~ Angel ~ Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Heisann folkens! Sliter mye me vondt i magen, kvalme, slimete og av og til blodig avføring (beklager detaljer). Har hatt dette i 2 år, og tidligere slitt med andre typer smerter i mage og ellers i musklene. Har hatt angst så lenge jeg kan huske. Det er derfor jeg sliter med dette nå, sier legene.. Lurer på om det hadde vært lurt å ta gastroskopi for å se om de finner noe de kan gjøre noe med. Legen sier det kan være irritabel tarm, og da er det ingenting å gjøre med, å heller ingenting å se på en gastroskopi. Er livredd for å ta gastroskopi også forresten, det er derfor jeg ikke allerede har gjort det. Noen som vil dele erfaringern med meg?
Snop Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Heisann folkens! Sliter mye me vondt i magen, kvalme, slimete og av og til blodig avføring (beklager detaljer). Har hatt dette i 2 år, og tidligere slitt med andre typer smerter i mage og ellers i musklene. Har hatt angst så lenge jeg kan huske. Det er derfor jeg sliter med dette nå, sier legene.. Lurer på om det hadde vært lurt å ta gastroskopi for å se om de finner noe de kan gjøre noe med. Legen sier det kan være irritabel tarm, og da er det ingenting å gjøre med, å heller ingenting å se på en gastroskopi. Er livredd for å ta gastroskopi også forresten, det er derfor jeg ikke allerede har gjort det. Noen som vil dele erfaringern med meg? Har du fått tatt matintoleransetest?
Gjest myr Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Har du testet for cøliaki? Kan høres ut som symptomer for det. Men du bør sikkert uannsett ta en gastroskopi, irritabel tarm kan ikke legen se da nei, men han får ihvertfall utelukket andre ting. JEg har tatt gastroskopi og det gikk helt greit, veldig ubehagelig men greit.
~ Angel ~ Skrevet 13. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2010 Har du fått tatt matintoleransetest? Nei, har ikke det. Hvordan gjør de det?
~ Angel ~ Skrevet 13. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2010 Har du testet for cøliaki? Kan høres ut som symptomer for det. Men du bør sikkert uannsett ta en gastroskopi, irritabel tarm kan ikke legen se da nei, men han får ihvertfall utelukket andre ting. Jeg har tatt gastroskopi og det gikk helt greit, veldig ubehagelig men greit. Nei, men har hørt at om man har cøliaki så springer man på do når man spiser ting man ikke tåler, det gjør ikke jeg. Sliter heller med å gå på do meste parten av tiden. Hva er det egentlig man ikke tåler om man har cøliaki? Er ikke det melk å hvetemel?
Gjest myr Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Nei, men har hørt at om man har cøliaki så springer man på do når man spiser ting man ikke tåler, det gjør ikke jeg. Sliter heller med å gå på do meste parten av tiden. Hva er det egentlig man ikke tåler om man har cøliaki? Er ikke det melk å hvetemel? cøliaki er det samme som glutenallergi.
Wiggins Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Heisann folkens! Sliter mye me vondt i magen, kvalme, slimete og av og til blodig avføring (beklager detaljer). Har hatt dette i 2 år, og tidligere slitt med andre typer smerter i mage og ellers i musklene. Har hatt angst så lenge jeg kan huske. Det er derfor jeg sliter med dette nå, sier legene.. Lurer på om det hadde vært lurt å ta gastroskopi for å se om de finner noe de kan gjøre noe med. Legen sier det kan være irritabel tarm, og da er det ingenting å gjøre med, å heller ingenting å se på en gastroskopi. Er livredd for å ta gastroskopi også forresten, det er derfor jeg ikke allerede har gjort det. Noen som vil dele erfaringern med meg? Som de andre her skriver så gir angst ofte løs mage, men at det skulle gi blodig avføring høres jo litt merkelig ut. Hvem er det som har satt deg på idéen om gastroskopi? Der ser de bare på den aller øverste delen av tynntarmen, de kan riktignok ta sekretprøve fra tarmen og se om du har eller ikke har laktase, dvs. om du kanskje har laktoseintoleranse. Gastroskopi er guffent, men du kan be om beroligende som sløver deg ned, og da går det greit. Hvis de ikke finner noe på gastroskopien er det koloskopi som er neste trinn, der går man inn fra "den andre enden", og ser på tykktarmen. Det fins betennelsestilstander som det er mulig å få i både tynntarmen og tykktarmen. Det kan tenkes at du har en slik en, men det er også godt mulig at du vil få orden på tarmfunksjonen hvis du blir kvitt angsten din.
