Crow Jane Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Heisann. Jeg er ny bruker av GR-nettsiden og har vel registrert måltider og fulgt med siden helgen. Jeg har alltid spist for få måltider - helt siden jeg var 10 år og kastet matpakken. Fra jeg var 16 - 31 bestod min "næring" stort sett av kaffe og sigaretter + at jeg spiste middag. Til tider var det litt snop/kaker på kveldstid, men aldri vært noen storforbruker av hverken snop eller brus. I fjor sluttet jeg å røyke tvert (hipp hurra for meg), og klarte å døyve røyksuget mentalt, altså uten å trøstespise. Jeg er 32 år, kvinne, ca. 170 cm høy og veier omkring 65 kg. Ideelt sett skulle jeg gjerne vært nærmere 60-tallet, så jeg vil gjerne miste 4-5 kg før sommeren (og bikinisesongen ;-)) Som du kanskje forstår er kroppen min vant til å få både lite og sjelden mat. Jeg har alltid spist sunne ingredienser, grovt brød og grønnsaker, men altså altfor uregelmessig. Nå forsøker jeg å følge kostplanen her og oppnå 1600 kcal hver dag. Det er ekstremt vanskelig å spise så mye, men jeg havner mellom 1200 - 1600, så for en nybegynner går det ikke så verst. Problemet mitt er at jeg føler meg oppblåst og magen min har est ut disse 5 dagene. Føler meg jo ikke slank av det akkurat! Ser ikke sånn ut heller.... Hvor lang tid vil det ta til min forbrenning øker? Til kroppen slutter å spare på energien...? Jeg er lærer, så hverdagen er jo ikke akkurat stillesittende, men jeg har ikke hatt tid til trening i hverdagen pga. lange arbeidsdager og husarbeid i tillegg. Får kanskje gått en tur eller to i helgene.... Noen som kan gi meg litt info ift. hva jeg kan forvente?
Chanel.No5 Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 (endret) Har du kontaktet GR om dette? Betaler du ikke for å være medlem der..?? De bør nå kunne hjelpe deg med spørsmålene dine! 1200 kalorier er uansett i det minste laget, du bør prøve å nå 1600 kalorier per dag. De dagene du ikke får i deg nok mat kan du hive innpå ubehandlete nøtter feks. Det er energitett og sunt for deg! Hva spiser du i løpet av en vanlig dag da? Kan være maten du spiser som gjør deg oppblåst, for mye fiber, at du reagerer på matvarer o.l. Endret 13. april 2010 av Lotte28
Crow Jane Skrevet 13. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2010 Nei, å bruke nettsiden til GR er gratis. Det er bare dersom man tar kurs at man betaler og kan få direkte veiledning. Forsøkte meg på forumet der, men det virker ganske dødt. Har jo god erfaring herfra, hehe... Jeg spiser endel fiber, slik som rug, men har egentlig gjort det hele livet. Kostholdet mitt har ikke endret seg så mye, for selve sammensetningen min har alltid vært "riktig". Den største forskjellen er vel at jeg i 20 år (av 32) har levd på omtrent 600 kalorier i hverdagene og det samme + kaker og snop på lørdagene... Altså et usunt kosthold, og bare litt over 1/3 over hva GR sier er normalt kaloriinntak... Nøtter er en kjempegod idé, men der har jeg allergier, så det går ikke...
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Det er vanlig å få luft i mage, bli oppblåst, og også bli forstoppet når kroppen plutselig får tilført mer å jobbe med (les:fiber). Drikker du nok? Mer vann kan hjelpe på problemet, spis gjerne noen svisker også for å få fortgang på sakene. Reduser litt på fiberinntaket akkurat nå i starten, det kan være gunstig på mange områder. For det første vil du da klare å få i deg mer næring, siden du ikke vil bli like raskt mett som grovt brød fører til, for det andre er det veldig greit å øke fiberinntaket gradvis for å hindre "sjokket" som kroppen din får nå.
Chanel.No5 Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Åja, jeg visste ikke at det var gratis!! Dumt med nøttene da, her har du en dagmeny på 1500 kalorier for kvinner, så kan du få litt innblikk i hvordan du kan få i deg nok mat, kanskje det er litt for lite for deg, men det vil du se etterhvert; http://www.melk.no/artikkel.aspx?artid=10626
Crow Jane Skrevet 14. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2010 Takk for gode svar... Nei, jeg drikker ikke nok vann GR anbefaler 10 kjøkkenglass om dagen og jeg får i meg 1 på tvang... Aldri vært flink til å drikke nok - og vann er kjedelige greier i tillegg. Men hvis dere sier at jeg blir mindre oppblåst av å drikke nok, så skal jeg jamme skjerpe meg... Tenkte heller ikke på at flere brødskiver gir mer fiber - spiser jo det hjemmebakte grovbrødet jeg alltid har spist. Men det er klart: Mer av det øker jo også fiberinntaket... Takk for dagsmeny også - den var inspirerende...
Stor&Sterk Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Fortsett å spis. Du har lite vekt å miste slik jeg ser det. Jeg ville spist slik du gjør med sikte på de 1600kcal. Vil anbefale deg en halvtimes rask gange hver dag, og litt styrketrening hjemme 3 gagner i uken. Alle har 30-60 minutter de kan bruke på seg selv hver dag. Kutt ned på husarbeidet eller noe annet. Helsen din er viktigst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 TS Har du prøvd vann med litt lime bare? Vet om mange som ikke klarer å få i seg rent vann, men så fort de tilfører en annen smak så sklir det ned. Lykke til! Vet godt hvor vanskelig det kan være å nå opp med kun sunn mat, det er jo så lite kalorier i det hvis man spiser bare sunt så Lykke til!
Crow Jane Skrevet 14. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2010 Ja, helsen er viktigst, men vi damer har vel lett for å prioritere familien fremfor oss selv Den viktigste omlegging for meg er å klare å spise ofte nok og kalorier nok, siden jeg gjerne har gått på under halvparten av kroppens behov. Kanskje ikke så rart at jeg i flere år hadde dårlig immunforsvar heller da... Røyk og kaffe er liksom ikke næring nok! :gjeiper: Håper konsekvensen blir at jeg mister 4-5 kilo, men det viktigste er altså å få en sunn kropp som jeg kan vedlikeholde og trives med resten av livet. Har drukket 4 glass vann allerede i dag. Det hjalp å drikke gjennom arbeidsdagen og droppe kaffen, enn å starte med det første glassent når det allerede har blitt kveld...
Crow Jane Skrevet 14. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. april 2010 Hvor lang tid vil det ta til min forbrenning øker? Til kroppen slutter å spare på energien...?
The Kitten Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Det kan vel ikke ta så veldig lang tid. Menneskekroppen er ikke laget for å kunne gå i dvale heller.
^^Belle^^ Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Her vil jeg også følge med. Sliter med det samme som deg Crow Jane. Kroppen min har vært på sparebluss siden jeg var 10 år. Jeg har også blitt så vant med det mentalt sett, at det å spise dobbelt så mye som vanlig når man er på slankern blir litt...feil? Men den linken til dagsmeny var kjempefin.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Hvor lang tid vil det ta til min forbrenning øker? Til kroppen slutter å spare på energien...? Så flink du er som har klart 4 glass allerede. Kjempebra! Og angående vann, for å illustrere hvor viktig det er å få i seg nok. Min venninne har en svigermor. Gjennom hele året i fjor var hennes svigermor inn og ut av legevakten og akutten på sykehuset, og ingen leger fant ut av hva som feilte henne. Hun fikk anfall 2-3 ganger i uken som kunne virke som angina-anfall, hun hyperventilerte og skalv, men hjertet var friskt. Ingen skjønte hva som foregikk. Til slutt fikk venninnen min en idé. Hun merket seg at svigermoren ble så veldig tørst under anfallene, og spurte svigermoren hvor mye hun drakk i løpet av dagen. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mye det var, men det viste seg at hun stort sett drakk bare kaffe, bortsett fra ett glass melk til frokost. Da skjønte venninnen min hva som var problemet. Kaffe er vanndrivende, og siden svigermoren ikke drakk nok vann eller andre drikker til å erstatte det som kaffen drev ut, var svigermoren konstant på grensen til dehydrering, og anfallene var rett og slett kroppen som skrek etter vann. Venninnen min snakket med sin svigermors lege, og fikk han til å be henne drikke vann, og etter det har ikke svigermoren hatt et eneste anfall! Men for å svare på spørsmålet ditt: Hvis tarmsystemet ikke har fungert optimalt på mange år, er det ikke gjort på timer å starte det igjen. Det er vanskelig å forutse hvor lang tid det vil ta, men etter min erfaring kan du regne med et tosifret antall dager før tarmsystemet er ordentlig i gang igjen. Personlig ville jeg regnet med 2-3 uker, men jeg regner med at du vil merke forandring i løpet av en uke-10 dager.
Crow Jane Skrevet 14. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2010 Men dette med å drikke 10 glass vann om dagen... må ALLE enhetene være vann? (Ja, da - jeg vet at det er det sunneste...) Eller kan man bryte opp med et glass eplejuice innimellom og regne det som vann + frukt-kvote? Flott med konkrete svar. Hvis jeg bør regne en 2-3 uker så slipper jeg å bli utålmodig og usikker allerede etter 6 dager, men kan fortsette å "stå i det"... Skummel historie om det vannet, men det høres absolutt sannsynlig ut. Jeg har også hørt utsagnet at dersom man føler seg tørst har man allerede gått for langt, og at man skal drikke så ofte at man ikke får tørste-reaksjon overhodet...
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Men dette med å drikke 10 glass vann om dagen... må ALLE enhetene være vann? (Ja, da - jeg vet at det er det sunneste...) Eller kan man bryte opp med et glass eplejuice innimellom og regne det som vann + frukt-kvote? Flott med konkrete svar. Hvis jeg bør regne en 2-3 uker så slipper jeg å bli utålmodig og usikker allerede etter 6 dager, men kan fortsette å "stå i det"... Skummel historie om det vannet, men det høres absolutt sannsynlig ut. Jeg har også hørt utsagnet at dersom man føler seg tørst har man allerede gått for langt, og at man skal drikke så ofte at man ikke får tørste-reaksjon overhodet... Det er snakk om ca 2-2,5 l væske, ikke vann. Eplejuice (eller annen juice) kan erstatte et glass vann uten problemer. Grunnen til at de anbefaler vann, er på grunn av at vannet er nøytralt i forhold til tenner og kalorier. Det er også viktig at når man drikker noe vanndrivende, som blant annet te og kaffe, så bør man føye til 0,5 glass ekstra med væske, for å kompensere for det vannet man mister på grunn av den vanndrivende effekten disse drikkene har. Angående venninnens svigermor: hun hadde tilført for lite væske over mange år, så dette er heldigvis ikke noe som skjer på kort sikt. Det er også viktig å huske på at bedringen vil komme gradvis, det skjer sjeldent fra den ene dagen til den andre. Endringen vil kanskje til og med være så marginal, at du kanskje ikke merker det engang før du plutselig en dag der og tenker at "oi, jeg er ikke så oppblåst lenger", og når du tenker på det, har det gått 3-4 dager siden sist du var "stinn". Det er derfor veldig viktig å ikke miste motet med en gang.
Crow Jane Skrevet 14. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2010 Belle: Hvordan går det med deg da? Følger du et opplegg eller har du satt deg et mål?
Gjest Coarvi Skrevet 14. april 2010 #17 Skrevet 14. april 2010 Men dette med å drikke 10 glass vann om dagen... må ALLE enhetene være vann? (Ja, da - jeg vet at det er det sunneste...) Eller kan man bryte opp med et glass eplejuice innimellom og regne det som vann + frukt-kvote? Jeg syns du skal ta vannanbefalingen med en klype salt. Mange "eksperter" er enige om at å tvinge i seg 2l vann om dagen ikke er nødvendig, kroppen gir beskjed når den trenger vann, og det ved at du blir tørst. Men klart, mer vann enn du fikk i deg før er nok viktig, spesielt med tanke på fiberet. Men ikke tving i deg 10 glass om du sliter, da får du bare enda mer avsmak. Prøv å gjøre vann til en naturlig del av hverdagen, ha vann til hvert måltid, og ha gjerne en vannflaske med deg som du kan drikke av gjennom dagen. Jeg drakk heller ikke så mye vann før, men sakte men sikkert har jeg blitt en person som nesten må ha vannflaska med over alt. Å drive å finberegne hvor mange glass man får i seg høres jo bare utrolig kjedelig ut. Drit i anbefalingene, bare prøv å være bevisst på å drikke mer enn du er vant til, og øk gradvis...
Chanel.No5 Skrevet 14. april 2010 #18 Skrevet 14. april 2010 TS; Her kan du lese litt om viktighet med nok drikke; http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.kommune.no/folkehelse/samfunnshelse/ernaring_for_pleie_og_omsorgstjenestene/article19709-6565.html http://www.kk.no/780896/6-grunner-til-aa-drikke-vann-akkurat-naa http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article1031809.ece http://www.side2.no/helse/article1828288.ece Kanskje dette hjelper deg å drikke litt mer :gjeiper:
^^Belle^^ Skrevet 15. april 2010 #19 Skrevet 15. april 2010 Belle: Hvordan går det med deg da? Følger du et opplegg eller har du satt deg et mål? Nei, jeg har ikke noe spesielt opplegg enda. Er vel helt i startgropen og bestemte meg i går da jeg måtte streve litt mer for å få igjen bukseknappen enn vanlig. Men jeg har satt meg mål å få i meg 4 måltider til dagen. Og å spise sunt selvsagt (selv om jeg egentlig ikke spiser veldig mye usunn mat). Jeg skal ihvertfall prøve å kutte med på brødmaten, for det og middag (som alltid inneholder mye karbohydrater) er omtrent det eneste jeg spiser i løpet av en dag. Og så skal jeg begynne med tallerkenmodellen. Kort og godt skal jeg prøve å følge den dagsmenyen som noen linket til. --- Men jeg lurer på en ting: når spiser dere kveldsmat egentlig? Jeg spiser middag i 4-5 tiden. Legger meg rundt 10. Og jeg blir ikke sulten før jeg legger meg. Holder det å spise et eple eller lignende i 7-8 tiden? Eller er jeg nødt til å få i meg noe mer? :klø:
Crow Jane Skrevet 15. april 2010 Forfatter #20 Skrevet 15. april 2010 Nå har jeg akkurat kommet hjem fra en spasertur på 2, 5 timer, så nå er jeg temmelig fornøyd med meg selv I går gikk jeg omtrent halvparten, så føler jeg er godt i gang. Er 1600 kcal riktig for en kvinne på 32 med høyde 170 og vekt 65, eller er det "vedlikeholdsgrensa", slik at jeg ikke vil gå noe ned av det? Lommelegen anbefaler 1200... ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå