Gå til innhold

Fare på ferde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er mannen min avhengig av alkohol?

Jeg synes han drikker alt for mye, hver fredag og lørdag og ofte 2-3 kvelder i uka i tillegg.

Jeg maser og gnåler, men det hjelper ikke. Skikkelig ølvom har han også fått.

Er rett og slett redd for at han skal bli alkoholiker.

Er det noen som har levd med en alkoholmisbruker som kan fortelle meg litt om sine erfaringer.

Blir glad for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om han kan la være å drikke alkohol for en hel helg. dersom han ikke greier dette så bær det ringe en bjelle hos dere.

Om han prøver å holde seg unna, men bli tempramentsfull og rastløs, kan det være tegn på abstinens..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uten jeg har så veldig stor peiling på dette, men jeg trodde at noe av forskjellen er mengden. En som "bare" drikker mye, en øl og to 3 kvelder i uka + 4 - 5 fre og lør kveld ( slik som "alle" engelskmenn har det på pub hver uke)

Mens en alkoholiker drikker til det er tomt. Drikker seg sanseløs ( Iallefall om han/hun er alkoholiker og ikke "nybegynner alkoholiker" om en kan si det slik.

Slik var min opplevelse av mine exer iallefall, engelskmannen hadde sin drikkekultur fra England, og var aldri full.

Alkoholikeren gikk jeg ifra før det ble så gale at han drakk seg sanseløs hver gang. Elers opplevde jeg ikke stor annet enn en full mann som kom hjem fra by`n når det gjalt ham. Kan knapt huske at jeg så han drikke, han gikk alltid ut. Nå har han vært alkoholiker i 20 år, vært på forskjellige behandlingsplasser, men klarer fremdeles ikke å fikse hverdagen, livet. Klarte det de første 15 åra da, med lederjobb, noen fyllekuler og sykemeldinger men.... men siste 5 åra, rett nedenom og hjem.

Gjest Christine
Skrevet

hvor gammel er han? og har fast jobb eller er han student?

Skrevet

Uansett om han er student, jobber, eller hva det måtte være, så høres forbruket alarmerende ut. Og det er jo tydelig at ts føler dette som belastende.

Jeg ville gitt ham klar beskjed om å trappe ned, eller slutte helt. Skaff evt. hjelp av profesjonelle før problemet blir så stort at det ødelegger familielivet fullstendig.

Gjest focusses get
Skrevet

for min del er det ikke hyggelig med en full kjæreste hver helg. et kjærlighetsforhold skal være trygt uten noen betenkligheter og uten en full kjæreste. ta en prat med vedkommende. er man usikker i et forhold bør man ikke være sammen uansett!

Skrevet

vi er voksne (37 år) med barn i skolealder.

Mannen min jobber, og har ikke noe fravær pga dette.

han er nok det som kalles "drita" hver fredag og lørdag.

Mens det på ukedagene blir noe mindre mengde drikking.

Jeg tenker at jeg kanskje gjør han en bjørnetjeneste ved å bli i ekteskapet,

kanskje han får øynene opp hvis jeg tar med barna og flytter

Lilli

Skrevet

vi er voksne (37 år) med barn i skolealder.

Mannen min jobber, og har ikke noe fravær pga dette.

han er nok det som kalles "drita" hver fredag og lørdag.

Mens det på ukedagene blir noe mindre mengde drikking.

Jeg tenker at jeg kanskje gjør han en bjørnetjeneste ved å bli i ekteskapet,

kanskje han får øynene opp hvis jeg tar med barna og flytter

Lilli

Hva skjedde med "i tykt og tynt"? Du kan vel i det minste gjøre ett forsøk på å hjelpe før du ev. tar med deg barna og stikker. Det fins nok av eksempler på folk som ihvertfall har begynt å drite i jobb og sitt eget liv når kjerringa stikker av med unger og penger. Man kan si at mannen din får skylde seg selv og blablabla, men jeg syns du kan prøve å hjelpe ham og om det ikke hjelper, eller at han ikke vil ha hjelp, da tar du barna og går.

Skrevet

Ikke din jobb å få han til å kutte ut alkoholen.Han selv MÅ ville slutte .Men at du kommer med forslag,gjerne slike brosjyrer (eh staving? ) og kansje litt informasjon fra folk som har erfaring

Planlegg slik at barna er borte så dere ikke må ta hensyn til de,snakk fra lever'n og si hva du mener og kom med forslag.

Du kan kontakte fastlege,aa osv og få råd (desverre har jeg lite info om slikt å gi deg)

Sette ultimatum som du ikke kan gjennomføre,ville jeg ikke gjort. Søk hjelp og om du må for å beskytte unger og deg selv-flytt eller få han fjernet.

Sorry for harde ord men du kan ikke med kjærlighet og velvilje få en alkoholiker til å kutte ut drinken.Det må alkoholikeren selv finne ut og kutte ut

Jeg selv ble mast på i "hundre år" for å kutte ut røyken,men kun når jeg selv ville ,klarte jeg det

Massse lykke til,ikke lett det du går igjennom

Skrevet

Det er ikke sant at man må tømme flaska/drikke seg snydens for å kunne kalles alkoholiker.

Det finnes f.eks nok av hjemmeværende damer i finere strøk som drikker hver dag fordi de rett og slett kjeder seg. De minner lite om den klassiske fylliken, men mange av dem er dønn avhengige likevel.

Hvordan tror dere noen kan være skap-drankere (dvs være hemmelig alkoholiker) hvis det var sånn at alle alkoholikere drakk seg fra sans og samling dagen lang?

Nei, det finnes nok av folk som tilsynelatende klarer seg fint i hverdagen, men som tar seg flere oppstrammere i løpet av dagen fordi de rett og slett ikke føler de kan takle tilværelsen uten.

I det lange løp kan dette føre til at alkoholmisbruket eskalerer, og man får bl.a lever- og hjerneskader (i tillegg til et eller flere ødelagte liv)!

En i min nærmeste familie har et stort alkoholproblem, men det var ikke jeg fullt ut klar over før jeg var blitt ganske voksen, rett og slett fordi han var veldig god til å skjule det.

Det er endel forskere som mener at alkoholisme kan være genetisk betinget, ettersom noen har veldig lett for å bli avhengige, mens andre fint kan drikke regelmessig over lange perioder uten å savne det i det hele tatt om de slutter brått.

Tror du skal konfrontere mannen din og be ham klare seg en måned uten alkohol.

Og uansett kan du jo hinte til at en diger ølmage ikke er fryktelig sexy...

Om drikkingen gjør ham ufyselig, skal du i hvert fall ikke finne deg i det!

Jeg vet om nok av tilfeller der partner skulle ønske de hadde hatt mot/krefter til å sette ned foten på et tidligere tidspunkt, tro meg!

Skrevet

Har du snakket med din mann om dette, ts?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...