~ Angel ~ Skrevet 14. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2010 Som de andre her skriver så gir angst ofte løs mage, men at det skulle gi blodig avføring høres jo litt merkelig ut. Hvem er det som har satt deg på idéen om gastroskopi? Der ser de bare på den aller øverste delen av tynntarmen, de kan riktignok ta sekretprøve fra tarmen og se om du har eller ikke har laktase, dvs. om du kanskje har laktoseintoleranse. Gastroskopi er guffent, men du kan be om beroligende som sløver deg ned, og da går det greit. Hvis de ikke finner noe på gastroskopien er det koloskopi som er neste trinn, der går man inn fra "den andre enden", og ser på tykktarmen. Det fins betennelsestilstander som det er mulig å få i både tynntarmen og tykktarmen. Det kan tenkes at du har en slik en, men det er også godt mulig at du vil få orden på tarmfunksjonen hvis du blir kvitt angsten din. Det var en annen lege som satte meg på idéen om gastroskopi. Fastlegen min har ikke snakt så mye om det. Har ikke lyst til å ta gastroskopi. Jeg har nemlig angst for oppkast, eller, det å kaste opp.. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt angsten noengang. Jeg tok gastroskopi da jeg var 11 år gammel, men fikk da narkose. Men det får man ikke når man er "voksen" hehe. Så what to do? Har hatt angst siden jeg var 10 år.
Gjest Missi Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Hei. Har ikke så mange gode råd om hva dette kan være, men en ting må jeg si; historiene våre er ganske så like. Jeg har også mye magesmerter, (men ikke slik avføring som deg). I tillegg har også jeg angst for oppkast. SÅ bra å se at der er flere med emetofobi, føler meg ganske alene om den! Men, til saken. Jeg har tatt gastroskopi flere ganger, og det har gått helt fint. Jeg har ikke fått noen form for bedøvelse/beroligende. Grunnen til at det går fint, selvom jeg har angst, er at jeg ser på dette som to forskjellige ting, og de brekningene ved gastroskopi ser jeg ikke på som oppkast. Det funker iallefall for meg. Hos meg har vel egentlig legen konkludert med at magesmertene skyldes angst, så nå prøver jeg å leve med dem, selvom det ikke alltid er så lett. Jeg har en profil her, kan logge inn når jeg husker passordet, så kan du sende meg en PM om du vil ha kontakt.
Inx Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Har også tatt gastroskopi en gang og fått påvist magesår (22 år gammel og var i militæret). Hadde sviende smerte på en side av magen, var mye kvalm og sure oppstøt. Så også likblek ut i den tiden... Gastroskopien var ubehagelig for å si det mildt, men det måtte til for å påvise magesår...
Gjest Blubberella Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Har ikke legen din tenkt tanken at det kan være f.eks. Ulcerøs colitt (kronisk betennelse i tykktarmen)? Da må man isåfall levere avføringsprøve, ta blodprøver og koloskopi. UC kan gi alle symptomene du nevner, inkludert blod i avføringen. Såvidt jeg vet skal ikke irritabel tarm gi blodig avføring. Du kan jo høre med legen, for sånne plager skal da være unødvendig å leve med.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Mavesår. ?? Går an å be om narkose ved gastroskopi hvis du ikke klarer det. Avføringsprøve er jo grei å ta?
