lilleGrethe Skrevet 14. april 2010 #21 Skrevet 14. april 2010 Dersom du velger å bruke kjolen, så bruk farget tilbehør som belte, sjal osv, så det ikke blir helt hvitt. Skriver under på denne. Hvit kjole blir helt kurant med knallfarge på tilbehøret! En dyp blåfarge for eksempel.
cami Skrevet 15. april 2010 #22 Skrevet 15. april 2010 Enig med de andre her, at man burde unngå hvitt i bryllup. Eventuelt må man høre med bruden om hva hun syns om det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #23 Skrevet 15. april 2010 Hadde ikke brydd meg katta om noen dukket opp i hvit kjole i bryllupet mitt, men håper det kommer en annen anledning snart, så du får brukt kjolen din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #24 Skrevet 15. april 2010 Jeg har vært i flere bryllup hvor noen av gjestene har kledd seg i hvitt, og synes stort sett det er greit så lenge det er en nokså enkel kjole, gjerne ikke i kritthvitt og helst med tilbehør i andre farger. Men det er vel egentlig den eneste at fy-fy-fargene jeg forstår kan proosere litt. Hvis jeg var eksen til brudgommen tror jeg jeg ville droppet det faktisk.
Gjest Iah Skrevet 15. april 2010 #26 Skrevet 15. april 2010 Jeg styrer unna hvitt, rødt og svart i bryllup, det koster så lite og man er i hvert fall sikker på at man ikke tråkker noen på tærne.
Frk. Stella Skrevet 15. april 2010 #27 Skrevet 15. april 2010 (endret) Med sprekt tilbehør høres det fint ut! Endret 15. april 2010 av Frk. Stella
Gjest strykebrett Skrevet 15. april 2010 #28 Skrevet 15. april 2010 Jeg styrer unna hvitt, rødt og svart i bryllup, det koster så lite og man er i hvert fall sikker på at man ikke tråkker noen på tærne. Samme gjør jeg.
Kamikatze Skrevet 15. april 2010 #29 Skrevet 15. april 2010 Jeg må bare avklare at vi slettes ikke har noe "konkurranseforhold", jeg og brudgommen har et helt avslappet og ikke-romantisk vennskapsforhold i dag, og jeg har alltid ønsket dem det beste. Men jeg ser jo allikevel poenget ditt, selv om jeg ikke helt skjønner greia med rødt? Er dette også en regel? :klø: Ja, det er en gammel regel det med rødt. Vet ikke hva det kommer av. Kanskje fordi rødt er en lidenskapelig farge og tiltrekker masse oppmerksomhet. Det der med rød kjole går egentlig ikke på tradisjon, men refererer seg til en amerikansk filmkomedie hvor alle jentene som hadde hatt seg med brudgommen ble enige om å ha på seg rød kjole i bryllupet, noe som resulterte i at nesten samtlige av damene ver rødkledte, om jeg husker rett. Derfor er det ingen grunn til å skygge unna rødt, sånn generelt. Men uansett farge er det ansett som uhøflig å kle seg sånn at en "overstråler" bruden. Er du brudgommens eks, kan signalrød kjole sende feil signal, nettopp fordi mange nå tror at det hefter denslags tildragelser ved den fargen. Men for kvinner som ikke har vært og smakt, er rød helt legitimt. Men da gjerne mer nedtonet, som mørkerød, plommerød etc. Svart er heller ikke i seg selv fy fy. Det er når det bæres som om en er i en begravelse, og ikke i et bryllup at svart er et udannet signal om at en er mot dette ekteskapet. Dette er ikke et problem i Norge med våre etterhvert slarkete familiebånd. Er noen imot at de to gifter seg, lar de vel være å dra i bryllupet. Dette er mest aktuelt i land der det er utenkelig å ikke gå, pga sterke tradisjoner om slektsbånd. Svart er da både flatterende og "slankende" og kler de fleste. Men da bør ikke tilbehøret være svart. I mange land er, også tradisjonelt her i tidligere tider, nettopp svart den vanligste fargen på bryllupsgjestenes kjoler.
