Gå til innhold

"Voksen"


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Samfunnet setter ulike grenser for når man er "voksen". 15 - kan få fengeslstraff. 16 - voksenbillett på kollektivtrafikk, lov til å ha sex, bestemme selv om man vil ta abort eller ikke, kan ikke stemme ved politisk valg osv. 18 år - myndig, men kan ikke kjøpe sprit osv. osv. osv.

Fungere de ulike grensene tilfredsstillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært opp til meg så hadde det vært

21 års grense på

  • Alkohol

Røyk

18 års grense på

  • Stemme ved valg

Bestemme abort selv

16 års grense på

  • Førekort

Voksenbillett på kollektivtrafikk

Fengeslstraff

Sex

Fengeslstraffer på drap hadde blitt satt opp betraktelig, mens fengeslstraffer på vinningskriminalitet hadde blitt redusert. Skole uniformer hadde blitt innført på dagen, byrokratiet hadde blitt gjort enklere (noe jeg mener ingen har gått inn for enda) og førstegangstjenesten hadde blitt frivillig. Samt jeg ville ha lagt til et tiende skole år på grunnskolen.

:etlitestykke(manji)norge: :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 16 år kan du ha sex, men ikke velge abort før du er 18? Bør ikke disse ha samme aldersgrense i det minste? Har man lov til det ene bør man ha lov til det andre så lenge abort tross alt er avhenig av å ha sex? Det er noe som skurrer i mine ører... Blir jo som å ha lov til å ta lappen når man er 18, men ikke ha lov til å kjøre alene før man er 20...

Er det bare meg som hører det skurrer i fornuften her?

-viXen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Ikke bestemme abort selv før man er 18 år??????

Unødvendig kommentar er slettet. Remyline -Moderator-

:o

Hvem skal bestemme for deg da?

Du skal selv få bestemme å ha sex når du er 16, men dine foresatte skal bestemme om du skal ta abort fra du er 16 -18????????????????????? jaja ikke verst gitt

Er du gammel nok til å bestemme om du skal ha sex eller ikke, er du gammel nok til å bestemme om du vil ta abort eller ikke. Skal dine foresatte bestemme om en skal stå til ansvar resten av sitt liv eller ikke fordi noen tullinger har bestemt at det skal være 16 års aldersgrense for å ha sex, men 18 år ved abort?

Er du gammel nok til å ha sex er du gammel nok til å bestemme hva som skal hende videre med kroppen din også.

18 års grense for begge deler, for jeg tror ikke alle er moden nok til å ta det ansvaret som sex medfører når de er 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, tenkte meg folk ville reagere på den der.

Jeg mener det å ta valget mellom å bære fram et barn eller å la være, er langt mer alvorlig enn valget om å ha sex eller ikke. Derfor satte jeg dem på forskjellige aldersgrenser. :wink:

Bør ikke disse ha samme aldersgrense i det minste? Har man lov til det ene bør man ha lov til det andre så lenge abort tross alt er avhenig av å ha sex? Blir jo som å ha lov til å ta lappen når man er 18, men ikke ha lov til å kjøre alene før man er 20...

Jeg har ingen problemer med å skjønne logikken i det du sier. Det er bare det at jeg er ikke enig :wink: (det for jeg vel lov til? :roll:)

Man skal ikke som et resultat av å få lov til å gjøre en ting, også få lov til å gjøre andre ting. Bare på bakgrunn av at man fikk lov til det første. Selv om det er en viss sammenheng. Da kunne det liksågodt ha vært; "hvis man har lov til å kjøre bil, så skal man ha lov til å drikke også".

Er vel kanskje like greit at vi ikke er enige hele tiden.

Det var som sagt ":etlitestykke(manji)norge:" :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manji: Den endringen ble kalt "seksårsreformen" hvis jeg ikke tar helt feil, som betydde at man begynte på skolen når man var 6 år. Det inkluderte at alle klassene over ble flyttet ett hakk oppover, så 6-åringene skulle slippe å gå i nullte klasse eller andre morsomme påhitt. Skole fra 6 - 16 = 10 år

Jeg lurer også på hvem som skal bestemme hvis din datter på nesten 17 år blir gravid. Har hun i det minste medbestemmelsesrett? Hva hvis foreldrene er innmari kristne, og nekter henne abort? Skal vi tilbake til strikkepinner igjen? Det er imot menneskerettighetene å ikke få bestemme slikt selv (må det være), så seksuell lavalder må være lik lov til abort.

21-års grense på alkohol og røyk er jeg også usikker på. Overformynderi? Man kan med lovens velsignelse få barn 5 år før man kan ta sitt første magadrag? Vil muligens hjelpe på unge dumme gravide som røyker, men ikke så mye annet..

Fengselsstraff ved 16 kanskje, usikker her, men noen uker på forbedringsanstalt (streng disiplin, vaske mange do første halvdel, andre halvdel noe slags tyrili-greier hvor man snakker om hvordan man skal oppføre seg) fra 14 kanskje. Det er så mange 14-åringer som gjør grove lovbrudd hvor de plager andre fryktelig. Noen slags reaksjon på at samfunnet fordømmer slik adferd må de få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manji:

Skal man kunne kjøre bil i fem år før man begynner å drikke øl??

