Gå til innhold

Skriveferdigheter på et diskusjonsforum

125 stemmer

1. 1. Bør man stille krav til skriveferdigheter på nettforum?

• Nei. Alle må få gi uttrykk for sin mening, uansett om ingen/svært få skjønner hva som skrives.
      34
    • Ja, til en viss grad. Innlegg som må "dekodes" bør ikke være tillatt.
      55
    • Ja, definitivt. Vi bør kreve at brukere av nettforum kan uttrykke seg på en måte alle kan forstå.
      26
    • Jeg er usikker
      2
    • Ingen av alternativene passer for meg
      8

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

SMS-språk, fjortizz og dialekt er ikke OK.

Alt annet må tolereres, alle har rett til å uttrykke seg. Selv de med ekstremt naive og dustete meninger. Er da ikke bare de som skriver godt, informativt og underholdende + riktig, som har rett til å uttrykke seg.

Og alle mulige rare spørsmål som vi egentlig ikke har forutsetning for å svare på. (som: "jeg har hatt sex en gang, kan jeg være gravid?." "Mannen er perfekt men slår meg, hva skal jeg gjøre?")

edit: Har til dags dato ikke lest et eneste innlegg som ikke er forståelig. Om man bare vil, så kan man faktisk forstå hva skriveren mener.

Endret av Kosteskaft
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

klarer du å kjøne hva jeg skiver er det greit at jeg skiver sånn.

nå var det overdrevet.

Ja, det var overdrevet. Men er det greit å skrive sånn? For det er jo bare opp til leseren å gidde å skjønne hva som står. Det går faktisk helt fint an å skjønne, men det krever en del ekstra av den som leser i forhold til om det står skrevet rett fram.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var overdrevet. Men er det greit å skrive sånn? For det er jo bare opp til leseren å gidde å skjønne hva som står. Det går faktisk helt fint an å skjønne, men det krever en del ekstra av den som leser i forhold til om det står skrevet rett fram.

nå sines jeg det var let muligens for de jeg har lese og skive vansker og dermed koder ting på en anen måte. nå har jeg aldring sett noen skive på den måten.

da ser jeg for meg at enten har den sterkere dysleksi en meg eller så er det en falsk dyslektiker.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg gidder ikke å lese innlegg skrevet på SMS-språk eller dialekt. Når man skriver, som man snakker (gjerne i fylla) så blir innleggene tunge å lese. Så da hopper jeg glatt over. Regner med det er fler enn meg, som gjør det samme. Noe å tenke på for forfater av innlegget, om de ønsker å bli hørt.

Men det er stor forskjell på de fremmedspråkelige og de med dysleksi. De prøver ihvertfall, og som regel skinner dette igjennom i deres innlegg. Det stpr det respekt av.

Skrevet

Tråden er igjen ryddet. Hold dere til en generell diskusjon av tema.

Phaedra,mod

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg be om at alle som skriver i denne tråden unnlater å bruke navn på brukere som eksempel. Dette er ikke en persondebatt, men en saksdebatt.

Mitt spørsmål er: Er det greit å stille krav til skriveferdighetene til deltakere på et diskusjonsforum på nett?

Nei hvorfor i huleste skulle man det? Bare språksnobber som gjør slikt. Synes det blir fjottete å starte en slik diskusjon i det hele tatt når man vet at det finnes folk med dysleksi rundt om i Norges land som sliter nok som det er.

Skal man begynne å fortelle blinde at dem ikke kan gå langs veien eller ute i samfunnet, siden de ikke kan se og dermed har et handikap som gjør at de stiller svakere enn andre, og kanskje er til bry/eller trenger ekstra tid for å komme seg over veien?

Skrevet

Nei, det bør ikke stilles så høye krav her. Jeg har selv skrevet mye akademisk litteratur, og synes det er en befrielse å skrive her. Slippe å tenke gjennom hva jeg skriver, hvordan jeg gjør det osv. Men hvis man vil gjøre seg forstått, og få skikkelige svar på spørsmålene man stiller. Da bør man kunne formulere seg rimelig greit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

denne tråden handler om folk som mangler forståelse for andres situasjoner.

ikke svar får de jeg kommer ikke til å svare til bakke.

Skrevet

denne tråden handler om folk som mangler forståelse for andres situasjoner.

Helt enig! Jeg forstår også bestandig hva det står, uansett hvor "grove" skrivefeil det er. Det demonstrasjonsinnlegget fra tidligere er helt irreelt - det er alltid endel forståelige ord innimellom i alle innlegg som gjør at ting lar seg lese.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Så er heller spørsmålet om korrigeringer tilsynelatende er en veiledning og hjelp i den aktuelle situasjonen, eller snarere en helt opplagt trakassering og mobbing i den hensikt å fremme og å oppløfte seg selv som en bedre og/eller lærd person. (Svak som man enn måtte være)

Det er når man trår minst forsiktig at man tråkker mest brutalt frem, spør du meg! :-))

Jeg sier meg enig i denne her, ja.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Det er en bruker her som tydeligvis har dysleksi, likevel er det som regel mulig å skjønne hva h*n skriver.

Nettopp. Tastefeil, dysleksi og ellers ikke perfekt norsk må vi selvfølgelig tolerere.

Men når folk dropper tegnsetting og ikke har det minste luft i teksten, da gidder jeg som regel ikke å lese innlegget. Da har de, etter min mening, ikke gjort sitt for at teksten skal være forståelig.

I tillegg synes jeg det er rimelig unødvendig å "skrive på dialekt". Da er det heller ikke det å gjøre seg forstått som er førsteprioritet.

Skrevet (endret)

Jeg valgte "Ingenting passer for meg"

Jeg synes egentlig folk burde skjønne at Ikke alle sammen i Norges land kan skrive bra. Det verste jeg vet med skriving er setninger uten komma. Men det er ikke et sjokk for meg at ikke alle kan skrive. Vi har alle våre ting å slite med som er enkelt for andre. Og hvorfor kan ikke kyniske mennesker innse den? Jeg mener at den som ikke kan svelge noe sånt, kan like gjerne faktisk Gå ut av tråden og la andre som vil holde til der, bli igjen i fred og ro. Hopp til neste.

Jeg synes det er et større problem at mennesker her inne som kan skrive bra, som har har vokst opp med søsken,venner,familie og hatt sosial omgang: Gang på gang klarer å bruke tre sider på å diskutere hva feks TS mente, hva TS sa fornoe først, Hva TS burde si nå, Hvorfor skriver du feil, Hvorfor sa du det, Hva mener du med det, Hey du over meg det er skikkelig feil?

Det er et langt større problem enn leif, Og det får meg fort ut av en tråd ganske ofte.

Det burde heller stilles krav til sosiale holdninger og folkevett. Og si nei til usaklig krangling.

I tillegg kanskje krav til at alle tråder skal starte saklig, slik at nestemann saklig vet hva greia er. Jeg synes nemlig usakligheter skaper mer forvirring her inne enn skrivefeiler.

(Ja jeg skriver personlig)

Endret av Aubrey
Skrevet

Jeg svarte nei, for selvsagt skal alle få ytre sin mening, selv om de sliter med språket. Dette er "bare" ett diskusjonforum, men konseptet med at bare de utdannete og velformulerte skal få uttale seg er farlig å begi seg inn på i ett demokrati.

Alle brukere står helt fritt til å hoppe over innlegg de ikke forstår, så jeg skjønner ikke at dette skal være ett problem for noen. Å lage en diskusjon av dette synes jeg tyder på at man liker å kverulere og plukke på andre for å fremheve seg selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det burde heller stilles krav til sosiale holdninger og folkevett.

Ikke alle har grunnlag for å ha gode sosiale holdninger eller folkevett. Mange vokser opp under forhold som ikke gjør at de lærer sånt. Hvorfor er det mer stuerent for deg å kritisere dem som er et resultat av sin oppvekst?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Siterer disse to siste (damene?) her. Det er da ikke annet enn et diskusjonsforum hvor folk får lov til å uttale seg. Å utestenge mennesker som ikke kan skrive like bra synes jeg er å bli på kanten til morsomt skrivesnobberi.

I tillegg vil jeg også legge til at å skrive på en personlig måte absolutt er det mest interessante. Og det er det som legger fra seg mest inntrykk. Jeg fikk nesten litt hakeslep når jeg leste at noen kunne irritere seg over noe slikt på første side i tråden.

Mye penere å skrive personlig enn å skrive så stivt at det nesten blir på et annet språk. Noen skriver varmt, noen skriver løst og rett fram. Det er veldig flott, synes nå jeg!

Skrevet

Jeg svarte "Ja, til en viss grad. Innlegg som må "dekodes" bør ikke være tillatt".

Grunnen til dette er at jeg rett og slett mangler forståelse for hvorfor folk har problemer med å kjøre innlegget sitt gjennom en stavekontroll. MS Word vil fortelle deg ord hvilke ord som er feilstavet (foruten at det er et annet ord), og vil også tipse deg om setningen er feil bygd opp.

Jeg ønsker ikke å utestenge en gruppe mennesker som dyslektikere eller de som ikke har norsk som morsmål, men jeg mener at de burde kunne kjøre teksten sin gjennom en stavekontroll før de poster. Tar bare et halvt minutt, og man lærer også mye av det selv hvis ikke norsk er morsmålet!

Pleide å være aktiv på engelskspråklige forum før, og da sjekket jeg alltid med Word først. Lærte selv masse av det!

Skrevet

Samtidig så er det kanskje like "effektivt" å bare unnlate å svare i det hele tatt på tråder som er av uforståelig/sms-kodet karakter. Da får ikke TS tilbakemelding, og det blir lite interessant å fortsette når en ikke får reaksjoner. All oppmerksomhet blir fort tolket som positv oppmerksomhet, og det er kanskje nettopp derfor tråd etter tråd lages.

Dette tror jeg i mange tilfeller du har helt rett i. Jeg tror enkelte mangler sosialt liv og har for mye fritid. Av og til er jeg ikke helt sikker på om trådstarteren bare tuller og troller eller om vedkommende rett og slett er dum.

Gjest Trajan
Skrevet (endret)

Jag sytnes ike ath vj kun kluge pa dorlige skrivefardigheter

Vel det vår dårlig staving.

Endret av Trajan
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Alle må vel forsåvidt få skrive som de vil for meg, og jeg forventer ikke at alle skal skrive perfekt. Allikevel kan man kanskje ikke forvente å få mange svar hvis det man skriver er mer eller mindre uforståelig. Når jeg sitter her på forumet så orker jeg ikke å konsentrere meg noe særlig for å finne ut hva som egentlig står i innlegget, derfor hopper jeg gjerne over innlegg med mange skrivefeil, uten tegnsetning og uten luft i teksten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...