Jade Skrevet 16. april 2010 #30 Skrevet 16. april 2010 Man går ikke i hvitt i et bryllup. Og skulle du spørre bruden og hun sier det er greitt, så er det kanskje fordi at hun ikke tør å si sannheten. OG skulle det være 100% ok for bruden, så er det alltids noen andre som kommer til å reagere på det. Det skal en del til for at samtlige av 50-80 stk i et bryllup synes det er greitt at gjester (spesielt eksen til brudgommen) kommer i hvit kjole...
muffeline Skrevet 18. april 2010 #31 Skrevet 18. april 2010 Man går ikke i hvitt i et bryllup. Og skulle du spørre bruden og hun sier det er greitt, så er det kanskje fordi at hun ikke tør å si sannheten. OG skulle det være 100% ok for bruden, så er det alltids noen andre som kommer til å reagere på det. Det skal en del til for at samtlige av 50-80 stk i et bryllup synes det er greitt at gjester (spesielt eksen til brudgommen) kommer i hvit kjole... Jesus, går det seriøst an å vere så opphengt i ein farge på bryllaupsdagen? Om eg hadde merka at eg reagerte på at min komande ektemann sin eks kom i ein kvit sommarkjole (som TS seier lignar svært lite på ein brudekjole), så hadde eg tenkt at eg kanskje ikkje var klar for å gifte meg allikevel grunna meiningslaus sjalusi. Ein skulle tru at ein var meir fokusert på sin eigen kjole og sjølve bryllaupslukka, og ikkje på slike tullete gamle skikkar. Skal ein la vere å invitere kvinner som er penare enn brura og, sånn at ein er sikker på at ingen ser betre ut på bruras store dag? Sjølv har eg sett mange i kvitt i bryllaup, og det har aldri vore nokon som har reagert på det. Brura er jo uansett ti gonger så vakker denne dagen, og mykje meir styla, så nokon "konkurranse om merksemda" har det aldri vore. I eit sommarbryllaup er jo kvitaktige fargar svært passande, og i tillegg kan desse kjolane lett nyttas mange gonger med ulikt tilbehør og sko. Så slepp ein å kjøpe ein fargesprakande kjole som ein berre nyttar ein gong.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. april 2010 #32 Skrevet 18. april 2010 Nei, absolutt ikke kle deg i hvitt som gjest i bryllup. Det er kardinalsynd. I bryllup skal man ikke kle seg i hvitt, rødt eller svart. Hvitt og rødt tar vekk oppmerksomheten fra bruden. Svart betyr sorg. Så nå vet du det. Svart og rødt driter de fleste i om folk stiller opp i, og er ikke i bruk lenger. Hvitt derimot, skal man fortsatt styre unna. Sort kan man fint bruke. Tidligere så giftet man seg faktisk i sorte klær.
Jade Skrevet 18. april 2010 #33 Skrevet 18. april 2010 Jesus, går det seriøst an å vere så opphengt i ein farge på bryllaupsdagen? Om eg hadde merka at eg reagerte på at min komande ektemann sin eks kom i ein kvit sommarkjole (som TS seier lignar svært lite på ein brudekjole), så hadde eg tenkt at eg kanskje ikkje var klar for å gifte meg allikevel grunna meiningslaus sjalusi. Ein skulle tru at ein var meir fokusert på sin eigen kjole og sjølve bryllaupslukka, og ikkje på slike tullete gamle skikkar. Skal ein la vere å invitere kvinner som er penare enn brura og, sånn at ein er sikker på at ingen ser betre ut på bruras store dag? Sjølv har eg sett mange i kvitt i bryllaup, og det har aldri vore nokon som har reagert på det. Brura er jo uansett ti gonger så vakker denne dagen, og mykje meir styla, så nokon "konkurranse om merksemda" har det aldri vore. I eit sommarbryllaup er jo kvitaktige fargar svært passande, og i tillegg kan desse kjolane lett nyttas mange gonger med ulikt tilbehør og sko. Så slepp ein å kjøpe ein fargesprakande kjole som ein berre nyttar ein gong. Vet ikke om det var meg du siktet til som var opphengt i en farge? Uansett. TS vet ikke om bruden er "opphengt" eller ikke, eller om noen av gjestene er det. Derfor anbefalte jeg henne å velge en annen farge.
Gjest Iril Skrevet 18. april 2010 #34 Skrevet 18. april 2010 Det handler ikke om å være opphengt i noe som helst, men om å kunne kle seg etter anledningen. Det er en kunnskap mange setter pris på, det har noe med respekt for anledningen, vertskapet og de andre gjestene.
Gjest strykebrett Skrevet 18. april 2010 #35 Skrevet 18. april 2010 Det handler ikke om å være opphengt i noe som helst, men om å kunne kle seg etter anledningen. Det er en kunnskap mange setter pris på, det har noe med respekt for anledningen, vertskapet og de andre gjestene. Word!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå