Gå til innhold

Høye og lave mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har lest en del om dette med forskning på høyde relatert til f.eks intelligens, sterke/svake gener, attraktivitet etc. Men har dette egentlig noe for seg? Har du et annet syn på høye mennesker vs lave mennesker, gjerne ufrivillig?

Tror debatten blir mest mulig interessant hvis man ikke automatisk kommer med den politisk korrekte "jeg dømmer ikke andre mennesker". For vi er biologisk programmert til å få et inntrykk av andre selv om vi ikke nødvendigvis kjenner dem.

Kunne også vært interessant å høre om høyde er viktig i valg av partner? Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble litt interessert i å høre hva du har lest angående dette? Hva sier forskningen angående høyde i forhold til det du nevner her? Jeg tror høyde kan være relatert til dette med attraktivitet ihvertfall, vi har selvfølgelig alle vårt eget syn på hva som er pent, men jeg tror også færre tiltrekker seg til veldig lave eller veldig høye personer, da tenker jeg kanskje sånn under 150 eller over 190? Varierer selvfølgelig fra menn til kvinner.

Høyde er viktig i forhold til valg av partner, ja. Mange kan si at har du truffet den rette så spiller ikke høyde noen rolle. Men det gjør det faktisk. Dessuten er det kanskje sjelden man finner den rette hos noen som er 40 cm lavere/høyere enn seg selv.

Gjest green tea
Skrevet

Det eneste jeg døme eter høyde er alder

For eksempel på folke høgskolen er det en på niten men ser ut som hun kunne vert 10 -12 år nor det kommer til utsende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Høyde er på ingen måte relatert til noen av de karakteristikkene du beskriver. Høyde er relatert til hvor tiltrekkende vi finner andre, og hvor tiltrekkende vi finner andre har også noe å si på hvordan vi oppfører oss mot dem. Vi tenker også at dem vi finner tiltrekkende også er mer intelligente og mer vellykkede. Tiltrekkende folk ansettes ofteer og anses som å være mer kompetente (det er her snakk om statistiske forskeller, så om du vet om et annet eksempel fra din arbeidsplass etc. så har det lite å si for statistik forekommer det klare forskjeller innen hvordan vi anser pene mennesker).

Om noen dømmer mennesker klart basert på høyde så er de selvsagt veldig uvitende. Men mange av oss tillegger nok andre mer vage karakteristikker til høyde som at den lave må være liten og skjør og må behandles med forsiktighet feks.

Skrevet

Selvsagt dømmer jeg ikke folk etter høyde. Det skulle tatt seg ut. :ler:

Skrevet

Det gjør jeg, i hvert fall til en viss grad...

Jeg opplever at lave mennesker ofte er mye frekkere enn høye, særlig menn - kanskje det er en måte å hevde seg på, at de kompenserer eller noe.

Det kan nok hende at min oppfatning av dette er litt overdrevet også, ettersom jeg i puberteten var høyere enn nesten samtlige av guttene på skolen og ble endel mobbet for dette.

Jeg kjenner selvfølgelig mange kjempehyggelige mennesker, både høye og lave, og omvendt - både høye og lave som er skikkelig drittsekker.

Men jeg må innrømme at jeg ofte er litt på vakt overfor lave menn.. :P

Skrevet

Dømmer, nei det tror jeg ikke. Men jeg sliter litt med å finne menn under 180 attraktive. Helst bør han være over 185 også.

Skrevet

Hva mener du med å dømme ?

Jeg kjenner mennesker i alle fasonger og høyder, og jeg tviler nå sterkt på at høyden har noe å si for personligheten, utover at noen kan ha litt dårlig selvtillitt fordi man synes man er enten for lav eller for høy.

Skrevet

Hvordan kan man dømme noen basert på høyden deres? Ingen kan jo noe for hvor høye eller lave de er, det blir jo like tåpelig som å dømme noen basert på hudfarge eller nasjonalitet.

Skrevet

Dømme? Dømmer du folk som har fregner liksom.. :roll:

Skrevet

Da jeg var medlem på en nettdatingside så var alder noe av det første jeg så på for å luke ut om han var interessant eller ikke. Jeg synes ikke gutter som er like høye som meg eller lavere er interessante. Helst bør de være minst fem cm høyere enn meg. Men ellers dømmer jeg ikke etter høyde.

Skrevet

Nei dømmer aldri etter høyden. Det blir altfor overfladisk for min del. Jeg er nesten like høy som mannen og han er ikke noe høy mann.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som gutt så merker jeg at jeg tenker nok ikke alltid det beste om lave gutter som kommer gående i singlet eller altfor små t-skjorter med kaktus under armene, kjetting rundt halsen og ser ut til å føle seg bøs som få. Men hvis de ikke har short man-syndrome og bare er en normal person så legger jeg ikke merke til hvor høye andre mennesker er før en blir gående ved siden av dem eller om de er 2m+, er selv 1,90.

Skrevet

Nei, dømmer ikke etter høyden, uansett om det er valg av partner, venner eller bare folk jeg ser på gaten.

