Gå til innhold

120-seng og dobbeldyne?


juliane

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med dobbeldyne i 120-seng?

Vi har dessverre så lite soverom at vi ikke kan ha større seng enn 120 cm. Er nyforelskede og liker å ligge tett, så det går foreløpig veldig fint! :) Lurte allikevel på om det er lurt å kjøpe dobbeldyne. Nå deler vi en enkeltdyne, men da får vi jo ikke utnytta hele senga. (Når dyna ligger over to mennesker rekker den jo ikke ut i kantene.) Har ikke lyst til å ligge under hver vår dyne, og tenker det blir fryktelig mye med to enkeltdyner oppi senga også. Så da gjenstår det bare dobbeldyne da. :) Har ingen erfaring med det, så håper noen har noe lurt å komme med. Blir det f.eks for bredt med dyne på 200 cm når senga er 120 og står inntil veggen?

Noen som vet hvor man får kjøpt billige dobbeldyner, forresten? Ikea sine er 240 cm brede, og det er jeg rimelig sikker på at er for bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte vår dobbeltdyne på KID.. Den kostet 600 kr ca, men jeg tror den var satt ned. Du kan jo se etter tilbud osv, KID har jo "ofte" vennesalg og 40% avslag. Jysk har vel også dobbeltdyner.

Jeg synes dobbeltdyne er kjempemessig, at vi kjøpte det angrer jeg ikke på. Nå synes jeg det er veldig stusselig, og klarer ikke å sove godt under enkeltdyne. Når dere allerede deler en enkeltdyne, kan dere trygt gå over til dobbeltdyne. Man trenger jo ikke bruke hele dyna heller, hvis dere ikke trenger plassen.

Og ja, vi har også hatt 120 seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dyna har lett for å skli ned fra senga når den er såpass mye bredere. (men nå er jeg ganske urolig når jeg sover da, så ikke sikkert dette blir er problem for dere :) )

Foruten dette er dobbeldyne genialt :)

Litt utenom det du egentlig spør om, men pass på så dere ikke kjøper for varm dyne. Da vi kjøpte vår skulle vi egentlig ha sommerdyne, det var varmt ute og vi hold på å dø når vi delte en tykk enkeltdyne.

Vi endte opp med en sommerdyne med dun i, og når vinteren kom fant vi ut at sommerdynen egentlig passet helt fint som helårsdyne. Når man ikke har samboeren som kan varme senga så er det jo uansett masse ekstra dyne til overs, så dobbeldynen blir varmere enn en vanlig dyne. Jeg er veldig glad for at vi ikke endte opp med en svær og tykk vinterdyne iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

jeg har 120-seng og dobbeldyne fra Ikea. såvidt jeg har skjønt har Ikea svenske må på dobbeldynene sine og dsee er bittelitt større enn norske dobbeldyner. for min del funker det veldig bra selv når jeg har besøk ;) (da er det spesielt digg med dobbeldyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en dyne som er litt for stor til våres seng, fordi vi kjøpte dyna i Sverige - hvor det er litt andre mål på dynene og putene, og problemet våres er vel at dyna har en tendens til å skli ned. Dobbeltdyne blir jo litt tungt (selvom man har en sommerdyne), og så fort litt av dyna kommer utenfor senga, så sklir resten etter i løpet av natten (spesiellt om det er varmt og vi drar dyna litt vekk fra oss i søvne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en dyne som er litt for stor til våres seng, fordi vi kjøpte dyna i Sverige - hvor det er litt andre mål på dynene og putene, og problemet våres er vel at dyna har en tendens til å skli ned. Dobbeltdyne blir jo litt tungt (selvom man har en sommerdyne), og så fort litt av dyna kommer utenfor senga, så sklir resten etter i løpet av natten (spesiellt om det er varmt og vi drar dyna litt vekk fra oss i søvne).

Ja, det er det jeg er litt redd for. Hvor stor seng har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 90-seng og dobbeldyne, har brukt det i 2-3 år nå, og ingen av oss har noe problem med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at den ikke sklir så fort ned på siden (ene siden står inntill veggen), men ned ved fotenden. Kan ha noe med at vi gjerne dytter dyna litt ned når vi er varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde vi 140 seng som stod inntil veggen, ingen problem med dobbeltdyne. Nå har vi 150 seng og samme dobbeltdynene, fortsatt ikke noe problem. Nå har jeg jo ikke prøvd 120 seng, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem? Hvis det er for mye av dyna som henger ned på den ene sida siden senga står inntil veggen kan du vel bare brette dyna opp og under seg selv, om du skjønner?

Jeg holder forøvrig med deg i at dobbeltdyne er kjekt, mye bedre enn å ligge under hver sin lille dyne. ;)

Vi har dobbeltdyner fra Ikea, og opplever ikke at dynetrekkene vi har kjøpt andre steder er for små, så dette er ikke noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos mine foreldre ligger jeg og min samboer i en 120-seng med dobbeldyne. Min erfaring er at det fort blir veeeldig varmt, selv på vinteren. Og når det blir varmt dytter man gjerne deler av dyna av, og som det ble nevnt over; dyna blir litt tung og har lett for å falle i gulvet. Jeg foretrekker derfor to enkeltdyner, men skjønner at dette kan oppleves som litt mye dyne i en 120-seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obså på at dobbelsyner er slit å vaske. Jeg fant dette ut på den va nskelige måten etter at katten til søsteren min tisset på den... Rett og slett for stor for vaskemaskinen :P Gikk over til to enkeltdyner og sover nå mye bedre...kan fort bli varmt og veldig mye dyne i sengen. Hadde også 120-seng på den tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det varmere å ligge to under en dobbeldyne enn under en enkeltdyne slik vi gjør nå? Jeg tenker at det kanskje ikke blir det, siden vi slipper å ligge helt klistra inntil hverandre. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi hadde dobbeldyne i 1,20 seng og det gikk da strålende! :)

Nå har vi 1,80 og bruker kun 1,20 meter av sengen, resten er tom. :P Elsker å bli skikkelig varm under dobbeldynen sammen med kjæresten... Vi har en ganske tynn dyne og er ikke sjans i havet for meg å sove med pysjamas eller sokker, da våkner jeg av svette. Men jeg elsker å være varm og god når jeg våkner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dobbeldyne, og jeg kunne ikke tenkt meg noe annet :yvonne:

Det er kjempedigg når det er kaldt, det er mye koseligere enn to enkeltdyner og det er digg når man er alene :) Det eneste er at jeg skulle ønske den var litt større når det en sjelden gang blir for varmt.

(Jeg husker hverken str. på seng eller dyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...