Gå til innhold

Bombe ?!?!

Gjest Gjesteskribent

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesteskribent
Skrevet

For noen er det kansje en bombe, mens andre har ventet på et utspill i denne stilen.

Men nå går altså dele av AP ut og mener at permisjonen bør deles liktmellom foreldrene, selv om også en 3-deling er aktuelt for noen politikere.

Jeg antar faktisk at det i hovedsak vil vær KrF, SV og SP som er imot en slik fordeling og at jeg er litt usikker mht Høyre. Men ellers tror jeg det går mot en slik løsning hos andre politiske partier (AP, Venstre og FrP)

Dette har vært et tema som har engasjert mange kvinner de siste 20 årene, så jeg antar interessen er fortsatt stor. Noen er sterk tilhenger av dette, både pga at det vil gi større sansynlighet for likelønn, men også pga likeverd mellom foreldrene. Andre er sterkt motstander fordi de ønsker å selv bestemme hvem som skal ta permisjon eller fordi det er nødvendig med lengre amme perioder.

Får vi en frisk debatt`? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg tror faktisk en todeling vil føre til mindre likestilling. Når babyen er bare 6 måneder er det svært mange mødre som vil synes det er for tidlig å begynne å jobbe igjen. Særlig med tanke på at man gjerne ønsker å fullamme til 6 måneder og trenger litt tid på å trappe ned.

Jeg tror derfor en todeling ville føre til flere ulønnede permisjoner blant småbarnsmødre, noe som neppe kan kalles "likestilling".

Selv har jeg mye mer sansen for en tredeling.

Skrevet

Det høres flott ut med en todeling, for dem som klarer det økonomisk og/eller viljemessig.

For det første bør det være en selvfølge at begge foreldrene får utbetalt sin egen lønn i permisjonstida, ikke basert på mors lønn som gjennomsnittlig er dårligere enn fars.

For det andre bør det finnes løsninger for dem som av forskjellige grunner ikke kan/vil ha en todeling. Hvis en av foreldrene er selvstendig næringsdrivende og risikerer å ødelegge hele bedriften sin ved å ta permisjon bør det være lov å overføre sin permisjonstid til den andre forelderen. Eller hvis den ene forelderen har absolutt null lyst til å være hjemme (jada, man bør ønske å tilbringe litt tid med barna sine, men folk er forskjellige) så ser jeg ikke poenget med å tvinge gjennom en permisjon. Jeg tror en kompromissløs todeling vil føre til at mange barn kommer alt for tidlig i barnehagen, og da er det jo barna det går utover.

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg er for en deling der mor får de første tolv månedene, på grunn av amming, så kan far få tolv måneder etter dette igjen.

Skrevet

At man bør ha en todeling som et ideale synes jeg er bra, men en tvangsmessig todeling blir bare feil for så utrolig mange. Tror det kommer til å bli mange barn som blir satt bort til dagmammaer mye tideligere enn det er idag (barnehageplass kan man jo bare fortsette å drømme om!), og mange mødre som tar ulønnet permisjon (eller rett og slett sier opp jobben sin?).

Jeg stusser spesielt over dette:

- Tvertimot styrker vi valgfriheten ved at kvinner blir likestilt i arbeidslivet, mens menn blir likestilt i hjemmet. Dessuten må far få selvstendig opptjeningsrett, sier Thor Erik Forsberg.

Kan noen forklare meg hvordan en tvunget todeling skal føre til større valgfrihet?

Skrevet (endret)

Jeg er for en deling der mor får de første tolv månedene, på grunn av amming, så kan far få tolv måneder etter dette igjen.

Hehe med mindre foreldre er villig til å betale for det av egen lomme er det forslaget helt urealistisk. Det er så utrolig mange viktigere ting å bruke penger på enn to års fødselspermisjon.

Når det gjelder to deling med et halvt år til hver synes jeg og det kan komme uheldig ut pga ammingen.

Jeg støtter heller en tredeling.

Og Berit, hvor mye far får utbetalt blir allerede beregnet utifra hans egen lønn.

