Gå til innhold

Føler meg syk

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er ikke en hypokonder. Jeg er ikke den som sykemelder meg bare jeg får litt vondt i halsen, og om jeg får mageknipe så får jeg ikke panikk. Jeg er. Ikke. En hypokonder. Men jeg har en følelse av at noe er galt i kroppen min. Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det på best mulig måte, men jeg har bare en følelse.

Jeg har smerter i magen som kommer og går, som oftest èn gang i løpet av dagen. Det er ikke "må-på-do" smerte, men som om noen står og kniper på innsiden av magen min. Jeg har stunder da jeg plutselig blir kjempe varm, svett og utrolig svimmel, og flere ganger i løpet av en dag kan jeg plutselig bli veldig kvalm. Så kvalm at jeg nesten kjenner oppkastet komme.

Disse tingene er egentlig bare småting. Altså, slikt som jeg regner med at alle opplever en gang i blant uten at det trenger å bety at noe er galt. Men jeg har hatt det slik igjentagende i flere uker nå. Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg skriver her fordi jeg er ikke ute etter at noen skal gi meg svar på om det er noe som er galt. Jeg trenger bare å "drøfte" kan man kanskje si. Jeg har legeskrekk til tusen, og har ikke bestilt meg time enda da jeg ikke vet om jeg egentlig trenger det.

Men det er bare den følelsen av at noe er galt. Er det normalt å plutselig bli varm, svett og svimmel? Er det normalt å plutselig bli så kvalm at man nesten kaster opp? Er det slikt kroppen bare, tja, GJØR innimellom, eller bør jeg bestille meg en legetime?

Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidligere hatt "legeskrekk" også, men har skjønt at føler man seg syk er det bedre å ta seg en tur for å sjekke "ståa". Hvis grunnen er at du ikke liker fastlegen din/ikke er komfortabel med personen kan du enkelt bytte via minside. Lykke til, og håper du føler deg bedre snart!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jobber du mye ?

Er du stresset ?

Mye overtid /ekstra arbeid?

Dårlig arbeidsmiljø ?

Føler du at du ikke strekker til jobb/familie /fritid ?

Søvnproblemer ?

Grunnen til at jeg spør slik er at det var omtrent slik det startet for meg på vei til å bli utbrent.

Uvel, kvalm, svimmel, plutselig feberfølelse uten grunn.

Etter en lengre periode slik gikk det ut over søvnen, ble mer og mer sliten men klarte ikke slappe av.

Ble oftere "syk følelse" i kroppen, men kunne ikke helt sette fingeren på hva det var.

Etter en enda lengre periode ble imunforsvaret dårligere virket det som og jeg BLE oftere syk.

Alt av gugge som gikk fikk jeg til slutt.

Men jeg så desverre ikke tegnene og problemene med helsen før det smalt totalt og det tok lang tid å "bygge" seg opp igjen.

-Kan- være noe slikt, men det er altis greit å sjekke.

Kan også være noe så enkelt som at du mangler noen vitaminer, minneraler, lav blodprosent eller litt feiljustert blodtrykk.

Er du godt voksen kan det også være starten på overgangs alderen, noen starter ganske tidlig. Men virker som det er genetisk.

Føler du ikke trygghet og tiltro til legen så finn en annen.

Er en enkel sak å bytte har gjort det 4 ganger selv, for desverre er det mange leger der ute som ikke bryr seg. Den nyeste legen min har jeg bare hatt noen mnd. Så det er ennå på "prøvestadie". Er jeg ikke fornøyd bytter jeg igjen.

Jeg har tapt så mye helsemessig tidligere på å være "trofast" mot legen, det er noe jeg ikke gjør en gang til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jobber du mye ?

Er du stresset ?

Mye overtid /ekstra arbeid?

Dårlig arbeidsmiljø ?

Føler du at du ikke strekker til jobb/familie /fritid ?

Søvnproblemer ?

Grunnen til at jeg spør slik er at det var omtrent slik det startet for meg på vei til å bli utbrent.

Uvel, kvalm, svimmel, plutselig feberfølelse uten grunn.

Etter en lengre periode slik gikk det ut over søvnen, ble mer og mer sliten men klarte ikke slappe av.

Ble oftere "syk følelse" i kroppen, men kunne ikke helt sette fingeren på hva det var.

Etter en enda lengre periode ble imunforsvaret dårligere virket det som og jeg BLE oftere syk.

Alt av gugge som gikk fikk jeg til slutt.

Men jeg så desverre ikke tegnene og problemene med helsen før det smalt totalt og det tok lang tid å "bygge" seg opp igjen.

-Kan- være noe slikt, men det er altis greit å sjekke.

Kan også være noe så enkelt som at du mangler noen vitaminer, minneraler, lav blodprosent eller litt feiljustert blodtrykk.

Er du godt voksen kan det også være starten på overgangs alderen, noen starter ganske tidlig. Men virker som det er genetisk.

Føler du ikke trygghet og tiltro til legen så finn en annen.

Er en enkel sak å bytte har gjort det 4 ganger selv, for desverre er det mange leger der ute som ikke bryr seg. Den nyeste legen min har jeg bare hatt noen mnd. Så det er ennå på "prøvestadie". Er jeg ikke fornøyd bytter jeg igjen.

Jeg har tapt så mye helsemessig tidligere på å være "trofast" mot legen, det er noe jeg ikke gjør en gang til.

Jeg er 20 år gammel, så det er nok ikke overgangsalderen... :) Hehe.

Jeg har vært deprimert i veldig mange år. Eller, det har vært noe i hvert fall. Det er ingen som har kunnet si hva som har "feilet" meg, jeg har bare veldig sorgfulle perioder. Har gått til behandling for dette, og føler jeg har fått kontroll på hvordan jeg kan takle periodene. Så det er ikke noe sånt heller. Jeg studerer ved universitet, men har delt opp første året så har svært lite skole i år. Lite stress generelt. Jeg sover dårlig ja, det glemte jeg å nevne. Men som sagt, ikke noen grunn til at det skal være utbrenthet.

Har allerede byttet fastlege en gang, og har ikke vært til den nye enda. Byttet fra mannlig til kvinnelig lege da jeg har ett problem med å bli tatt på...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt "legeskrekk" også, men har skjønt at føler man seg syk er det bedre å ta seg en tur for å sjekke "ståa". Hvis grunnen er at du ikke liker fastlegen din/ikke er komfortabel med personen kan du enkelt bytte via minside. Lykke til, og håper du føler deg bedre snart!

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...