Gå til innhold

Hjelp! er jeg gravid?

Fremhevede innlegg

Gjest Mia 20
Skrevet

Jeg trenger virkelig hjelp!

Jeg har testet positivt på endometriose. Jeg gikk lenge på p-ring men jeg hadde smerter under samleie, det samme hadde min samboer. Vi har vært sammen i bare 7-mnder, vi har bodd sammen i 8. Vi jobber sammen og elsker hverandre. Jeg er bare 20 år og han er bare 23. Vi ser på forholdet vårt som veldig seriøst og vi skal kjøpe leilighet sammen nå. Vi har hatt mye ubeskyttet sex, jeg vet at det er utrolig dumt, men jeg har alltid blitt kvalm av p-piller og fikk vondt av p-ringen. Og jeg har hatt mye problemer med eggstokkene mine og sjangsen for å bli gravid for meg har alltid vært liten i følge mine leger.

Jeg har hatt ubeskyttet sex, litt fordi jeg har alltid hatt lyst til å se om jeg kanskje kan bli gravid. Jeg har hatt ubeskyttet sex i 6 mnd-er nå, har testet meg mange ganger men alltid vært negativ og fått mens noen dager etter (jeg har svært uregelmessig mens). Han har sagt mange ganger at han vil ha barn, og at om sjangsene er så små burde vi prøve nå. Han har til og med funnet navn, han vil ha jente og vil kalle henne Aurora. Jeg har utsatt mens IGJEN, og jeg har alltid slitt med ekstreme smerter under mens(endometriose) men i natt hadde jeg helt ekstreme smerter, var som kniver. Jeg har vært kvalm i en uke og har ømme bryster. Jeg tok en test av RFSU nå for 1 time siden og testen var er svak positiv.

Hva skal jeg gjøre?? Er jeg gravid? Høres jeg gravid ut? Burde jeg teste flere? Jeg er ikke klar for å få barn. Jeg er helt idiot. Jeg vil ha barn, men jeg vil ha utdannelse først, men jeg dør av tanken på at jeg kanskje ikke kan få barn igjen. Min mor er katolikk og hadde flydd i taket, hun er allerede spinnvill over at jeg bor sammen "med han svensken". Jeg hadde vært en skam for familien.

Han er i Sverige nå.. Vi har snakket om dette mange ganger. Jeg har sagt at om jeg blir gravid skal jeg ta abort uten at han vet det, jeg er flink til å holde ting for meg selv. Men han har alltid blitt kjempe sint for at jeg har kunnet si noe sånt og i det hele tatt tenke tanken på å fjerne det.

Jeg er frustert!!!! Jeg trenger hjelp!! Hva skal jeg gjøre??? Er jeg gravid??? Hva ville dere gjort??? SKal jeg ta abort nå mens han er i Sverige?? Jeg orker ikke tanken.. Har i tillegg helt ville smerter i magen, men uten mens :( Blir evig glad for alle svar!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt sex kan du være gravid.

Skrevet

Tror jeg ville bestilt meg en legetime.

Og aldri i verden om jeg ville holdt en abort for meg selv, er jo tross alt en del av ham også. Pluss at jeg tror det hadde vært fint å få snakket med noen om det..

Men ta deg en tur til legen din du!

Gjest Mia 20
Skrevet

Det er første gang jeg har skrevet på et forum så jeg er kjempe glad for svar! Ja, jeg må vel dra til legen.. Men fastlegen min er 2 timer unna (på min forrige adresse). Kan man bare dra til helsesøster eller gynekologen sin?

TUSEN takk for svar! Ja jeg vet det. Men det han aldri får vite har han heller ikke vondt av. Og tenk om vi sitter der om 5 år og virkelig prøver, så vet han at jeg allerede har fjernet den ene sjangsen vi kanskje hadde. Det at han hadde visst det kunne aldri gått...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

bare sier at siden du har vanskeligheter med å bli gravid, også skal du drive med å "tukle til" der nede ved å ta en abort hadde aldri i verden jeg gjort..