Edit;skriveleif

Endret av Shade
Skrevet

[quote name='Shade' date='16 april 2010 - 15:28' Og Berit, hvor mye far får utbetalt blir allerede beregnet utifra hannes egen lønn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en fin tanke å dele permisjon likt mellom foreldre, men har de tenkt over hva som er best for babyen psykologisk sett? Jeg sier ikke at det er usunt for barnet at far er hjemmeværende i ammeperioden, så lenge far er innstilt på hvor mye hudkontakt og kos barnet har behov for, for å få sunnest mulig psykologisk utvikling. Hva er naturlig for barnet? Ser frem til en frisk debatt, TS, jeg vil anta du har god innsikt i barnepsykologi.

Skrevet

Det skjer noe rart med siteringen noen ganger. Jeg skrev i hvertfall:

Virkelig? Når ble dette gjeldende? Har du en link som viser det? For sånn gjennomføres det ikke i praksis i hvertfall.

Og det var da en kommentar på Shades Og Berit, hvor mye far får utbetalt blir allerede beregnet utifra hans egen lønn.

Skrevet (endret)

Berit, det stemmer at far får foreldrepenger basert på sin egen inntekt. Derimot har han ikke selvstendig opptjeningsrett.

Min samboer hadde nettopp pappaperm, og han fikk sin egen lønn.

Endret av Harlekin
Skrevet

Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke hvert enkelt par skal få bestemme dette selv. Men argumentet med amming, ja, det blir rett og slett for dumt for meg. Riktignok har vi fått en(nokså særnorsk)idè om at amming er fornuftig her på bjerget(og selvsagt vet vi best, vi teller tross alt hele 4,7 millioner!), men hensynet til det har akkurat like lite i den politiske debatten å gjøre som hensynet til diverse halvø-ekstreme religiøse grupper(for all del, vil man amme til barnet er ett år, så gjerne for meg, men man kan ikke forvente at Staten/arbeidsgiveren skal betale en for det, omtrent som man ikke kan forvente å få bli politibetjent dersom man insisterer på å bruke hijab i arbeidstiden).

Skrevet

Eh, mener du at menn ikke får utbetalt fødselspermisjonspenger utregnet på deres egen inntekt eller snakker vi forbi hverandre her?

For jeg har aldri hørt om noe annet.. Står ikke noe annet på NAV enn dette:

Beregning av foreldrepenger

Foreldrepenger skal i utgangspunktet tilsvare den inntekten du vanligvis har.

Grunnlaget for beregning av foreldrepenger

Foreldrepenger utbetales på bakgrunn av et grunnlag som fastsettes etter størrelsen av den inntekten du vanligvis har. Hva som er ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes etter en individuell vurdering.

Du får ikke foreldrepenger for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Pr. 1. mai 2009 utgjør grunnbeløpet 72 881 kroner.

Står ingen ting om at de pengene far skal ha skal beregnes etter mors inntekt.

Skrevet

Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke hvert enkelt par skal få bestemme dette selv. Men argumentet med amming, ja, det blir rett og slett for dumt for meg. Riktignok har vi fått en(nokså særnorsk)idè om at amming er fornuftig her på bjerget(og selvsagt vet vi best, vi teller tross alt hele 4,7 millioner!), men hensynet til det har akkurat like lite i den politiske debatten å gjøre som hensynet til diverse halvø-ekstreme religiøse grupper(for all del, vil man amme til barnet er ett år, så gjerne for meg, men man kan ikke forvente at Staten/arbeidsgiveren skal betale en for det, omtrent som man ikke kan forvente å få bli politibetjent dersom man insisterer på å bruke hijab i arbeidstiden).

Det er ikke akkurat snakk om en fiks idè at morsmelk er det beste for barnet da :rolleyes:

Skrevet (endret)

Det er ikke akkurat snakk om en fiks idè at morsmelk er det beste for barnet da :rolleyes:

Det eneste som er bevist, er at det gir et midlertidig bedre immunitetsapparat. Hvilket i neste omgang medfører at barnet har hatt et kunstig godt immunitetsapparat som baby, og når det så begynner i barnehage(og er avvent), får det alle sykdommene en kan få, ettersom det ikke har gått igjennom dem fra før. Du skjønner, immunitetsapparatet må bygges opp en eller annen gang uansett, og det kan like gjerne skje fra begynnelsen av(sånn for øvrig ligger vi dårlig ann på spedbarnsdødelighet-statistikken, sammenlignet med andre siviliserte land. Irland har lavest spedbarnsdødelighet, og jeg kan love deg at amming er et sjeldent fenomen der). I tillegg skal det nevnes at mm inneholder store mengder miljøgifter.

