Gå til innhold

Blir ikke kvitt tannskjæring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjærer tenner når jeg sover. Tannlegen har gitt meg en skinne til å ha over tennene i overmunnen sånn at slitasjen på tennene skal stoppe. Det er jo vel og bra, men jeg skjærer jo like godt på den skinna med det resultat at jeg våkner med hodepine og fullstendig mørbanket muskulatur. I tillegg "henger" kjeven seg opp på den ene siden. Det er akkurat som om de er noe som sitter i veien slik at jeg ikke får bitt tennene ordentlig sammen uten å måtte tvinge munnen igjen.

Jeg har faktisk hatt bedre morgener de gangene jeg IKKE har sovet med skinne, men da er jo tennene i faresonen igjen.

Er det noen tannskjærere her som har blitt kvitt problemet?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe svar, men har akkurat samme problem som deg.

Finnes det en løsning på problemet er jeg også veldig interessert.

Jeg gjør øvelser,,, strekkøvelser av kjeven flere ganger om dagen.

Holder meg laaaangt unna å tygge tyggegummi, eller harde matvarer (det du gjør om dagen gjenspeiler seg på natten)

+ å gjort endringer i livsstilen så jeg stresser mindre og kommet meg bort fra en jobb som var overarbeidende og opplevde trakkasering.

Alt dette kan påvirke til at en gnisser tenner mer en vanlig.

Alle forandringene har faktisk hjulpet noe på mitt problem.

Leste et sted at akkupungtur skal kunne hjelpe, men har ikke prøvd selv eller vet om noen som har førsøkt det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Har dere også muskel- og skulderplager? Altså låsninger og smerter/stivhet i skuldrene? Da ville jeg oppsøkt en fysioterapeut - også med tanke på å få øvelser dere selv kan gjøre for å løse opp muskulaturen.

Skrevet

Nei, jeg har ikke problemer med nakke og skuldre som følge av mine "nattlige aktiviteter". Nå er jeg på...ja jeg tror det er mitt 3 år med skinne uten at jeg har blitt kvitt problemet. Tvert i mot så har jeg fått større og større problemer med kjeveleddene. Tannlegen kjenner til alt dette, men i hennes verden ser det ut til å være to løsninger. Enten skinne,eller trekke 4! tenner i underkjeven og sette på regulering. Det hele virker så lite gjennomtenkt at jeg overhodet ikke har tenkt å la henne gjøre såpass permanente forandringer i munnen min. Hun liker overhodet ikke det, men hva hvis det heller ikke virker?

...vel, da er det iallefall færre tenner for meg å gnage på om natta...

ts

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, jeg har ikke problemer med nakke og skuldre som følge av mine "nattlige aktiviteter". Nå er jeg på...ja jeg tror det er mitt 3 år med skinne uten at jeg har blitt kvitt problemet. Tvert i mot så har jeg fått større og større problemer med kjeveleddene. Tannlegen kjenner til alt dette, men i hennes verden ser det ut til å være to løsninger. Enten skinne,eller trekke 4! tenner i underkjeven og sette på regulering. Det hele virker så lite gjennomtenkt at jeg overhodet ikke har tenkt å la henne gjøre såpass permanente forandringer i munnen min. Hun liker overhodet ikke det, men hva hvis det heller ikke virker?

...vel, da er det iallefall færre tenner for meg å gnage på om natta...

ts

Jeg nevnte vel ikke noe om at det skulle være en følge av skjæringen av tenner. Jeg tenkte generelt.

Har du vært til spesialist (utover tannlegen)?

Har du søvnapne (pusteproblemer) eller røyker? Dette kan være medvirkende årsaker.

Er det forsøkt behandling med avslappende midler?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en sånn liten kloss som du setter på fortnennene. Den hindrer deg i å bite sammen, og dermed stoppes tannskjæringen. Jeg bet i stykker 4 akrylskinner før jeg kom til en tannlege som gav meg en nti kloss. Siden det har jeg ikke hatt noen problemer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er anonym bruker som også har problemer med det samme

Jeg har har problemer med nakke og skuldre etter en strekkskade og feilbehandling hos fysioterapaut.

Kan kjeveproblemene "stamme" fra dette ?

Da bør det nok bli MR og kiropraktor ettervært tror jeg.. Ingen flere fysioterapauter får knekke på nakken min...

Tannlegen min sendte meg til spesialist og tok noen bilder av hele kjeven. fant noe skjevhet og hovne muskler (overstramming)

Fikk laserbehandling men det virket dårlig i lengden.

Tannlegen min trekte en vistdomstann men det hadde ingen som helst virkning på meg.. resulterte bare i at jeg slet veldig med at kjeven gikk nesten ut av ledd i lang tid etterpå.

Den klossen du nevner har jeg også forsøkt. Men den tygde jeg i stykker på under 3 mnd. Tannlegen kuttet den ut da et par av hennes passienter hadde svelget klossen,, huff,, glad det ikke var meg.

TS det finnes kjevespesialister som kan ta bilder av hele kjeven og se om du har noen sjevstillinger i kjeven, hoven og betennelser.

Dette er noe tannlegen eller legen din kan henvise deg til.

Har du smerter over kjeven,,, der bihulene er kan legen henvise til rønken eller MR for å titte på dette.

Ville ikke gått med på å trekke en haug med tenner uten å undersøkt alle andre muligheter først,,, (var dritvondt å trekke 1 tan og råder til å heller opperere ut visdomstenner, det blir jeg å gjøre om jeg må trekke flere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...