Skrevet

Det er veldig enkelt å skifte fastlege, bare å gå inn på minside.no! Har du planer om å bli boende en stund kan det være lurt (du kan bare skifte to ganger i året). Da jeg skulle bestille legetime der jeg studerte fikk jeg beskjed om at det kunne ta en måned ++ før jeg fikk time. Gikk hjem og skifta fastlege over nettet og fikk time uka etter!

Er mer praktisk om du blir syk osv. så slipper du reise to timer!

-----

Fortsatt, så tenker jeg for din egen del at det er greit å ha noen å prate om en evt. abort med. Men den avgjørelsen får du selv ta, skjønner jo at det ikke er så morsomt hvis han ikke vil at du skal ta abort.

Gjest Mia 20
Skrevet

Takk. Jeg går inn på min side med en gang. Og når vi flytter kan jeg jo eventuelt bytte fastlege igjen! Det eneste som er litt greit med den legen jeg allerede har er at han vet alt om meg og om sykdommen min. Men men, han nye får vel en journal.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skjønner godt hva du mener med at jeg kan trenge noen å snakke med det om, men jeg vet ikke med hvem. Jeg tørr ikke si det til noen, derfor jeg vender meg til dere!! Eventuelt, kan man ringe direkte til et sykehus og spørre om en abort?

Kan jeg da få time i morgen tror du? Jeg er redd.. Jeg skjelver. Jeg har veldig vondt og jeg har så lyst til å sende en melding til kjæresten min og fortelle at jeg tok en positiv test. Han har vært med mange ganger når jeg hade tatt negative.. Men da har jeg alltid bare fortalt det etter at jeg har visst at de har vært negative.

Jeg vet at det hadde vært veldig vankelig for han å vite at han kunne hatt et barn. Han var alltid ute på byen og med gutta til han møtte meg. Han har blitt kjempe seriøs og vi planlegger alt sammen. Vi skal studere sammen og alt. Han er verdens søteste nå og sier ofte at han vil ha barn. Det er det som gjør det så utrolig vanskelig.. Guuud :( Jeg klarer ikke slutte å gråte. Og jeg har så lyst til å ringe ham å fortelle alt :(

Skrevet

Det går jo alltids an å studere samtidig som du har barn?

Kommer jo litt an på om du er midt i studier eller om du jobber nå? Og samboeren din.

Husk at du får tileggsstøtte fra lånekassen hvis du velger å få barn, pluss penger fra NAV.

Håper det løser seg og at du klarer å bestemme deg, masse lykke til!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk samboeren din også har ett ord med i saken, selv om det er din kropp. Tenk om han har kjempelyst på barn og virkelig vil være far for dette barnet. Hvis du tar abort uten å snakke med han først og når (for det er alltid når) han finner det ut så mister du han mest sannsynlig.

Snakk med han, det fortjener han!

Og være student og ha barn er ikke så ille, jeg har to barn, er midt i tjueårene og studerer. Det går så fint bare man er innstillt på det.

Gjest Mia 20
Skrevet

Dere gjør meg jo bare enda mer usikker :gjeiper: Jeg holder på å sprekke. Et barn forandrer virkelig alt!!

Jeg blir litt glad når jeg ser for meg kjøresten min og vårt barn sammen, jeg tror virkelig at han hadde blitt verdens beste far. Men det hadde jo forandret alt for han også. Men med så mye støtte fra staten tror jeg at vi hadde fått det til økonimisk i alle fall.

Hverken jeg eller kjæresten min drikker noe særlig alkohol, bare sånn til kos i helgene til ost og druer eller kanskje i badekarret og ute til middg (før var vi ganske ramme begge 2)Jeg føler at vi er på et mye mer seriøst og voksent nivå enn de fleste på vår alder. Jeg begynner å gråte enda mer når jeg ser for meg selv på sykehuset klar til å ta abort. Jeg tror jeg kommer til å slite mye med meg selv. Men på den andre siden burde en ikke tvile, man burde være helt sikker. Tenk om lille Aurora skulle vite at jeg tvilte på å få henne. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ser bare inn i veggen og venter på flere gode svar. Dere er til utrolig støtte, dere aner ikke! Uansett hva dere skriver hjelper det utrolig mye! Takk!

Gjest Mia 20
Skrevet

Herregud!! Han ringte meg.. Så var jeg litt borte og sa at jeg hadde vondt i magen. Så spurte han om jeg hadde fått mens enda, så sa jeg nei. Han er på hyttetur så han måtte løpe. Så sendte jeg han en melding og sa at jeg var litt leimeg. Han ringte mange ganger uten av jeg svarte. Så fikk jeg denne meldingen til svar:

Mia, VAD är det som händer?? Ska jag bli pappa?? :-D RING!!!!

Helt uten at jeg har sagt noe!! Jeg ble bare enda mer leimeg av det :( Jeg svarte nei fordi jeg ble så utrolig redd .... Hva er det jeg driver meg...

Skrevet

Bare slapp av, det ordner seg uansett! :)

Så fort du kan drar du til lege el.lignende og får et sikkert svar, så må man bare ta det derifra... Dette er (selvfølgelig) en ting det er viktig å tenke nøye gjennom, og du skal være sikker enten du heller for den ene eller andre beslutningen og ikke la andre presse deg!

Skrevet

Hei Mia!

Jeg ser du er ung, og at dette er vanskelig for deg. I det første innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du kun prøvde å bli gravid for å se om kroppen fungerte, noe den tydeligvis gjør. Nå står du ovenfor det som ser ut til å være et vanskelig valg for deg.

Det første jeg tror du må gjøre er å snakke sammen med noen. Er det noen i familien din eller vennekretsen din som du stoler på og føler deg trygg på? Jeg tror nok det kan være lurt at du snakker med noen som er voksne, som kanskje har litt livserfaring og kompetanse om emnet. Prøv å finn ut hva du føler angående dette. Som du sier vil et barn forandre alt. Hva vil det forandre? Vil du klare denne omveltningen? Når du har snakket med noen voksne om dette, så er du nødt til å ta en samtale med kjæresten din. Han fortjener å få vite om situasjonen, og han fortjener å få være med på avgjørelsen dere skal ta.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper virkelig at du snakker med noen om dette.

Gjest Mia 20
Skrevet

Ser dere på luksusfellen nå på tv3 ser du at barn koster penger! hahaha

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er testen svakt positivt, er det nok ganske sikkert at du er gravid. Men siden du har smerter er det greit å oppsøke lege, og evt. få tatt en ny graviditetstest der hvis du vil.

Angående hva du skal gjøre hvis det viser seg at du er gravid, er det som du vet du som må ta den avgjørelsen. Det passer aldri perfekt å få et barn (tror jeg da), men i de fleste tilfeller går det veldig bra. Men samtidig er du ung, og vil utdanne deg, slik at det kanskje hadde passet bedre senere. Du må bestemme hva du vil ut fra hode og hjerte, og ikke ut fra hva moren din eller andre måtte tenke om deg. Sannsynligvis vil moren din være voksen nok til å glede seg over barnebarnet sitt når hun får vent seg til tanken. Men uansett er det ikke hun som bestemmer over ditt liv lenger.

Du kan snakke med legen om dette også, om ikke annet så for å få det ut av systemet. Bytt fastlege nå til en som er på bostedet ditt, og ring i morgen for å høre om det er mulig å få en time der. Hvis ikke, undersøk om det finnes helsestasjon for ungdom på bostedet ditt, de kan hjelpe deg med graviditetstest og evt. henvisninger videre.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

PS: du skriver at både du og samboeren din har smerter under samleie ved bruk av p-ring. Bare til opplysning kan ringen tas ut under samleie så lenge det ikke går mer enn tre timer før du setter den inn igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...