hvilke hunder som kan oppholde seg ute over lengre tid osv. vil det for veldig mange ikke være noe alternativ til å ha hunden inne når man er borte fra den så lenge som seks timer. Og inne har som kjent de fleste hunder lært at de ikke skal gjøre fra seg... Ikke har jeg vel sagt at jeg er enig i alt som står der heller, så "don't shoot the messenger"! :plystre: Jeg tror forresten ikke at disse anbefalingene er laget med tanke på ansvarsfulle dyreeiere som er på jobb 7 - 8 timer i døgnet. De er nok laget mer med tanke på å gjøre det enklere å slå ned på grove tilfeller. Jeg har også notert meg at burbruk til f.eks. valper er forbudt, mens svenske småbarn, i hvert fall så vidt jeg vet, fremdeles tilbringer nettene i sprinkelsenger...

Finnes det en slik lov? SÅ FANTASTISK!!:) :) har du noen link jeg kan lese mer om dette?

Hvis du leser mitt innlegg lenger opp, så vil du finne linken til den opprinnelge kilden som forskriften og anbefalingene som er utgitt av det svenske Jordbruksverket. Det er altså ikke en lov og "6-timersregelen" er kun en anbefaling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ikke meninga å shoote the messenger, Leo. Men fant ikke noen kjapp løsning på den grinete tonen i innlegget mitt. :sjenert: Vi er da ganske så enige vi! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke helt på nett? Hva har bur med hjemmealene-problematikk å gjøre??? Bruker aldri bur annet enn i bil og støtter ikke burbruk heller! Vovven har hele huset til rådighet han, men ligger som regel og sløver sammen katta på en deilig tempurmadrass under trappa.

Jeg siterte et avsnitt i artikkelen slik at du skulle få se sammenhengen, men det ble tydeligvis litt vanskelig for deg å se det som var relevant ved avsnittet, nemlig; "Vi ønsker ikke svenske regler. Der er det forbudt å la hunden være alene i mer enn seks timer. Det innebærer at alle med en normal jobb er avskåret fra å ha hund, sier Engh"

I innlegget jeg la under finner du også en link hvor det står; "Hunder som holdes i løpegård skal daglig luftes på annet sted. Dette bør skje minst hver 6. time på dagtid. Valper og eldre hunder skal luftes oftere."

Slapp av, jeg angriper deg ikke. Jeg bare ga deg den kilden du ville ha, men du hang deg opp i detaljer istedetfor å se på det som var poenget. Jeg sier jo ingenting om at du støtter burbruk, jeg har jo aldri angrepet deg, så du trenger ikke å forsvare deg.

Jeg har forressten aldri sagt at jeg var enig i disse svenske forskriftene. Men de er der vel (som Leo skriver) for de værste tilfellene. Jeg støtter ikke burbruk selv bortsett fra i bil. Vi har et bur stående inne, med døren stående oppe så hundene kan legge seg der om de ønsker. Den eldste hunden ligger der faktisk ganske ofte.

Endret av toyses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...