Gå til innhold

angst for foredrag pliis hjellp meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei

jeg er tretten år å har så syyykt angst mot foredrag at man ikke kan tro det jeg kunne drept meg selv for å få slippe jeg har fått ta noen for læreren alene men neste gang må jeg ta for flere å jeg greier det bare ikke hver så snill hjelp meg!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

jeg er voksen og jeg har hatt samme problem som deg.

Jeg vil stille deg noen sporsmal. Naar andre har forelesning og du ser paa, synes du de er teite? ler du av de? Er det dette du er redd for ? at de syns du er teit? Fordi de tenker nok det samme som DU tenker.. Folk er ikke der for a vaere slem med deg. Det er bra trening til senere.

Tips som hjalp for meg.

1. Jeg gikk gjennom presentasjonen min sikkert 50 ganger pa forhand. Leste om igjen til jeg kunne alt i hodet.

2. Da jeg foelte meg sikker, fremforte jeg for samboeren min.

3. fremforte i speilet, sa kan du se paa deg selv samtidig

Du ma virkelig bruke tid paa aa forberede deg. Ikke vent til siste dag. Kan du trene foran foreldrene dine f.eks? Folk vil nok mer enn gjerne hjelpe deg.

Jeg vet det er vanskelig, og jeg tvilte ogsa pa om jeg kom til aa klare aa bestaa examen siden jeg hadde store problemer. Disse tipsene jeg gav deg hjalp iallefall meg. Jeg endte opp med aa faa best karakteren pa presentasjonen i klassen.

Skrevet

Øv deg masse. Lån deg gjerne et klasserom som er (ganske) likt det du skal framføre i og øv der. Gå igjennom foredraget mange ganger. Øv på hvordan du skal gå, snakk med sterk stemme, hvor du skal ha hendene osv. Når du har øvd nok ganger, så kan du det utenat.

Dette kommer til å gå bra! Si til deg selv at dette kan du klare, pust dypt inn og ta de pausene du trenger for å få puste.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...