Gå til innhold

Hvor mye solarium i uka?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å begynne å ta sol, men er usikker fordi jeg vet det er forholdsvis skadelig. Er det virkelig så skadelig at jeg heller burde droppe det? Jeg tenker kanskje å ta 15-20 minutter i uka, vil huden min ta mye skade av dette?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt med måte, for å få litt farge pleier jeg å ta sol 2 x 20 min før en fest kombinert med litt selvbruning. En gang f.eks på ons og en gang på lørd. Men da er det kanskje 2 mnd til neste gang jeg gjør det. Før tok jeg oftere, 2-6 ganger i mnd. Men jeg har moderert meg og prøver å finne meg i å være blek på vinteren..alle andre er jo det.

Solarums-stråler inneholder flere uva stråler enn naturlig sol.

Uva= aging og Uvb=burning. Uva stråler går dypere ned i huden og forårsaker mest aldringsskader. Det er ikke tvil om at solarium forårsaker tidlig aldring av huden. Det har jeg sett på flere som tar mye sol, rynker, store porer og pigmentflekker er ofte resultatet. Jeg har god hud, og har fått veldig lite rynker tross røyking og mye sol, men har gode gener. Dette er indivduelt..

Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at det ikke er farlig å ta sol 20 min i uka. selfølgelig husker jeg ikke hvor nå.

jeg tar selv sol annenhver uke ca 20 min. Selvbruning er jo et tryggere alternativ hvis du er bekymret.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke en milk solkrem og oppholde seg ute i dagslyset? Godt for både psyke og kropp. :)

Skrevet

Hva med å bruke en milk solkrem og oppholde seg ute i dagslyset? Godt for både psyke og kropp. :)

Jeg tror ts vil bli brun. Tror du virkelig man blir brun i Norge nå? Med solkrem på?

Skrevet

Jeg solet meg helga etter påsken med faktor 15, ble litt brun ja.

Men men får jo ikke solet resten av kroppen på denne tida og da er det kjekt med solarium av og til. Men har lagt merke til at solariumsfargen er mere grå en naturlig sol.

Skrevet

Her snør det, så det er ikke så lett å få sol nå. :)

Jeg er fortsatt veldig usikker. Kan ikke se for meg at det er så veldig skadelig, men jeg har virkelig ikke peiling. Det er jo ikke for å bli kjempebrun, for da skjønner jeg at jeg må ta mer, men kanskje heller for å se litt freshere ut. Få litt farge. :)

Noen fler?

Gjest Agurkolat
Skrevet

Solarium er vel omtrent like skadelig som røyking. Glad eg berre held meg til ein av delane :)

Men, ein bør vel ikkje ta solarium meir enn ein gong i veka! Viss ein bruker litt solfaktor kan jo ein ligga litt lengre, for da er jo deiligt med varmen..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Solarium er ikke bra uansett hvordan man snur å vender på det. Verden vil bedras type ting er det. Soling er heller ikke bra, vi i norge har verdens høyeste forekomst av hudkreft. Stor grunn av det var visst at vi tar på solfaktor når vi er i syden, men ikke hjemme. Bir vi gjentatte ganger solbrent, så er sannsynligheten for hudkreft 10 - 20 år senere høy.

Det som er den største vekkeren for oss, er jo den som går ut over orfengeligheten, næmmelig utseende. så en kan jo bare ta en kikk på disse soltilbederene enten det er syden folk eller solarium folk ( er vel oftest en kombinasjon, da en tar sol for å ha farge før en reiser) Det er ikke pent på disse 40 - 50 åringene, masse rynker, slapp hud, læraktig hud, og ser ikke sunne ut.

At vi burde være forsiktige i solen er en selvfølge for meg. Om jeg har hvite bein i sommerskjørt / shorts, vel det er nok av selvbruningsprodukt om en ikke føler seg vel med hvite bein. Jeg bruker det om jeg skal på grillfest eller noe, men er ellers hvit :-) Bruker høy solfaktor, og sitter i skyggen på verandaen. Ikke glem øynene også da, bare for å ta det med. Så nettopp en artikkel.. fant her en gammel artikkel, men den sier mer eller mindre det samme. Anyway, øynene må beskyttes med solbriller når man er i solen, enn om det er litt overskyet.

Helsa er viktigst, man har bare 1! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...