Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #1 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg har nettopp fått meg bil. Det er noen år siden jeg kjørte sist ( jeg har lappen), så derfor tok jeg et par kjøretimer med skolebil for å bli klarert... Etter et par timer mente læreren at jeg var klar for å kjøre på egenhånd. Jeg kjører helt ok, er ikke til noen fare, men er heller ikke av den offensive, hissige typen. Jeg kløner sikkert i rundkjøringer, og jeg er ingen racer på å parkere. Men trening vil gjøre meg bedre... Men, så over til poenget; hvordan i huleste skal man kunne bli en god sjåfør med alle de hissige, kortluntede medtrafikantene som kjører rundt? Som tuter og viser fingeren for hver minste ting og som får en til å føle seg som verdens dårligste sjåfør? Her om dagen skulle jeg parkere. Jeg brukte litt tid, sikkert mer enn en som har parkert 100 ganger før. Da kommer det selvsagt en dust og begynner å tute. Resultatet var at jeg bare ga opp og dro min vei En annen gang opplevde jeg å bli STYGT forbikjørt med lyshorn og det hele som straff for at jeg var LITT treg i en rundkjøring... Mister folk alt som heter tålmodighet og høflighet når de setter seg bak rattet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 15. april 2010 #2 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Kjøre rundt og øve et sted med mindre trafikk? I begynnelsen altså.. Mindre sjangs for frekke idioter som tror de eiger veiene. Endret 15. april 2010 av Syrin_Ulven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 15. april 2010 #3 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Du må lære deg å ta tiden du trenger f.eks når du skal parkere og ikke bry deg om hvordan andre reagerer. Det er det første min far lærte meg når jeg begynte å øvelseskjøre og da var det i allefall mange som forbikjørte meg med stygge blikk. Og mange "erfarne" sjåfører kjører som svin. Ang. parkering kan du øve på å parkere på en parkeringsplass hvor det er stor plass, f.eks Plantasjen pleier å ha veldig stor parkering hvor bilene kan komme forbi hverandre mens andre parkerer. Da kan du øve på parkering uten å være "i veien" for andre. Jeg kan nok være rask på hornet, men det er kun om folk kjører hensynsløst. F.eks jeg opplever veldig ofte, spesielt når det er en del trafikk, at folk vurderer om de skal hive seg ut når de skal krysse en vei, jeg ser at de pumper på gassen for bilen humper fram litt og litt i tvil om de skal legge seg ut eller ikke. Så jeg sakker ned farten litt for å signalisere at de kan legge seg ut et godt stykke før krysset, men det er først når jeg er rett ved der de står at de slenger seg ut foran meg og da ender jo jeg opp med å bråbremse for å ikke kjøre inn i bilen deres. Og da legger jeg meg på tuten. Ellers har jeg ingen problemer at folk tar seg tid hvis de er usikre, hvis jeg står bak dem eller lignende. Det er bedre å være sikker enn å hive seg ut uvitende, men ikke vær nølende. Bestem deg for det ene eller det andre; ikke bestem deg plutselig for å hive deg ut for du har tenkt på det en stund. Dette gjorde venninna mi under førerprøven; hun var nølende om hun skulle kjøre når det kom en lastebil fra venstre. Lastebilen var et lite stykke unna, og hun tenkte og tenkte. Inntil hun plutselig la seg på gassen NÅR lastebilen var inni rundkjøringen for hun tenkte at hun rakk det (som de fantastiske bilistene jeg møter på som fortalt lenger opp). Hun strøk. Ja, det ble mye babling, men det viktigste er bare å øve uten å bry seg så mye om andre hvis du kjører riktig. Etterhvert blir det meste automatisert, og man får selvtilitt i trafikken med tiden - kanskje ikke så mye at man tror at man eier veien da Endret 15. april 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinkTingeling Skrevet 17. april 2010 #4 Del Skrevet 17. april 2010 Folk er desverre alt for stressa og hensynsløse i trafikken idag, man må bare lære seg å ignorere de. Jeg passer alltid på å ha god til for å komme meg fra A til B, så jeg slipper å bli stressa over køer eller hva som enn skulle oppstå på turen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 18. april 2010 #5 Del Skrevet 18. april 2010 Kjør i helgene når det er lite trafikk. Å prøve seg på stressa morgentraffikanter er dårlig stemning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #6 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg har nettopp fått meg bil. Det er noen år siden jeg kjørte sist ( jeg har lappen), så derfor tok jeg et par kjøretimer med skolebil for å bli klarert... Etter et par timer mente læreren at jeg var klar for å kjøre på egenhånd. Jeg kjører helt ok, er ikke til noen fare, men er heller ikke av den offensive, hissige typen. Jeg kløner sikkert i rundkjøringer, og jeg er ingen racer på å parkere. Men trening vil gjøre meg bedre... Men, så over til poenget; hvordan i huleste skal man kunne bli en god sjåfør med alle de hissige, kortluntede medtrafikantene som kjører rundt? Som tuter og viser fingeren for hver minste ting og som får en til å føle seg som verdens dårligste sjåfør? Her om dagen skulle jeg parkere. Jeg brukte litt tid, sikkert mer enn en som har parkert 100 ganger før. Da kommer det selvsagt en dust og begynner å tute. Resultatet var at jeg bare ga opp og dro min vei En annen gang opplevde jeg å bli STYGT forbikjørt med lyshorn og det hele som straff for at jeg var LITT treg i en rundkjøring... Mister folk alt som heter tålmodighet og høflighet når de setter seg bak rattet? Det er ikke du som er en dårlig sjåfør. Det er dem som tuter osv! Makan... Parkering osv kommer av seg selv etter hvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå