Gå til innhold

P-sprøyte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg har besluttet å bytte fra p-pillen til p-sprøyte bl.a. pga at jeg er såpass vimsete at jeg ofte glemmer å ta pillen (og med en døgnrytme som er totalt umulig, blir det enda vanskeligere).

Skal ta den f.o.m. neste uke (hvis mensen kommer som den skal).

Såå, lurte på om noen har noen erfaringer med sprøyte - bivirkninger, evt forskjeller fra andre prevensjonsmidler osv.

Jeg søkte litt for å se om det fantes andre tråder med samme tema, men fant ingenting..

Videoannonse
Annonse
Gjest jeanett
Skrevet

jeg bruker p sprøyta, og det fungerer kjempe bra for meg!

har minimalt med blødninger. men jeg har venniner som har hatt mensen i månedsvis. men om du får slike problemer (noe man ofte får når man skifter prevansjonsmiddel) så bare prat med legen,så finnes det flere måter å stoppe det på.

jeg hadde mer bivirkninger på p piller, de siste ble jeg i veldig varierende humør av ,og fikk kviser. men d problemet har jeg ikke nå :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har gått på sprøyten i et par år, og har faktisk ikke merket noen bivirkninger. Kanskje litt nedsatt sexlyst? Eller eg bare ble ferdig med puberteten :fnise:

Den store tingen eg mislikte med sprøyten, er at dersom ein begynner å lure på om ein kunne vært gravid, så kan du ikkje akkurat vente og sjå om du får menstruasjon :gjeiper: Så blei nok kanskje litt hysterisk av det, til min kjæres frustrasjon :ler:

Den gjer omtrent ikkje vondt i det heile tatt å ta, men du bør huske å sette på alarm på hvilken dato du tok den. Fort gjort å glemme det 3 måneder frem i tid :P

Skrevet

Den gjer omtrent ikkje vondt i det heile tatt å ta, men du bør huske å sette på alarm på hvilken dato du tok den. Fort gjort å glemme det 3 måneder frem i tid :P

Hehe, ja. Har en venninne som hoppet over en måned ved et uhell, hun har en sønn nå :ler:

Skrevet

Jeg var superfornøyd med sprøyta. Ingen blødninger, og ingen bivirkninger det jeg kunne merke. Men så begynte jeg å mistenke en sammenheng mellom sprøyta og migreneanfallene mine ... og jeg har ikke hatt noen anfall siden jeg gikk over til p-piller.

Synd å måtte gi opp sprøyta, men migrenen kunne jeg bare ikke leve med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på p-sprøyte i tre år, og i begynnelsen var jeg veldig fornøyd. Slapp å huske piller hver dag, slapp menstruasjonen fullstendig og relativt trygg prevensjon bare jeg tok den hver 3. måned som jeg skulle.

Så begynte bivirkningene å sige på, men det gikk så gradvis at jeg ikke skjønte det før det var gått lang tid. Sexlysten dalte sakte men sikkert ned, til den var nesten helt borte etter tre år. Jeg ble også mye mer mottagelig for å fordype meg i triste og negative følelser. Og så fikk jeg masse vann i kroppen, og este ut, uten å gå noe særlig opp i vekt, men plutselig passet ingen av klærne mine lenger. Alt dette forsvant etter at virkiningen av p-sprøyta var ute av kroppen igjen.

De fleste leger anbefaler nå heller ikke p-sprøyte til unge jenter, siden det er indikasjoner på at det kan gi økt fare for beinskjørhet, og varige fertilitetsproblemer. Så jeg anbefaler den ikke, siden man gambler med ganske alvorlige bivirkninger.

Selv sliter jeg også med å huske piller daglig, og har endt opp med kobberspiral. Synes det fungerer glimrende, siden jeg slipper kunstige hormoner helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...