~ Angel ~ Skrevet 15. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. april 2010 Hei. Har ikke så mange gode råd om hva dette kan være, men en ting må jeg si; historiene våre er ganske så like. Jeg har også mye magesmerter, (men ikke slik avføring som deg). I tillegg har også jeg angst for oppkast. SÅ bra å se at der er flere med emetofobi, føler meg ganske alene om den! Men, til saken. Jeg har tatt gastroskopi flere ganger, og det har gått helt fint. Jeg har ikke fått noen form for bedøvelse/beroligende. Grunnen til at det går fint, selvom jeg har angst, er at jeg ser på dette som to forskjellige ting, og de brekningene ved gastroskopi ser jeg ikke på som oppkast. Det funker iallefall for meg. Hos meg har vel egentlig legen konkludert med at magesmertene skyldes angst, så nå prøver jeg å leve med dem, selvom det ikke alltid er så lett. Jeg har en profil her, kan logge inn når jeg husker passordet, så kan du sende meg en PM om du vil ha kontakt. Det var deilig det! Å vite at jeg ikke er alene Hadde vært flott å fått kontakt med deg. Dele litt erfaringer og slikt
~ Angel ~ Skrevet 15. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 15. april 2010 Har ikke legen din tenkt tanken at det kan være f.eks. Ulcerøs colitt (kronisk betennelse i tykktarmen)? Da må man isåfall levere avføringsprøve, ta blodprøver og koloskopi. UC kan gi alle symptomene du nevner, inkludert blod i avføringen. Såvidt jeg vet skal ikke irritabel tarm gi blodig avføring. Du kan jo høre med legen, for sånne plager skal da være unødvendig å leve med. Legen min har satt seg på den tanken at det bare er psykisk, så derfor gjør han ingenting. Jeg måtte selv foreslå å ta en matintoleransetest. Får svar om 2 uker på den. Ellers har han heller ikke nevnt gastroskopi, ikke engang etter at eg falt 3 kilo ned på en uke. Er nå undervektig og sliten, vet ikke hva jeg skal gjøre. Har tidligere gått på antidepressiva, og legen vil ha meg tilbake på dette. Jeg har ikke lyst..Jeg vil ikke ta "den lette utveien" igjen, selv om jeg vet at det har fungert før. Jeg blir litt følelsesløs av disse medisinene, og det er hovedgrunnen til at jeg ikke vil igjen, men det var det om jeg vil leve med smerter i stede for da.. Det er ikke lett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 BYTT LEGE ! Hvorfor er du så "trofast" mot legen når han har "låst seg fast" i at alt skyldes angsten ? Jeg gjorde og den feilen, stolte for mye på legen og hadde en lege som hadde "hengt seg opp i" at alt var psykisk, hypokondisk uansett hva det var for noe. Da jeg endelig "tok til vett" og byttet lege hadde jeg gått så lenge med en sykdom hadde jeg fått en kronisk betennelse som ble svært vanskelig og lang tid å gjøre noe med (har ennå problemer og plage av dette mange år senere) Har og en del andre senskader etter feilbehandling. Gamle legen gjorde ingenting og det ødela svært mye for meg. Er forresten lurt å vente litt med å overføre jornalen til ny lege ved bytte om den gamle legen har hengt seg opp i at det er psykisk. Da vil fort den nye legen "henge seg på" og gå i samme tralten som den gamle. Angst kan gi løs mage, diare, urolig mage, muskelsmerter mm. Men det KAN også være andre ting. Og før en -avfeier- alt med at det er psykisk, skal andre årsaker være undersøkt.
~ Angel ~ Skrevet 15. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 15. april 2010 BYTT LEGE ! Hvorfor er du så "trofast" mot legen når han har "låst seg fast" i at alt skyldes angsten ? Har hatt denne legen siden jeg var baby. Han kjenner hele min historie, og vet alt om min helsehistorie. Er vel litt redd for å ikke få forståelse for de tingene han gir på. Men samtidig så føler jeg ikke jeg får hjelp. Men kanskje det bare er irritabel tarm? Da er det jo ikke noe å gjøre, annet enn å prøve å endre på livsstil, spisevaner og lignende ting
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå