Gå til innhold

Bildene fra Island, i disse dager....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg forstår alvoret og føler med dem som er rammet, men: har dere sett så vakre mange av bildene er, kunstnerisk sett?

Røykskyer i forskjellige hvit/grå/sortnyanser, som velter ut og blir de vakreste formasjoner som tenkes kan. Sylskarpe konturer og mange lag, som stadig er i utvikling... Jeg er storfascinert over naturens liveshow her jeg sitter og ser bilder på tv`n.

På frokost-tv viste de en sekvens av masse villhester som løp på asfalten, mot kameraet. De hadde sterk sol mot seg, og en vegg av flertonet mørke, over og bak seg. Det var helt uvirkelig vakkert! :jepp:

Flere som ser verden i et videre perspektiv, slik som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske heftig, rent visuelt sett. Så lenge man ikke tenker for mye på at det også innebærer at folk mister levebrødet, at gårder må evakueres, og at de i noen tilfeller er blitt tatt av flomvann.

Tenk på det skuespillet som kommer til å utfolde seg når/hvis Katla får et utbrudd. Det blir saker det. Først smelter breen opp fra undersiden, og når smeltevannet etter hvert kommer i kontakt med magmaen, får vi ekplosjoner som vil sende støv og steiner flere hundre meter til værs, og sannsynligvis også forårsake en enorm flom fra bresjøen som da oppstår. Og deretter en askesky som vil bli stor nok til å affisere luftfarten og klimaet globalt. Det blir flotte bilder, men jeg har ikke problemer med å forstå hvorfor islendingene venter i redsel på akkurat det.

Skrevet

Nei, bevares, det er jo tragedier på rekke og rad der, og jeg morer meg over hodet ikke over andres elendighet...men jeg kan bare ikke se meg mett på det rent estetisk. Det er som det er og jeg kan ikke gjøre noe med det. Lava som bryter seg opp og utover er veldig fascinerende. Naturen er grusom og vakker!

Skrevet

Naturkatastrofer kan også være vakre :)

Skrevet
Naturkatastrofer kan også være vakre :)

Takk for komplimentet! :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Kan være vakre, skrev hun. ;)

Skrevet

Kan være vakre, skrev hun. ;)

Linken din virker ikke... :gjeiper:
  • Liker 1
Skrevet

får ikke helt det at dyr står ute i aska og lider som vakkert..

Skrevet
får ikke helt det at dyr står ute i aska og lider som vakkert..

Det er det heller ikke. Denne tråden dreier seg kun om det vakre i selve naturfenomenene som regjerer på Island akkurat nå.

Skrevet

Men denne gangen kan vi ikke skylde på noen,vi mennesker som er så glad i å legge skyld på alt og alle, så hvorfor ikke finne noe positivt i det? Herregud, jeg er da vegetarianer selv og elsker dyr, men vulkaner er en like stor del av denne jorda som dyr. Og jeg prøvde også å trykke på Kan-linken :P

Skrevet

gjentakelse-av-ord-syndrom lider jeg av i dag, pluss formuleringsvansker!

Skrevet

Hehe...tenkte ikke i de baner jeg... :D

Skrevet

Det er det heller ikke. Denne tråden dreier seg kun om det vakre i selve naturfenomenene som regjerer på Island akkurat nå.

ja og jeg snakker om bildene jeg ser i vg og så videre som mnage mener er vakkre

Skrevet

Jeg mener ikke bilder med lidende dyr eller mennesker, så er det sagt en gang for alle. Jeg mener de som er av rene naturfenomener, form og farge. Hvis du vil, så ser du hva jeg mener her. Ja? :)

Skrevet

En solnedgang er da et vakkert skue, selv om den lave sola kan ha blendet noen, som kjørte av veien og ligger som en klump med kjøttdeig i samme kulør som himmelen. Naturen er nådeløs. Men vakker på samme tid.

Som liten ble jeg sittende som hypnotisert å stirre på sigarettrøyk som steg opp fra sneipen i askebegeret, som vred og buktet på seg som et minipolarlys når sola skinte gjennom røyken, idet hurtigbåten slukte time etter time. Det var vakkert, selv om eieren av røykpakka sikkert er daua av kreft for mange tiår siden. Vulkanen er som en forvokst snøggbåttur.

• Liker 1
Skrevet

Nei, bevares, det er jo tragedier på rekke og rad der, og jeg morer meg over hodet ikke over andres elendighet...men jeg kan bare ikke se meg mett på det rent estetisk. Det er som det er og jeg kan ikke gjøre noe med det. Lava som bryter seg opp og utover er veldig fascinerende. Naturen er grusom og vakker!

Det var ikke ment som kritikk. Dagbla` i går hadde et svært bilde av askeskyen tatt fra bakken, antakelig i lovart ganske nær vulkanen, og det må ha vært tatt tidlig på kvelden. Søylen av aske fyller nesten hele rammen, bortsett fra den støvdekkede breen i forgrunnen, og litt himmel. Du kan se lysende lava gjennom den svarte røyken, og lynet slår ut fra røyken. WOW!!

• Liker 1
Gjest bente85
Skrevet

Helt enig med TS.

Selv har jeg mange bilder på dataen fra vulkanutbruddet.

Man blir målløs vil jeg si når man ser slikt.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet
Her er noen meget flotte bilder fra mitt hjemland Island og jeg er enig i at det ser utrolig vakkert ut, men det er en regelrett tragedie for dyr, folk og fauna i området. Det er mange døde dyr (noe jeg har ikke sett noen bilder av, faktisk), spesielt hester og fugler - folk gjør selvfølgelig sitt beste for å få hestene i hus, mens stakkars fuglene er blitt helt ville av redsel og prøver å komme seg inn hvor som helst, for å komme seg vekk fra asken. Når det så regner på asken, blir den til en gjørme som er svært vanskelig å få vekk og akkurat nå dekker den absolutt alt i området og man frykter at flere gårder blir lagt øde etter dette. Så det er vakkert men samtidig ufattelig grusomt.. :(
  • Liker 1
Skrevet

Fantastiske, uvirkelige og helt grusomt vakre bilder. Ser ut som reisen som "Frodo" foretok mot Mordor...jeg blir målløs...

Skrevet

Enig. Fantastiske vakre bilder, til tross for all ødeleggelse og alle påkjenningene folk i området påføres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...