Gå til innhold

Matyoughurt og stekeløk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et par oppskrifter som jeg kunne tenkt meg å teste ut, men det inneholder matyoughurt og stekeløk.

Hva er det?

Finner bare slike yoghurter i kjøla på butikken som er til å spise direkte, ingen som er til matlaging direkte.

Og stekeløk... Har brukt mange forskjellige typer løk i mitt liv, men aldri hørt om stekeløk.

På bildet av oppskriften med stekeløk, så ser de relativt små ut (ikke så smått som sølvløk).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et par oppskrifter som jeg kunne tenkt meg å teste ut, men det inneholder matyoughurt og stekeløk.

Hva er det?

Finner bare slike yoghurter i kjøla på butikken som er til å spise direkte, ingen som er til matlaging direkte.

Og stekeløk... Har brukt mange forskjellige typer løk i mitt liv, men aldri hørt om stekeløk.

På bildet av oppskriften med stekeløk, så ser de relativt små ut (ikke så smått som sølvløk).

Matyoghurt finner du sammen med créme fraiche og rømme ! Brukes ofte når man skal mekke indisk mat. Stekeløk vet jeg ikke hva er.....

Skrevet

Hmm, har ikke sett det der heller jeg :(

Kan jeg bruke gresk yoghurt eller lignende? Eller blir smaken litt feil?

Skrevet

Hmm, har ikke sett det der heller jeg :(

Se en gang til :) Den heter bare matyoghurt :))

Skrevet

Jaja, skal ta på meg brillene neste gang jeg skal i butikken :fnise:

Ser nå i oppskriften med stekeløk, at den også blir kallt småløk (svensk oppskrift da, så mulig vi bruker andre navn her i Norge)

Skrevet (endret)

Gresk yoghurt burde fungere ja (forutsatt at det er vanlig tykk naturell-yoghurt uten krydder eller andre smakstilsetninger). Men som de andre her skriver, de fleste matbutikkene har matyoghurten i nærheten av der rømme står :)

Jeg mener jeg har hørt noen bruke ordet stekeløk om sjalottløk (sånne små løker som gjerne selges i nett), så det kan være det oppskriften din mener?

Endret av mias
Skrevet

Sjalottløk kan det nok være ja. De skal være på den størrelsen iallefall.

Takk :)

Skrevet

Man kan bruke vanlig naturell yoghurt også om man tar seg tiden til å sile vekk væske før bruk. Bruk da helst ett sileklede og la den renne en times tid. Jeg var nødt til å gjøre det for noen uker siden da den greske yoghurten jeg hadde stående i kjøleskapet ikke så veldig god ut (for å si det forsiktig) da jeg tok av lokket.

Jeg veide før og etter. Og av ca 320g vanlig naturell yoghurt fikk jeg 120g væske og følgelig ca 200g youhurt jeg kunne bruke.

Skrevet

Det er ikke sjalottløk, men selges også i nett. Smaker mer som vanlig gul løk, søtere enn sjalottløk. Tror det heter stjerneløk.

Skrevet

Det er ikke sjalottløk, men selges også i nett. Smaker mer som vanlig gul løk, søtere enn sjalottløk. Tror det heter stjerneløk.

Skrevet

Hmm, okey, takk :)

Skal innom Meny i morgen og se hva de har der. Har de ikke stjerneløk, så tar jeg sjalottløk.

De pleier å ha dårlig utvalg på frukt og grønnt her hos meg :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...