Har hatt en kjæreste som har vært ett hode lavere enn meg, hatt kjæreste som har vært 40cm høyere enn meg og er i dag sammen med en som er akkurat like høy som meg - dvs om jeg går med sko med hæler så ruver jeg en del over han.

Enser ikke en gang slike ting når jeg omgås folk på gata, butikken og lignende.

Skrevet

Høgde er noko eg ikkje tenkjer så veldig mykje over, verken i valg av partner eller generelt. Eg og mannen min er omtrent like høge. Det hadde ikkje gjort meg noko om han var lavare enn eg.

Skrevet

At høye kvinner som oftest ønsker seg en ennå høyere mann er da ingen stor hemmelighet.

Om det er så jævla smart er nå en helt annen sak...

Det er de menneskene som har den fineste personligheten som alle virkelig burde sett opp til, spør du meg, og ikke nødvendigvis først og fremst de som raver høyest opp i terrenger hva gjelder attråverdighet og attributter, for å si det sånn... :-)

Slakt meg om dere vil...!! :-)))

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

At høye kvinner som oftest ønsker seg en ennå høyere mann er da ingen stor hemmelighet.

Om det er så jævla smart er nå en helt annen sak...

Det er de menneskene som har den fineste personligheten som alle virkelig burde sett opp til, spør du meg, og ikke nødvendigvis først og fremst de som raver høyest opp i terrenger hva gjelder attråverdighet og attributter, for å si det sånn... :-)

Slakt meg om dere vil...!! :-)))

Å være høy utelukker ikke en fin personlighet. :)

Akkurat nå er jeg begeistret for en mann som er like høy som meg - og det er under 170. Første mannen som har begeistret meg etter at jeg ble enke, og bare følelsen av begeistring er ganske deilig - om det blir noe er en helt annen sak. Han er lavere enn mannen min var, men høyden betyr ikke så mye i det lange løp.

Gjest Anjelika
Skrevet (endret)

Jeg har også lest forskning/statistikk på temaet, som viser at folk i lederstillinger ofte er høyere, at høye oppfattes som mer intelligente, attraktive, at lave folk har vanskeligere for å bli tatt seriøst osv. Nå skal det sies at dette er slikt jeg har ramlet over tilfeldige steder, så jeg skal ikke uttale meg om sannhetsgehalten i det. Om noen gidder å google så kan de sikkert finne noen kilder.

Selvsagt sier folk "jeg dømmer ikke", dette skjer vel ofte på et nivå som de fleste isåfall ikke er bevisst om. Om det er slik at sjefer jevnt over er høyere enn gjennomsnittet så er det nok ikke fordi intervjuerne som har ansatt dem har tenkt "han er høy, ergo er han vår mann".

Selv er jeg veldig høy og synes det er påfallende hvor ofte jeg blir oppfattet som veldig selvsikker og som en person med autoritet (som har noe å si, som ikke lar seg prelle på nesen osv), ordet skummel har til og med blitt brukt. Imens mange lave venninner av meg blir ofte omtalt som søte og koselige, ord som jeg sjelden eller aldri har hørt om meg selv (og jeg er da kjempekoselig :P ).

Noen av disse fordommene kan ha noe for seg, men da er spørsmålet om hva som kom først av høna eller egget. Om jeg er vant med å bli tatt seriøst så har jeg kanskje blitt "opplært" til å f eks uttale meg med slagkraft og selvsikkerhet, imens noen som alltid har blitt oppfattet og behandlet som søte små nusselige piker kanskje har utviklet litt andre personlighetstrekk i henhold til det. Det kan jo kanskje forklare litt av hvorfor sjefer jevnt over er høyere enn snittet (om dette stemmer). Jeg føler også (personlig synsing og grov generalisering her) at den type kvinne som fniser og kniser og spiller litt på barnslighet, søthet og til en viss grad naivitet/dumhet alltid er lav for eksempel. Edit: Vil legge til at jeg ikke kalte lave folk dumme nå, men at det finnes en type person (kvinne) som spiller litt på å være "dum" - selv om den ikke nødvendigvis er det.

Alle dømmer forøvrig etter førsteinntrykket, det er en viktig kognitiv aktivitet. Hadde ikke hjernen deres koblet sammen noen forhåndsoppfatninger så hadde dere ikke vært i stand til å forstå noenting. Å påstå at hjernen deres er et blankt ark i møte med omverdenen er kunnskapsløst, alle har fordommer og for å begripe noe som helst så bruker man disse og justerer dem konstant.

Endret av Anjelika
Gjest Serena
Skrevet

Det heter jo "liten og søt" Lave folk er ikke "avskrekkende"

Veldig høye mennesker, spesielt jenter over 1,80 kan virke fysisk "truende"

Høye folk virker ekstra tiltrekkende for meg, som er ganske liten på strømpen, fordi jeg har alltid hatt lyst til å oppleve hvordan det er å være "amazon godess"

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er enig med innlegget til anjelika.

Personlig synes jeg det kan være litt ubehagelig/ truende med veldig høye kvinner, jeg er kvinne selv på 167

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...