Gå til innhold

Løs hund angriper hund i bånd


Gjest Lille-pus

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Litt ekkel situasjon som oppstod i går kveld; mannen var ute med hunden (ja, det bor en hund også i huset, - i tillegg til mine 3 katter !) :fnise:

Nåja, hunden var (selvsagt) i bånd. Han er en mellomstor hund, type gatemix av sauegjeter og buhund, litt småvimsete, litt uoppdragen (bortskjemt) og han er kastrert.

I det de passerer et hus oppi veien så kommer det en "noe" større, tysk vakthund rasende ut - og bare "smekker" kjevene fast i den myke delen av siden hans (bak ribbena).

Ingen forvarsel á la ører lagt bakover og/eller varselsignaler av annen type. Angriperen kom med snor på slep.

Jeg tenker: jakt-oppførsel !

Partene blir separert, og mann og hund durer rett hjem for å få undersøkt eventuelle skader. Eier av angripende hun står (selvsagt) på døren umiddlebart etterpå. Forklarer at det er bare denne ene hunden hennes hund reagerer slik på, og han har jo tisset på hekken rett overfor veien hvor hennes hund bor. Hun er selvsagt svært ulykkelig, og skulle hatt bedre kontroll osv., osv.

Prøver få tilgang til bitt-stedet på egen hund, men han skriker så fælt at man lar det gå en liten stund (forsøker å roe ham ned). Finner opprinnelig ingenting, og antar at han selvsagt er både øm og sår på stedet.

Senere på kvelden får man syn på bitt-såret (ca. størrelse som en god 5-krone, åpent) Nå er mannen hos dyrlegen med hunden.

Men.... jeg undrer meg litt på om han bør anmelde dette eller la det være ? Det kom absolutt ingen forvarsel, angriperen bare "gav gass" og satt så i siden på hunden.

Hvorfor skulle en ukastrert, mye større hund angripe en kastrat så "rått" siden det bare er denne hunden angriperen tydeligvis oppfører seg slik ovenfor ?

småfortvilet Lille-pus som kan mye mer om katter enn hun kan om hunder :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Aggressive hunder kan angripe uten noe forvarsel eller noen grunn.

Størrelse, om den er kastrert eller ei spiller egentlig liten rolle. Er de aggressive ovenfor andre hunder, så flyger de på om de har sjangsen.

Har sett mange små illsinte "rotter" (små hunder) som hadde angrepet mine hunder om de ikkje var innestengt bak gjerde. Ikkje at mine hadde hatt noen problemer med å gi slike hunder deng, mtp at de veier sikkert 30 kg meir og består for det meste av muskler og har grovt bitt.

Hadde ein løshund komt å angrepet mine så hadde eg sluppet båndet. Men mine hunder er store, sterke, med kraftig bitt, og veier mellom 35 og 50 kg (og det meste er muskler).

Anmelde... Ja, kanskje det, det må dere nesten se an sjøl. Men da bør dere være forbredt på at det kan være den hunden vil bli avlivd, evt omplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Det kan være nettopp fordi han er kastrert. Kastrerte hunder oppfattes av og til som litt "rare" av andre hunder. De er litt vanskelig å plassere for dem, ettersom de hverken lukter tispe eller hannhund. Noen hunder reagerer derfor negativt på kastrater, så det kan godt hende at det bare er din hund han reagerer sånn på.

Jeg ville nok ikke anmeldt for dette. Slike ting kan skje mellom hunder. Hadde hunden din blitt svært skadet, så hadde det vært noe annet. Også hvis denne damen til stadighet hadde hunden løs, og hvis dette ikke var første angrep.

Det virker jo som at damen er en ansvarlig hundeeier, som sikkert kommer til å være mer obs heretter. Hun er jo lei seg som du sier, og jeg ville ikke påført henne den belastningen det er å bli anmeldt, og gå å vente i ukesvis på å få høre om hunden hennes skal avlives pga dette.

JEG synes ikke dette var noen stor sak. Noen uhell av denne art må en påregne når en har hund, selv om det ikke er ønskelig. Jeg har to hunder, og de har også bitt hull i hverandre av og til, men jeg tenker ikke på avliving av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Gode innspill fra Anonym og fra Illiya :)

Nei, i utgangspunktet ønsker jeg jo ikke å se hverken hunden hennes eller andre hunder avlivet.

(Men skulle slike overfallsangrep gjenta seg, og av samme hund, så er det desverre ikke sikkert jeg ser like overbærende på saken. Og så får alle hundeelskere forsøke å ha meg tilgitt for at jeg sier det på den måten. Det er tilstrekkelig med ett slikt aggresivt "lyn fra klar himmel" angrep.)

Vetrinæren fant forøvrig "del 2 av bittet", det var resultatet av overkjeven jeg fant i går. Vet'en fant resultatet av underkjeven også.

Ble en "pen" liten regning + antibiotika-kur.

Antar vi bare må prøve å finne en måte å unngå å komme i nærheten av denne hunden fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Du kan fint be den andre eieren om å dekke utgiftene til behandling. Det ville jeg gjort selv, og også tilbudt meg hvis min hund skadet en annen slik.

Håper den andre eieren er mer bevisst sitt ansvar i framtida, så dere slipper flere slike angrep!

Er enig med deg i at skjer det flere ganger, og hunden din blir skadet igjen, så er nok anmeldelse det rette. Men ikke første gangen, da dette kan være et rent uhell som ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som noen sier, regningen for et slikt overfall hadde jeg tatt med til eieren av "overfallsmannen" ja. både fordi det ut i fra hvordan du beskrev det ikke var deres feil, og det er jo faktisk båndtvang. At deres hund har tisset på hekken til angrepshunden er ingen unskyldning. De bør se følgene av hva hunden deres har gjort.

Anmeldt det ville jeg nok ikke gjort, det kan bli starten til et veldig lite hyggelig naboskap ettersom hunden da kanskje blir krevd avlivet og uhell kan tross alt skje den beste. Men om det skjer igjen, da hadde jeg nok ikke vært like overbærende nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Det kan være nettopp fordi han er kastrert. Kastrerte hunder oppfattes av og til som litt "rare" av andre hunder. De er litt vanskelig å plassere for dem, ettersom de hverken lukter tispe eller hannhund. Noen hunder reagerer derfor negativt på kastrater, så det kan godt hende at det bare er din hund han reagerer sånn på.

Jeg ville nok ikke anmeldt for dette. Slike ting kan skje mellom hunder. Hadde hunden din blitt svært skadet, så hadde det vært noe annet. Også hvis denne damen til stadighet hadde hunden løs, og hvis dette ikke var første angrep.

Det virker jo som at damen er en ansvarlig hundeeier, som sikkert kommer til å være mer obs heretter. Hun er jo lei seg som du sier, og jeg ville ikke påført henne den belastningen det er å bli anmeldt, og gå å vente i ukesvis på å få høre om hunden hennes skal avlives pga dette.

JEG synes ikke dette var noen stor sak. Noen uhell av denne art må en påregne når en har hund, selv om det ikke er ønskelig. Jeg har to hunder, og de har også bitt hull i hverandre av og til, men jeg tenker ikke på avliving av den grunn.

Hva du velger å gjøre med dine hunder er din avgjørelse. Når en hund biter andre hunder eller mennesker så er det ikke hundeeiers avgjørelse. En anmeldelse er det eneste rette og den eneste måten å få slutt på angrep fra løse hunder på steder med båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv se an situasjonen om du ønsker å anmelde, men husk at hunden hennes kan bli avlivet. Hvis hun er oppriktig lei seg for det som skjedde så ønsker du kanskje ikke anmelde det, og jeg tror nok hun passer på litt ekstra i fremtiden, hun vet nok hva som kan komme til å skje neste gang.

Jeg synes likevel du skal gi henne regningen, og jeg tror ikke dette blir noe problem. Da ser hun alvoret i saken og slike ting er jo ikke billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg hadde nok vurdert anmeldelse, og i det minste forlangt at eier av hunden som angrep dekket vetrinærutgiftene.

Har vært borti en lignende situasjon selv, bare at i vårt tilfelle så var heldigvis på samme størrelse som hunden som angrep. Løste det med å slippe båndet til hunden min, og la de sloss, for å blande seg i hundeslosskamp er ofte dumt - og hunden min hadde ikke hatt sjans om jeg holdt henne fast i tillegg! Vår hund vant riktignok, uten at noen av hundene fikk nevneverdige skader. Som sagt - jeg er veldig veldig glad for at jeg ikke hadde en liten hund, mens en diger greie angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Jeg hadde ikke anmeldt.

Men synes du kan kreve at eier av hunden som angrep skal ta vet.regningen. Dette er ganske vanlig praksis i de fleste "hundemiljø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville ikke anmeldt om det var en engangsforeteelse, men om det gjentar seg, eller eieren nekter å betale regningen, da ville jeg levert anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Constanze

Jeg hadde ikke anmeldt.

Men synes du kan kreve at eier av hunden som angrep skal ta vet.regningen. Dette er ganske vanlig praksis i de fleste "hundemiljø".

"I de fleste hundemiljø"? Hva i all verden mener du med det?

Det er snakk om at folk skal føle seg trygge både når de går der med barn og hunder i bånd.

Jeg synes at vi alle har et ansvar ved å anmelde slike forhold. Når en hund gjør slik en gang så kommer det mest sannsynlig til å skje igjen. Hva om det går utover et barn neste gang? Eller en liten hund som blir alvorlig skadet og kanskje må avlives som en følge av overfallet?

Selv hadde jeg hatt store problemer med å vite at jeg kunne bidratt til å hindre at slik skulle skje igjen ved å levere inn en anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...