Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig dårlig på å lage mat av ting jeg har, så det blir mye kasting. Det er ikke bra, jeg veit. Men har ikke husmorgenet, selv om jeg skulle ønske det.

Men nå som jeg f.eks har 10 egg jeg endten må bruke eller kaste, hva kan jeg lage?

Er det noe man kan lage som det går en del egg i??

Alle svar/ oppskrifter tas imor med takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Omelett, eggerøre, pannekaker, litt forskjellige bakverksgreier... Google det? :P

Skrevet

Ja det var lurt :)

Skrevet

Ostesufflè. Tar litt tid å lage, men absolutt verdt det :D

Skrevet

Hvorfor må du kaste dem?

Egg er holdbare minst 3 måneder etter datomerkingen. Egg fikk plutselig kortere holdbarhetsdato etter at Norge måtte tilpasses EU...

Skrevet

Som sølvdugg foreslår, ostesuffle er kjempegodt :)

Ellers er det en god del kaker som har egg i seg. F.eks kan du lage masse muffins og dytte de i fryseren :)

Hvis du er usikker på om eggene er brukbare eller ikke (utløpsdatoen er som Halkatla skriver satt altfor kort frem i tid) kan du legge de i en bolle med vann, flyter de bør de kastes. (http://www.helpwithcooking.com/egg-guide/fresh-egg-test.html)

Skrevet

Hvorfor må du kaste dem?

Egg er holdbare minst 3 måneder etter datomerkingen. Egg fikk plutselig kortere holdbarhetsdato etter at Norge måtte tilpasses EU...

Er det sant? Da har jeg kasta mye egg helt unødvendig jeg da :snurt:

Skrevet

Ja, det med datostempling og EU regulativer er sant. Egg holder i lang tid etter datostemplingen :) Bare å la de stå om du ikke vil lage noe nå.

Om du vil lage noe kan du jo lage en Pavlova eller Pikekyss :)

Skrevet

Speilegg, kokte egg på brødskiva.

Hvis du lar eggene ligge lenge så snu de en gang i uka, slik at plommen ikke når skallet.

Husker ikke hvorfor det skulle gjøres, men kan sikkert finne en kilde!

Skrevet

Det med at plommen ikke skal sette seg i skallet, er avgjørende dersom du har tenkt å ruge dem ut... Det er lite aktuelt med butikkjøpte egg. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...