Gå til innhold

Trenger hjelp

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboern overtok for en 9 månders tid siden en døv border collie. Han som eide han hadde ikke tid til han, og vi skulle egentlig bare ha han på avlastning. Nå er det slik at han som eide hunden fikk seg jobb som gjør at han må pendle mye + at han ofte er syk.

Og en bc i seg selv er en krevende hund, så det sier seg selv at en døv en ikke er den enkleste hunden.

I begynnelsen hadde vi ikke noe særlig problemer med han. Eneste var at hvis han ikke var aktivisert nok ble han destruktiv, noe som er vanlig for rasen.

Etter en stund utviklet han flere "problemer", han fikk seperajonsangst, og kan derfor ikke være alene hjemme uten å klikke. Om vi setter han i bur eller ute i hundegården, så står han og bjeffer og uler.

Dette er ikke det største problemet da vi bor ganske avsides til.

Så begynte han over nyåret å gjøre fra seg inne. Hver dag i flere uker var standaren: bæsj på stuegulvet, tiss på puffen.

Dette gjorde han også når han var på besøk hos min mor.

Nå har han fått en ny greie, han skal tisse på OSS. Jeg gikk tur med han, og da løftet han plutselig foten og tisset på meg.

Jeg ble så satt ut, for det har jeg aldri opplevd før. Fikk satt han på plass etterpå, men dette er i følge samboeren min noe han har prøvd seg på før.

Jeg føler at uansett hvor mye jeg prøver å venne han av med uvanene, så for hver ting jeg får vent han av med, kommer det to til.

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre, jeg har lest bøker, undersøkt på internett... Jeg vet ikke hva mer.

Har også fått streng beskjed av samboer at det å prøve og få omplasert hunden er ikke aktuelt. Selv om jeg tror at noen med mer erfaring kunne fått til hunden. For han er lærevillig, og lettlært. Men verken jeg eller samboeren min har spesielt stor erfaring med hund,og når jeg ikke får igjen noen ting i forhold til kurs o.l fordi vi "kan da oppdra hunden vår selv" føler jeg meg maktesløs.

Tips, råd og innspill mottas med den største takknemlighet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også fått streng beskjed av samboer at det å prøve og få omplasert hunden er ikke aktuelt. Selv om jeg tror at noen med mer erfaring kunne fått til hunden. For han er lærevillig, og lettlært. Men verken jeg eller samboeren min har spesielt stor erfaring med hund,og når jeg ikke får igjen noen ting i forhold til kurs o.l fordi vi "kan da oppdra hunden vår selv" føler jeg meg maktesløs.

Tips, råd og innspill mottas med den største takknemlighet!

Ja, mannfolk er søte sånn, å be om hjelp sitter ofte langt inne. Godt en av dere innser sin egen begrensning da.;)

Her ville jeg satt et ultimatum; kurs og hjelp av atferdsekspert eller omplassering. Hunden høres enormt stressa og utrygg ut. Men du nevnte ikke alder? Er han i puberteten eller over 2 år? Jo yngre han er jo lettere er det jo å gjøre noe med det, påvirke han i positiv retning.

Anbefaler deg å registrere deg på canis.no og legge ut en tråd der. Skriv hvor du bor og be om anbefaling av kyndig hjelp i det området.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hunden er 2 år i august.

Skrevet

mange mannfolk er "redde" for å gå på kurs, siden da kan andre se at de ikke kan...

kanskje prøve å få tak i noen som kan komme hjem til dere? det at bikkja løfter på bakbeinet mot dere sier veldig tydelig at han ser på seg selv som høyt hevet over dere på rangstigen....

Hvor i norge bor du, jeg kjenner en del dyktige instruktører runt omkring i Norge, send meg en PM, så kan jeg formidle kontakt eventuellt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

mange mannfolk er "redde" for å gå på kurs, siden da kan andre se at de ikke kan...

kanskje prøve å få tak i noen som kan komme hjem til dere? det at bikkja løfter på bakbeinet mot dere sier veldig tydelig at han ser på seg selv som høyt hevet over dere på rangstigen....

Hvor i norge bor du, jeg kjenner en del dyktige instruktører runt omkring i Norge, send meg en PM, så kan jeg formidle kontakt eventuellt.

Vi bor i Troms, har funnet mange kurs men det blir lengre sør.

Skrevet

Vi bor i Troms, har funnet mange kurs men det blir lengre sør.

søren, det ble litt utenfor min bekjentskapskrets...

Skrevet

det at bikkja løfter på bakbeinet mot dere sier veldig tydelig at han ser på seg selv som høyt hevet over dere på rangstigen....

Den teorien der er utgått på dato du. Lurt å satse på intruktører som er oppdaterte og faktisk kan hund.

Ts; blir hunden 2 år i august vil det si at han er inne i en vaskelig periode nå, som kommer på toppen av alt det andre han har slitt med fra før. Hormonene bobler og alt forsterkes, både redsler, stress og energinivå. Det er den verste alderen man skal gjennom med hunden, så vær tålmodig. Har du noen hundeklubb i nærheten da? Viktig at dere får hjelp hos folk som vet hva bc går ut på, benytter positive metoder og kan hjelpe dere over kneika. Det er jo litt av en oppgave dere har tatt på dere.

Forøvrig er ikke tissing-på-eier noe uvanlig fenomen i den alderen. Har opplevd det selv med flere ulike hunder, særlig i litt pressede situasjoner - som på kurs. Det har ingen ting med dominans eller rangstige å gjøre! Er mer et utrykk for utrygghet og stress. Litt sånn "hun er min, det er oss mot røkla". Eller hunden får et voldsomt behov for å markere akkurat da og tar buksebeinet i mangel på noe annet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Marita Holm, www.hundevis.no. Hun er flink og underviser etter anerkjent læringsteori, ikke disse diffuse, gjetningsbaserte lederskapsteoriene. Om hun er for langt unna dere kan hun sikkert likevel anbefale noen som bor nært nok.

Hunden har sannsynligvis ingen "lederskaps"-problemer, den er usikker og nervøs. Du skriver også at "du fikk satt den på plass etterpå", men i hundeverdenen er det ingenting som heter etterpå. Enten kommer konsekvensene umiddelbart, eller så er de verdiløse og egner seg bare til å forvirre hunden. Akkurat hva som gjør den usikker og nervøs trenger dere nok privattimer hos en flink hundetrener eller adferdsekspert for å finne ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...