Gå til innhold

Skriveferdigheter på et diskusjonsforum

125 stemmer

1. 1. Bør man stille krav til skriveferdigheter på nettforum?

• Nei. Alle må få gi uttrykk for sin mening, uansett om ingen/svært få skjønner hva som skrives.
      34
    • Ja, til en viss grad. Innlegg som må "dekodes" bør ikke være tillatt.
      55
    • Ja, definitivt. Vi bør kreve at brukere av nettforum kan uttrykke seg på en måte alle kan forstå.
      26
    • Jeg er usikker
      2
    • Ingen av alternativene passer for meg
      8

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg be om at alle som skriver i denne tråden unnlater å bruke navn på brukere som eksempel. Dette er ikke en persondebatt, men en saksdebatt.

Mitt spørsmål er: Er det greit å stille krav til skriveferdighetene til deltakere på et diskusjonsforum på nett?

Jeg tenker at visse krav må kunne stilles. Ikke at vi skal forvente perfekt språk fra noen, det hadde vært for mye forlangt. (Og jeg hadde blitt kasta ut herfra på sekundet ;)) Men et sted må vel grensa gå? Det er jo ikke lov å skrive på et språk som moderatorene ikke har forutsetning for å forstå, f.eks. finsk, gresk, arabisk osv. Her er det norsk, svensk, dansk og engelsk som gjelder. Forståelig nok, for moderatorene må jo skjønne hva som står for at de skal kunne moderere.

Hva da hvis noen skriver på norsk, men på en så uforståelig måte at man ikke skjønner hva som står i innleggene? Burde man slette slike innlegg? Eller er det så viktig å være politisk korrekt at vi er livredde for å bli beskyldt for mobbing eller diskriminering? ER det mobbing om man påpeker at et innlegg er uforståelig? Og har det noen betydning hvorfor innlegget er uleselig? Er det forskjell på om det skyldes slurv, dysleksi eller det at norsk er et fremmedspråk som man ikke har lært seg skikkelig ennå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det er greit å stille krav til forumbrukerne. Er selv med i andre forum som stiller krav når det gjelder skriveferdigheter. Ofte dreier det seg om sløvhet og latskap, man kan da bruke stavekontroll. Noen brukere her skriver omtrent på gresk, lurte faktisk på om det var reklame, kjørt gjennom Google translator.

Skrevet

Jeg stemte "ingen av alternativene", da jeg syns at alle bør få si sin mening, men at man kanskje bør innføre regler som at man skal bruke skilletegn (punktum, ikke smileys), bruke stor bokstav der det skal være det og ikke tillate sms- og dialektspråk. Alle disse tingene forbinder jeg mest med sløv, og mener at dette ikke har sammenheng med skrivevansker.

De diskusjonene folk ikke forstår eller syns er uintelligente, er det jo bare å la være å lese/besvare, og vi har tross alt ytringsfrihet her i landet. Dersom problemet er at man har sett seg ut én person, og velger å bestandig kritisere denne, kan man heller droppe saken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det er greit å stille krav til forumbrukerne. Er selv med i andre forum som stiller krav når det gjelder skriveferdigheter. Ofte dreier det seg om sløvhet og latskap, man kan da bruke stavekontroll. Noen brukere her skriver omtrent på gresk, lurte faktisk på om det var reklame, kjørt gjennom Google translator.

jeg vet hvem du retter mot.

faktisk kan en aldri vete om det kommer av slurv eller latskap.

jeg skiver en del feil og vis jeg skule skive en hal side så er jeg nokså sikker på at jeg ville brukt dobbel sål lang tid og muligens tre dobbelt. forsats da ville muligens hvert en god del feil.

så det få kommentarer som bruke rettskriving program nor en bruker det er plagsomt.

Skrevet

Enkelte her inne ser ut til ikke å kunne ta helt inn over seg, og/eller å forstå, at alle som besøker dette nettstedet kanskje ikke er helt og fullstendig norskspråklige av natur.

De ser heller ikke det faktum at enkelte brukere faktisk kan slite med ordblindhet, eller andre potensielle vansker.

Så er heller spørsmålet om korrigeringer tilsynelatende er en veiledning og hjelp i den aktuelle situasjonen, eller snarere en helt opplagt trakassering og mobbing i den hensikt å fremme og å oppløfte seg selv som en bedre og/eller lærd person. (Svak som man enn måtte være)

Det er når man trår minst forsiktig at man tråkker mest brutalt frem, spør du meg! :-))

Skrevet

Jeg synes man bør stille krav til skriveferdighetene på et forum. Det blir tungvint for andre brukere å konstant dekode innleggene til en bruker.

Skrevet

Jeg synes man bør stille krav til skriveferdighetene på et forum. Det blir tungvint for andre brukere å konstant dekode innleggene til en bruker.

Så folk med lese- og skrivevansker, eller de som ikke kan godt nok norsk, har bare å holde seg veldig fryktelig langt unna, mao!!!

Skrevet

Jeg svarte nei, alle må få uttrykke seg. Det er jo valgfritt om man vil prøve å dekode "uleselige" innlegg. Selv legger jeg ikke allverdens energi i det, men blar videre. Dyslektikere eller mennesker som ikke har norsk som førstespråk vil nødvendigvis kunne gjøre feil og det må kunne tåles.