Så vil jeg bare komme IQ-argumentet i frokjøpet(selv om alle med en brukbar IQ bør skjønne, helt i utgangspunktet, at det er en fysisk umulighet at morsmelk kan påvirke intelligensen(ingenting kan det: Intelligensen er kun genetisk betinget, og den er helt konstant gjennom livet, så på det området er det absolutt ingenting å gjøre), kan man faktisk treffe på folk som tror på at amming gjør barnet smartere...): Nordmenn ligger dårlig ann IQ-messig: 98 poeng er snittet her i landet, mot 100 i verden(og anselig mer i de fleste andre vestlige/aseatiske land), og det til tross for at det ikke er noen land i Vesten barn får mer morsmelk i enn Norge. Skoleresultatene er også på u-lands-nivå, så argumentet er ikke bare tåpelig, men direkte pinlig.

Edit: Jeg benytter anledning til å rose Forskning.no for å ta opp emnet: http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058

Endret av Rachel1968
Skrevet

Det har allerede vært et par ammediskusjoner på kg så jeg nøyer meg med å legge til en link og et sitat og så får du heller åpne en egen ammetråd hvis du vil diskutere det videre :)

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1586572

I tillegg velger forskeren, Sven M. Carlsen å vise til den tidligere nevnte studie fra Hviterussland. Det som er litt spesielt ved at fremhever denne studien er at den faktisk viser en stor del positive helseeffekter hos barn som ammes, likevel velger han å trekke frem det ene eksempel i studien som ikke viser helseeffekt, nemlig effekten på astma og allergi og bruke det som konklusjon på at amming ikke har noen helseeffekter over hodet. Forfatteren av Hviterusslandstudien, Kramer, er i øvrig ganske fortvilt over at enkelte forskere gjentatte ganger bruker studieresultatene hans på denne manipulerende måten.

Skrevet

Det stemmer at far får betalt ut ifra sin egen lønn, men det er en maksgrense på 6 G, og veldig mange menn tjener over denne grensen. Jeg er ganske sikker på at øker vi denne grensen vil langt flere menn ta lengre permsijoner, da de ikke lenger taper økonomisk på det.

Synes det er merkelig at politkerene aldri nevner selvstendig opptjeningsrett for far i slike debatter. Jeg vil påstå at dét er mer fremmende for likestillingen, enn en tvungen deling av permisjonen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tenkt på at kroppskontakten barnet får med mor ved amming er muligens viktig for barnets psykologiske helse? :lete:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva hvis mor ikke er interessert i å være hjemme i 12 mnd, da?

Den dagen jeg og samboeren får barn så kommer jeg til å ta 23 uker, også får far ta 23 uker. Ikke ti ville hester hadde fått meg til å være hjemme noe lenger. Da hadde jeg klikka mentalt.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det stemmer at far får betalt ut ifra sin egen lønn, men det er en maksgrense på 6 G, og veldig mange menn tjener over denne grensen. Jeg er ganske sikker på at øker vi denne grensen vil langt flere menn ta lengre permsijoner, da de ikke lenger taper økonomisk på det.

Synes det er merkelig at politkerene aldri nevner selvstendig opptjeningsrett for far i slike debatter. Jeg vil påstå at dét er mer fremmende for likestillingen, enn en tvungen deling av permisjonen.

For min del så vil antageligvis grensa på 6G være et problem for begge to her i huset den dagen barn blir aktuelt. For vår del så får vi bare sørge for at vi begge jobber på steder hvor arbeidsgiver dekker det som er over 6G.

Skrevet

Virkelig? Når ble dette gjeldende? Har du en link som viser det? For sånn gjennomføres det ikke i praksis i hvertfall.

Det var vel slik før, at mors inntekt ble lagt til grunn, men dette ble endret for noen år siden.

Jeg er helt mot tvungen deling av permisjon. De første seks ukene etter fødsel bør være reservert mor, siden man ofte trenger litt tid på å komme seg etter den fysiske påkjennigen en fødsel kan utgjøre, men utover dette synes jeg det burde være opp til familien selv å avgjøre dette. Det er så mange grunner til at det ikke passer med 50/50 som ikke kan fanges opp av noe regelverk, og da bør foreldrene få vurdere dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...