Gå til innhold

Hvor ofte "bør" man trene hver msukelgruppe?


Pingting

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte å trene i vinter, og trives så langt veldig godt med det. Jeg har en ellipsemaskin jeg prøver å få brukt minst 3, helst 4-5 ganger i uka, og jeg har trent styrke 3 ganger i uka.

Styrketreningen min har stort sett bestått av enkle øvelser med eller uten strikk, og jeg har ca 8 øvelser jeg har gjort hver gang. Jeg har riktignok byttet ut eller variert noen av dem, men det går på samme muskelgrupper. Det jeg merker nå er at det begynner å bli møkka kjedelig å gjøre det samme tre ganger i uka, pluss at det hadde vært fint å hive inn litt flere ulike øvelser. Spørsmålet da er om det kan være en god idé å fortsette å trene styrke tre ganger i uka, men å trene tre forskjellige områder hver gang? F.eks. armer og skuldre på mandag, rygg og mage på onsdag og bak og bein på fredag. Eller blir det for sjeldent?

Kan jo også nevne at jeg ikke har ambisjoner om å bli råsterk, bare litt sterkere - og fremfor alt i bedre form :)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coarvi

Hei!

Jeg begynte å trene i vinter, og trives så langt veldig godt med det. Jeg har en ellipsemaskin jeg prøver å få brukt minst 3, helst 4-5 ganger i uka, og jeg har trent styrke 3 ganger i uka.

Styrketreningen min har stort sett bestått av enkle øvelser med eller uten strikk, og jeg har ca 8 øvelser jeg har gjort hver gang. Jeg har riktignok byttet ut eller variert noen av dem, men det går på samme muskelgrupper. Det jeg merker nå er at det begynner å bli møkka kjedelig å gjøre det samme tre ganger i uka, pluss at det hadde vært fint å hive inn litt flere ulike øvelser. Spørsmålet da er om det kan være en god idé å fortsette å trene styrke tre ganger i uka, men å trene tre forskjellige områder hver gang? F.eks. armer og skuldre på mandag, rygg og mage på onsdag og bak og bein på fredag. Eller blir det for sjeldent?

Kan jo også nevne at jeg ikke har ambisjoner om å bli råsterk, bare litt sterkere - og fremfor alt i bedre form :)

Har du mulighet til å trene styrke med manualer/vektstang i stedetfor? Kjøpe deg noen manualer f.eks? Man trener seg fort "lei" på strikk og for kroppens del er det vel kanskje ikke så stor utfordring lenger, og dermed blir du ikke sterkere. Belastninga må øke skal du bli sterkere (og råsterk blir man dessverre ikke uten å gå skikkelig inn for det :ler: ).

Med "vanlig" styrke med manualer/vektstang kan man fint gjøre slik du foreslår, det kalles et splitt-program, og da kan man gjerne fokusere på en del av kroppen en dag i uka (som jeg har lært hvertfall). Hvordan det blir når du har så lav belastning vet jeg ikke.

Uansett imponerende at du har greid å trene styrke med strikk på egenhånd så lenge, for det er kjedelig i lengden ja. Bra gjort! :) Jeg prøvde på det for noen år siden, å gjøre øvelsene hjemme, men etter to uker var all selvdisiplin borte, og sånn gikk det... :ler: Nå har jeg heller funnet meg til rette på treningssenteret med vektene der, og for min del er det mer motiverende når man kan øke belastning fra gang til gang...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg har snart tilgang til manualer - flytter inn med kjæresten i september og han har et sett med sånne som man kan bygeg på - de har jeg tenkt å bruke da!

Frem til da får strikken holde. Den gir nok motstand så langt ihvertfall - med litt kreativitet gir den nok motstand til at jeg ikke orker mer enn 15 reps. Man kan jo kjøpe kortere og hardere strikk også, men det kan vente til jeg eventuelt vil ha litt variasjon fra manualene.

Det virker fristende med treningssenter, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det ikke er et alternativ enda - tror jeg må få inn vanen med å trene hjemme skikkelig først. Og levere inn masteroppgaven, innen den er ferdig kan jeg ikke planlegge å ha et liv, tror jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte en muskel skal trenes, avhenger av treningsbakgrunnen din. Som nybegynner kan man fint trene hver muskel 3ggr per uke. Etter hvert som man har kjørt en del 8-12 ukers perioder med fullkroppsprogram, kan man gå over til å trene hver muskel 2ggr per uke. Selv om proteinsyntesen har lengre levetid i en utrent muskel som utsettes for belastning, vil muskulaturen stille stadig høyere krav til treningsmengde. For å opprettholde et tilfredsstillende volum, vil en naturlig adapsjon være å trene muskelen sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...