Men jeg er enig med tineline i at man bør vurdere restriksjoner på bruk av SMS-språk og dialekt, og forlange at innleggere holder seg til et av de to offisielle skriftspråkene vi har. Er enig i at SMS språk er slurv og bør forbeholdes SMS'er, og dialekt er og blir muntlig framstilling. Når man ikke kan bruke engelsk, så bør man heller ikke bruke SMS forkortelser.

Skrevet

Ja, det bør skrives så man forstår innleggene. Samtidig hadde det ikke vært mange brukere igjen om vi forventet korrekt skriftspråk. Det er en bruker her som tydeligvis har dysleksi, likevel er det som regel mulig å skjønne hva h*n skriver. Så lenge setningene kan tolkes bør det være greit. Rettskrivning kan vi diskutere i Språk-forumet.

Skrevet

Jeg har vært på foraer hvor de har regler for hvor mange punktum man har lov til å bruke, og hvor innlegg blir forandret på av moderatorene på grunn av skrivefeil og hvor folk med skrivefeil blir kastet ut. Sånn håper jeg aldri vi får det på kg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det bør stilles krav. Og med "krav" mener jeg ikke at moderatorene skal sitte og slette alt som ikke er språklig korrekt. Men heller i form av at man må ha lov å påpeke de mest groteske feilene uten å bli moderert. For min egen del har jeg utviklet en allergi mot særskriving. Jeg vet ikke hvordan det er med dyslektikere, men alle andre grupper bør klare å unngå de mest grufulle eksemplene. Det verste var kanskje hun som ba en person om å melde seg på et "skrive kurs".

Skrevet

Kommunikasjon handler om å forstå og å gjøre seg forstått, så det er selvsagt at man bør prøve å skrive korrekt.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg mener at man absolutt ikke trenger å skrive perfekt, men at man i det minste bør prøve å gjøre innleggene og tittelen relativ forståelige. Og at man gjør et forsøk på å luke vekk de groveste skrivefeilene.

Jeg skjønner at folk kan komme fra andre land eller ha dysleksi, men selv da så går det an å gjøre innleggene leselige. Vet man ikke hvordan man bruker komma, så setter man heller et punktum for mye. Teksten blir stakato, men man slipper å sitte å dekode det som står der.

Men det som faktisk er enda værre enn skrivefeil er fjortisspråk med hundrevis av z-er og overdreven bruk av komma og sms-språk. Det er bare plagsomt, og jeg går ut av tråden før jeg har lest første setning.

Skrevet

Men det som faktisk er enda værre enn skrivefeil er fjortisspråk med hundrevis av z-er og overdreven bruk av komma og sms-språk. Det er bare plagsomt, og jeg går ut av tråden før jeg har lest første setning.

Enig. Da viser man at man ikke har prøvd engang.

Ellers er det bedre med skrivefeil enn fullstendig tettskrevet tekst uten avsnitt og tegnsetting.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Enig. Da viser man at man ikke har prøvd engang.

Ellers er det bedre med skrivefeil enn fullstendig tettskrevet tekst uten avsnitt og tegnsetting.

Helt klart!

Lange innlegg uten avsnitt gidder jeg ikke lese. Det blir for mye info på for liten plass.

Skrevet

Er det ikke noen typiske feil dyslektikere begår, så man kan se om personen som har skrevet et innlegg har dysleksi eller om det bare er latskap?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Er det ikke noen typiske feil dyslektikere begår, så man kan se om personen som har skrevet et innlegg har dysleksi eller om det bare er latskap?

Egentlig ikke, ettersom graden av dysleksi varierer fra person til person.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen kanskje (som å kronisk bruke dobbelt- og enkeltkonsonant feil), men det finnes jo lærevansker som ikke er typisk dysleksi, og de fleste av oss her inne er ikke istand til å avgjøre om en bruker har dysleksi eller har en grad av f eks psykisk utviklingshemming. Skal psykisk utviklingshemmede nektes å skrive her, eller mobbes vekk?

Jeg synes det er greit å på et generelt grunnlag anbefale retteprogram (men en skal også huske på at endel med lærevansker ikke ser feilene de har gjort selv om det kommer rød strek under, og ikke vet hvilket av foreslåtte ord i programmet som er riktig) og at man ikke skriver dialekt og sms-språk (altså med vilje slurver), men utover det har jeg ikke noe problem med at enkelte skriver mye feil, og evt innlegg jeg ikke forstår meningen i. Det er jo bare å la være å lese eller legge for mye energi i - akkurat som jeg ikke går inn på prøverforumet daglig og maser om at brukerne der skal forklare meg forkortelsene de bruker...

Skrevet (endret)

Jeg stemte nei. Uten fnugg av tvil. Alle skal ha lov til å uttrykke seg her, selvfølgelig! Så får andre strekke seg så langt de kan for å forstå, og legge godviljen til. Eller be om oppklaring, saklig og uten hån, til de har forstått.

Moderatorene her er da ikke lærere med rødpenn!

Endret av Emera
Skrevet

Ixnay on the ellingspay. Dette er vel et debattforum, ikke en informasjonsside? Å irritere seg over skriveleifer er ikke mer legitimt enn å irritere seg over andres meninger, opp til enhver å velge å bruke energi på det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...