Synes en 16-åring kan forårsake atskillig større skade bak rattet på en bil, enn med ei ølflaske i handa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manji:

Høres ut som :et lite stykke (manji)norge: er en blåkopi av amerikanse regler... Kan fortelle deg at det ikke fungerer helt tilfredstillende. Sier ikke at det er sånn alle steder, men her er i hvert fall mine erfaringer fra "over there":

Siden det er 21 års grense på alkohyler røyker "alle" på high school hasj i stedet. Når de endelig blir gamle nok (på college) tar de helt av og går på byn 5 ganger i uka, fortisfyller verre... De kjører i påvirket tilstand, det er et fåtall som ikke har vært inblandet i trafikkulykker fordi de er for umodne til å kjøre bil (ta ansvar for seg selv og andre).

Og 18 aldersgrense på sex som de har i enkelte stater der er helt malplasert, mange starter som 12åringer :-? Siden man ikke skal ha sex før ekteskapet, og derfor ikke får lov til å ha med kjærsten hjem, eller i hvert fall ikke inn på rommet, opplever mange første gangen på et lasteplan eller i et baksete :x

Fikk alle mine fordommer bekreftet etter å ha bodd der ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre for et hønsebur. :ler:

18 års grense for begge deler, for jeg tror ikke alle er moden nok til å ta det ansvaret som sex medfører når de er 16 år.

Praktisk sett og med tanke på hva unge er modene til så er jeg enig.

Så i ettertanke må jeg faktis si meg enig i det Madam Felle skriver ovenfor. :Nikke:

Det er alt for mange "løs-tøser" (gutter og jenter) som ikke klarer å tenke langt nok, med tanke på prevensjon (å bruke det rett, eller å bruke det i hele tatt) når buksene faller.

Så lovene i :etlitestykke(manji)norge: blir som følger

21 års grense påAlkohol

*

18 års grense på

  • Stemme ved valg

*Tung motorsykkel

*Bestemme abort selv

*

16 års grense påFørekort

*Lett motorsykkel

*Moped

*Voksenbillett på kollektivtrafikk

*Fengeslstraff

Diverse reguleringer

  • Økte fengeslstraffer for drap.

*Økte fengeslstraffer for nakotika kriminalitet

*Reduserte fengeslstraffer for vinningskriminalitet.

*Økte avgifter på røyk og alkohol.

*Reduserte avgifter på det å ha bil.

*Innføring av skoleuniformer.

*Frivillig førstegangstjeneste.

*Organ donor plikt (med mindre annet er uttalt).

*Øl og pils inn på polet.

*Spill forhand. kan selv kontrolere salg av spill med ald.grense.

*Lik trygde pensjon til alle pensjonister.

*Økt lengde på skoledager.

*Reduserte mengder med hjemmelekser.

*Mer gym, kostholds-lære og logistikk i skolene.

*Valgfag fra sjette klasse.

*Aldersgrenser redusert 2 år. (18 -16 / 15 - 13 osv)

Dette ville vært en forbedring, mener jeg.

Synes en 16-åring kan forårsake atskillig større skade bak rattet på en bil, enn med ei ølflaske i handa..

Heh, seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en del rett i det du sier, *marte*. Jeg har plukket litt ifra de Amrikanske lovene, i og med jeg er enig i en del av dem. Alvoret med abort synes jeg bør løfte aldersgrensen på sex opp til 18.

Men det er vel bare det evige jakten etter, Utopia.

It just ain't gonna happen :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er da ikke alle som bor i nærheten av vinmonopol, hvis de må velge mellom å kjøre 5 mil og hjemmebrent, så er ikke det noe fremskritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes at det skal være lov til ALT når man fyller 18 år, da er man myndig og voksen ifølge loven. Sånn som det fungrer i dag, med at det ikke er lov til å kjøpe sprit før man er 20, er rett og slett overformynderi og helt meningsløst for meg.

Ellers synes jeg godt at man bør kunne kjøpe øl og vin når man er 16. De fleste drikker da, og da har man en eller annen for for styr på hva som drikkes. 18 år for sprit, jmf. første avsnitt. Her er jeg sikkert litt påvirket av å bo i DK, og går utifra at det ikke slår så bra ann i det mere puritanske Norge. Som ikke-røyker kan det godt være 18 års grense på røyk, men jeg er villig til å gå på kompromis. :blunke: Vinmonopolet skal selvfølgelig fjernes. Hvis jeg vil ha rødvin til biffen, vil jeg kunne kjøpe begge deler på Rimi.

Ellers synes jeg de aldresgrensene som er, fungerer fint.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammle er folk som poster her inne? Jeg bare lurer på hvilke alders grupper som mener hva. Det er helt klart at en generel 40 åring mener andre ting enn en på 20. Og de som faller bak aldersgrensene har en lei tendens til å argumentere mot dem.

Des yngere man er, des mer liberal virker man å være. Samme som at de eldre (35+) virker å være mer disiblinerte og generelt mer konservativ.

Selv er jeg bare 22, men ser ingne grunn til at det ikke skal være strenge grenser som forsikrer at man er moden nok. Plager ikke meg at jeg ikke kommer inn på enkelte utesteder i Trondheim enda. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, hvis det var det du lurte på.

Jeg synes forøvrig ikke at alder nødvendigvis er den beste indikatoren på modenheten. I tillegg reagerer jeg som tidliger nevnt sterkt på statens forsøk på overformynderi. Er man myndig, så er man myndig! Man kan evn. diskutere å endre myndighets-alderen, men jeg syens egentlig ikke det trenges.

Synes det blir litt merkelig å blanne inn aldergrenser på utesteder. Det er jo et valg det enkelte stedet gjør, og det har (så vidt jeg vet) ingenting med noe lovfestet å gjøre.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...