Gå til innhold

har du/ har du hatt B12-mangel?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist B12-mangel, og har fått resept på B12-sprøyter.

Lurer litt på hvordan dine symptomer var om du har hatt dette?

Og hvis du har fått sprøyte for dette, merket du noen stor bedring??

Jeg har gått lenge med lite energi + diverse diffuse plager, men vet jo ikke om det kommer av denne mangelen eller om det bare er 'sånne plager man har innimellom...'

Er veldig spent på hvordan jeg kommer til å føle meg etter at 'vitaminet er tilbake i kroppen', og håper selvfølgelig på en opptur og at energien skal vende tilbake til slik den var for veldig veldig lenge siden!

Har nok gått med dette lenge uten at noen lege har (giddet) å sjekket det...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare sliten og trøtt. Fikk sprøyter, og etter den 3. injeksjonen merket jeg at det begynte å komme seg. Jeg fikk energien og gleden tilbake :) Lykke til!

Skrevet

Jeg har fått påvist B12-mangel, og har fått resept på B12-sprøyter.

Lurer litt på hvordan dine symptomer var om du har hatt dette?

Og hvis du har fått sprøyte for dette, merket du noen stor bedring??

Jeg har gått lenge med lite energi + diverse diffuse plager, men vet jo ikke om det kommer av denne mangelen eller om det bare er 'sånne plager man har innimellom...'

Er veldig spent på hvordan jeg kommer til å føle meg etter at 'vitaminet er tilbake i kroppen', og håper selvfølgelig på en opptur og at energien skal vende tilbake til slik den var for veldig veldig lenge siden!

Har nok gått med dette lenge uten at noen lege har (giddet) å sjekket det...

Bare lurer på.. er du veganer? Vitamin B12 mangel er ganske vanlig når man har gått lenge på vegankosthold.

Skrevet

Jeg var bare sliten og trøtt. Fikk sprøyter, og etter den 3. injeksjonen merket jeg at det begynte å komme seg. Jeg fikk energien og gleden tilbake :) Lykke til!

samme her. Veide 45 kg, tror jeg. Det skjedde da jeg var student. Men hvis jeg husker riktig, så måtte jeg ha flere enn 3 sprøyter.

Skrevet

Bare lurer på.. er du veganer? Vitamin B12 mangel er ganske vanlig når man har gått lenge på vegankosthold.

Jeg er ikke veganer nei. Legen min sier det er tarmen som har problemer med å ta opp B12-vitaminet. Har noen slektninger som har samme problemet, så det kan være genetisk.

Har fått 5 sprøyter, og skal ta 1 sprøyte hver uke i 5 uker.

Skrevet

Jeg har B12-mangel og har hatt det i nesten 10 år. Jeg får sprøyte hver 3. måned. Grunnen til mangelen var ekstrem slanking kombinert med et vegetariansk kosthold (dette ville altså ikke skjedd om jeg ikke hadde slanket meg og levd normalt som vegetarianer). Symptomene mine var tretthet/slitenhet, samt at jeg kjente det på hår og negler.

Skrevet

Jeg har B12-mangel og har hatt det i nesten 10 år. Jeg får sprøyte hver 3. måned. Grunnen til mangelen var ekstrem slanking kombinert med et vegetariansk kosthold (dette ville altså ikke skjedd om jeg ikke hadde slanket meg og levd normalt som vegetarianer). Symptomene mine var tretthet/slitenhet, samt at jeg kjente det på hår og negler.

Kan man ødelegge kroppens evne til å ta opp b12 vitaminet ved å slanke seg??

Eller er du fortsatt vegeterianer, og trenger derfor ekstra b12??

Jeg har hatt perioder der jeg har kuttet ut diverse matvarer, men det er mest melk, mel og sukker. Har alltid spist kjøtt, og det inneholder vel b12? så det skulle vel ikke bety noe??

Skrevet

Kan man ødelegge kroppens evne til å ta opp b12 vitaminet ved å slanke seg??

Eller er du fortsatt vegeterianer, og trenger derfor ekstra b12??

Jeg har hatt perioder der jeg har kuttet ut diverse matvarer, men det er mest melk, mel og sukker. Har alltid spist kjøtt, og det inneholder vel b12? så det skulle vel ikke bety noe??

Hvis man ikke har et spesielt kroppslig problem eller en sykdom, skal det endel til for å utvikle B12-mangel i ung alder. Et normalt kosthold med kjøtt og fisk eller et normalt vegetarisk kosthold er helt fullverdig, og man skal ikke trenge noe tilskudd av B12 da (i motsetning til et vegansk kosthold, det må man være veldig nøye med at man får i seg alle næringsstoffene man trenger).

Jeg er fortsatt vegetarianer, men jeg spiser skikkelig og skulle egentlig ikke trenge noe tilskudd. Såvidt jeg forstår, så har jeg utviklet en konstant mangel pga. slankingen kombinert med ensidig vegetarisk kosthold, så jeg vil alltid trenge B12-tilførsel utenfra.

Skrevet

jeg også må ta B12 sprøyter hver 3. måned.

jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell. Tatt det i godt over et år nå. Jeg var hos legen angående noe helt annet enn det. Han lurte på om jeg hadde følt meg sliten den siste tiden, men kunne ikke si jeg hadde det..

Jaja, sprøyter får det bli :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...