Rumohra Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Heihei! Jeg er 19 år og har brukt linser i 5 år kontinuerlig. Har ikke hatt briller denne tiden, så har ikke hatt mulighet til å ha hvileperioder fra linsene. Så var jeg hos optiker for noen dager siden for å kjøpe nye linser og fikk beskjed om at jeg burde skaffe meg briller for å kunne ha linsefrie dager innimellom. Dette var fordi at mange som hadde brukt linser fast i lang tid kunne ende opp med noe (husker ikke hva) bak øyet som gjorde at de ikke kunne bruke linser lengre. Eller noe sånt, husker ikke nøyaktig. Kan egentlig godt tenke meg briller, men er student, og 5000,- for et par briller er litt i meste laget om det ikke er nødvendig. Så jeg lurer på om det er noe i dette, eller om det bare er tull for å få solgt briller.. Ellers har jeg tenkt å søke PHS, og må da ta synsoperasjon. Burde jeg da la øynene hvile mer pga. det?
Gjest gudrun Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Heihei! Jeg er 19 år og har brukt linser i 5 år kontinuerlig. Har ikke hatt briller denne tiden, så har ikke hatt mulighet til å ha hvileperioder fra linsene. Så var jeg hos optiker for noen dager siden for å kjøpe nye linser og fikk beskjed om at jeg burde skaffe meg briller for å kunne ha linsefrie dager innimellom. Dette var fordi at mange som hadde brukt linser fast i lang tid kunne ende opp med noe (husker ikke hva) bak øyet som gjorde at de ikke kunne bruke linser lengre. Eller noe sånt, husker ikke nøyaktig. Kan egentlig godt tenke meg briller, men er student, og 5000,- for et par briller er litt i meste laget om det ikke er nødvendig. Så jeg lurer på om det er noe i dette, eller om det bare er tull for å få solgt briller.. Ellers har jeg tenkt å søke PHS, og må da ta synsoperasjon. Burde jeg da la øynene hvile mer pga. det?
Gjest pia25 Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Hei! Jeg har brukt linser sammenhengende i 10 år, og har aldri hørt noe om dette.
alCaldazar Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Heihei! Jeg er 19 år og har brukt linser i 5 år kontinuerlig. Har ikke hatt briller denne tiden, så har ikke hatt mulighet til å ha hvileperioder fra linsene. Så var jeg hos optiker for noen dager siden for å kjøpe nye linser og fikk beskjed om at jeg burde skaffe meg briller for å kunne ha linsefrie dager innimellom. Dette var fordi at mange som hadde brukt linser fast i lang tid kunne ende opp med noe (husker ikke hva) bak øyet som gjorde at de ikke kunne bruke linser lengre. Eller noe sånt, husker ikke nøyaktig. Kan egentlig godt tenke meg briller, men er student, og 5000,- for et par briller er litt i meste laget om det ikke er nødvendig. Så jeg lurer på om det er noe i dette, eller om det bare er tull for å få solgt briller.. Ellers har jeg tenkt å søke PHS, og må da ta synsoperasjon. Burde jeg da la øynene hvile mer pga. det? jeg har opplevd akkurat det samme; har brukt linser i 8 år og har to ganger hatt småskader på øyet. Disse har forsvunnet etter noen dager uten linser. Jeg har bare -1.5/-2, så jeg kan fint gå et par dager uten linser, men hvis du ser mye dårligere må du kanskje ha briller. Synsam i Lille Grensen har solbriller med styrke til 798,- på tilbud nå. Det kan jo være tilstrekkelig for å klare deg i hverdagen et par dager uten linser?
Rumohra Skrevet 16. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2010 Takk for svar! Jeg har -1.5 og -2.25, men må ha linser/briller for å å få lov til å kjøre bil. Det gjør jeg stort sett hver dag, så er nok nødt til å ha briller til det også de dagene jeg prøver å ha linsefri. Jeg skal ihvertfall sjekke på specsavers og slike kjeder som ofte har mye billigere briller enn f.eks. synsam, som skulle ha meg til å betale 5000,-.
Gjest Coarvi Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Ja, vet at en del opplever dette ved hyppig linsebruk, og var selv litt plaget etter 5 år med kontinuerlig linsebruk (hadde en hviledag i uka da). Fikk ikke skade på øynene, men merket at jeg etterhvert fikk mange røde blodårer på øyet, som virkelig ikke var pent, i tillegg til at øynene ofte føltes irriterte. Så bruker jeg briller mesteparten av tiden, bruker kanskje linser 2 dager i uka, og problemet er borte. En ny optiker kommenterte også at øynene mine så veldig bra ut til at jeg er linsebruker, for det er dessverre ganske vanlig at mange får disse blodårene (som skyldes lite oksygen til øyet). Men ingen optikere opplyser om det før problemet har oppstått virker det som... Hvis man foretrekker å bruke linser mest mulig kan det jo også være mulig å kutte ned på hvor mange timer du bruker de av gangen. Bruk de f.eks på skolen, og ta på deg briller når du kommer hjem. Vil også anbefale specsavers for billige briller. Av og til har også Brilleland greie tilbud. Eventuelt kan du bestille briller via nett! Da kan du "låne" tre innfatninger av gangen (sendes portofritt til deg i posten, med ferdigfrankert konvolutt som du bruker når du skal sende de tilbake) inntil du finner noen som passer. Bl.a. www.favoptic.com driver med dette. Selv kjøpte jeg via specsavers, men siden jeg kjøpte briller uten innfatning (den rammen rundt) ble glassene dyre, så jeg endte opp med å betale 4000 kroner (for to par vel og merke, da de har 2 for 1-kampanjer), så det ble dyrere enn forventet.
Gjest jeanett Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 jeg har brukt linser i nesten 10 år. har månedslinser jeg kan sove med. men alikevell hender det jeg blir irritert på øynene, har fått røde blod årer på dem, betennelse, skraper på øyet osv. så det er ikke tull nei
Gjest Katee Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 Hei! Jobber innen optikk (men er ikke optiker). Du bør la øynene hvile innimellom! Hos oss anbefaler vi alle linsebrukere å ha en brille som en reserveløsning. De trenger da ikke koste 5000,- Hvis du har greie styrker kan du få ubehandlede komplette briller til 2-300 kroner. Har brukt linser i 13 år og var lite flink med å bruke briller før jeg begynte i bransjen selv Men det er utrolig viktig og er ikke et salgstriks (å selge deg briller til 5000,- derimot kanskje ja...)
Rumohra Skrevet 17. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2010 Takk for svar! Da blir det briller på meg ila. neste uke! Fant noen helt greie på Specsavers til under 1000lappen med glass og alt! Trenger ikke ha det sånn veldig fancy når det er til 1 gang i uka og noen kvelder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå