Gå til innhold

Skriveferdigheter på et diskusjonsforum

125 stemmer

1. 1. Bør man stille krav til skriveferdigheter på nettforum?

• Nei. Alle må få gi uttrykk for sin mening, uansett om ingen/svært få skjønner hva som skrives.
      34
    • Ja, til en viss grad. Innlegg som må "dekodes" bør ikke være tillatt.
      55
    • Ja, definitivt. Vi bør kreve at brukere av nettforum kan uttrykke seg på en måte alle kan forstå.
      26
    • Jeg er usikker
      2
    • Ingen av alternativene passer for meg
      8

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ixnay on the ellingspay. Dette er vel et debattforum, ikke en informasjonsside? Å irritere seg over skriveleifer er ikke mer legitimt enn å irritere seg over andres meninger, opp til enhver å velge å bruke energi på det..

jeg har ikke hørt utrykket skiveleifer har mine mistanker om hva det betyr. men jeg spør like vel hva betyr det?

enste grunnen for at jeg poste anonym er jeg ikke er interessert i å spare på det.

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

jeg har ikke hørt utrykket skiveleifer har mine mistanker om hva det betyr. men jeg spør like vel hva betyr det?

enste grunnen for at jeg poste anonym er jeg ikke er interessert i å spare på det.

Skriveleif = skrivefeil.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemte Nei.

Om jeg går inn på en tråd der det første jeg ser er mobilspråk for eksempel: "koz" eller "d er d jeg synes", da har jeg allerede gått ut av tråden med en gang. Dette var jo også noe en annen her inne nevnte.

Siden vi bryr oss så lite om folk som skriver på sms språk, hvorfor skal dere gidder å bruke mye tid på folk som skriver feil pga dysleksi f.eks? Man velger jo selv. Ser man en utrolig teit artikkel på vg.no, så er det da en selv som går inn å velger å bruke tid på det. Vi har da tilbake-knapper for en grunn.

Jeg er for at alle skal få si hva de vil, om folk ikke skjønner så er jo det trist, men i mange tilfeller så klarer vi faktisk å forstå hva folk vil si. Noen ganger har jeg på følelsen av at folk ikke orker å prøve å forstå engang, men igjen; da er det jo DITT valg at du har valgt å ta deg tid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leif er feil baklengs, og betyr, som SmallTalk sa, skrivefeil.

Skrevet

Leif er feil baklengs, og betyr, som SmallTalk sa, skrivefeil.

Leif er da ikke feil baklengs, det blir fiel.

Ellers synes jeg at det kan stilles enkelte krav; er noe helt uforståelig bør det ikke postes, evt. redigeres i ettertid slik at TS kan få et svar på det h*n lurer på, og ikke bare 50 kommentarer som går på stavefeil og grammatikk. Men jeg synes for all del ikke at alle innlegg som legges ut må være feilfrie - da ville det ikke vært mange igjen på KG som noen skrev tidligere.

En ting jeg har tenkt på noen ganger er at det virker som det er et par brukere som går igjen, som sliter mye med språket, og disse brukerne legger også ut en hel haug med tråder til tider, ofte flere på rad, og da tenker jeg at de kanskje burde konsentrere seg om å skrive en tråd om gangen, og gjøre det så riktig som mulig, i stedet for å legge ut så mye som mulig på kortest mulig tid. Dette er selvsagt ikke noe noen kan gjøre noe med, det er bare et forslag til de det gjelder.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fra reglene:

Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på norsk så lenge dette er mulig. Hvis dette ikke er morsmålet, kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk.

Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms språk i forumet. Unntaket er i dagbøkene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leif er da ikke feil baklengs, det blir fiel.

:slår:, :rolleyes:, :sarkasme: og :klaske: ganger hundre tusen til meg. Herregud...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om ikke det skal være lov til å stille krav, så synes jeg det burde være forståelse for at folk kritiserer/kommenterer innlegg som er uforståelige (så lenge det blir gjort på en saklig måte, selvsagt). Hvordan skal man ellers finne ut hva forfatteren av innlegget mente?

Gjest hogwash
Skrevet

Synes egentlig alle kan få poste, er jo deres problem om ingen skjønner hva de sier.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for utenomsnakk som ikke debatterer temaet generelt.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Grammatikalsk sett så skriver jeg sjumilssetninger som er mer kronglete enn Trollstigen, men jeg hadde gjerne sett et minstekrav bli opprettet.

Så klart skal forumet være tilgjengelig, men hvorfor til alle så lenge de har en epostkonto og pc/laptop? Når det er strenge krav på hvilke meninger som kan ytres, så bør det kanskje stilles krav til hvordan de ytres?

At folk er dyslektikere og har forskjellig nivå av skolering er egentlig bare krydder, og noe som bidrar til mangfoldet og variasjonen. Men, at en tråd krever ti innlegg for at startinnlegget skal bli noenlunde forståelig tjener vel ikke så mange. Samtidig så er det kanskje like "effektivt" å bare unnlate å svare i det hele tatt på tråder som er av uforståelig/sms-kodet karakter. Da får ikke TS tilbakemelding, og det blir lite interessant å fortsette når en ikke får reaksjoner. All oppmerksomhet blir fort tolket som positv oppmerksomhet, og det er kanskje nettopp derfor tråd etter tråd lages.

Skrevet (endret)

Jeg stemte "Ingen av alternativene passer for meg".

Jeg synes godt det kan være litt strengere f.eks. når det gjelder tittel på innlegg(bør beskrive tråden din) og overdrivelse av STORE BOKSTAVER og "!!!!!!!???". Dette er noe jeg synes er svært irriterende.

Endret av Amk
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemte "ja, definitivt. Vi bør kreve at brukere av nettforum kan uttrykke seg på en måte alle kan forstå." For det er utrolig irriterende å prøve å dekode et innlegg som man ikke forstår noe av, og hva er da poenget med innlegget? Man må kunne greie å gjøre seg forstått på et diskusjonsforum!

Skrevet

Norsk rettskrivning har aldir vært min sterke side. Men tror at de fleste gjør så god de kan. Jeg hopper over innlegg med sms språk og dialekter. Skrivefeiler kan og skje dersom en blir litt uoppmerksom et sekund. Har tre barn rundt meg, og når de spør om noe kan det hende at fingeren treffer feil tast.

Skrevet

Hva da hvis noen skriver på norsk, men på en så uforståelig måte at man ikke skjønner hva som står i innleggene? Burde man slette slike innlegg? Eller er det så viktig å være politisk korrekt at vi er livredde for å bli beskyldt for mobbing eller diskriminering? ER det mobbing om man påpeker at et innlegg er uforståelig? Og har det noen betydning hvorfor innlegget er uleselig? Er det forskjell på om det skyldes slurv, dysleksi eller det at norsk er et fremmedspråk som man ikke har lært seg skikkelig ennå?

Om noen skriver noe som er såpass uforståelig at ingen skjønner det, så er det vel bare å hoppe over innlegget? Om man ikke forstår hva som står skrevet, så kan man heller ikke bli fornærma, ei heller er det viktig at det fjernes. Den eneste som sitter med problemer i et slikt tilfellet er brukeren bak innlegget, som ikke klarer å gjøre seg forstått.

Det er ikke mobbing å påpeke feil, men det kan kanskje oppleves slik for den som gjør feilene, ettersom de ofte blir rettet på av tjue mennesker på rad. Det er jo i seg selv ganske unødvendig, det holder med at én sier ifra. Men bare hvis det er slik om å gjøre at det er vanskelig å forstå betydningen. Å rette for rettingens del er en uting hvis man tydelig kan se at folk sliter med språket.

Det handler ikke om å være politisk korrekt, men å skulle godta mangfoldet. Selvom noen kan ha et dårlig skriftspråk, så betyr ikke det at de ikke har meninger som ikke er verdt å få med seg.

Om det skulle være noen tvil, så stemte jeg selvsagt "nei".

Skrevet

Når noe åpenbart er en form for skrivevansker, syns jeg det er skamløst å rette på den som har skrevet et innlegg. Personlig syns jeg man skal holde seg til å gi beskjed om en brukers uvaner som ikke har noe med diverse handikap å gjøre. Vi har alle noe som er kritikkverdig, men spørsmålet er om noen andre enn den som kritiserer får noe ut av det. Jeg syns det mest irriterende i slike situasjoner er å lese innleggene til de som terper på stavingen til folk, framfor til de som staver feil og skriver ugrammatisk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Visse krav bør man kunne stille, f.eks. at man ikke skriver SMS språk, overdreven tegnsetting og ikke minst at det ikke skal være nødvendig å dekode innleggene. Det er utrolig slitsomt med innlegg man må konsentrere seg for å forstå om det er noen mening i det...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nå har jeg et spørsmål til alle prøv å snu det på hodet.

altså det er du skiver uforståelig og mye feil.

eller de gidder ikke finne ut av det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nå har jeg et spørsmål til alle prøv å snu det på hodet.

altså det er du skiver uforståelig og mye feil.

eller de gidder ikke finne ut av det.

Kaerlr ud å kjsønen ahv gje krsvier rhe? Re ted gerit ta gje krsvier snån?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kaerlr ud å kjsønen ahv gje krsvier rhe? Re ted gerit ta gje krsvier snån?

klarer du å kjøne hva jeg skiver er det greit at jeg skiver sånn.

nå var det overdrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...