Gjest Silvermist Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Samboeren min har fått et migreneanfall med kraftig hodepine og oppkast. Er det noen som har noen gode tips til noe som kan hjelpe? Hodepinetablettene kommer opp igjen etter ti minutter... Er det noe han kan spise, drikke, etc. som hjelper?
Orthia Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Min erfaring er at det eneste som hjelper er det sove det av seg. Migrenemedisin er det eneste som kan hjelpe, men den bør som regel tas i begynnelsen av anfallet for å ha noen effekt.
Arkana Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Det beste er å ta medisiner såpass tidlig at man unngår å komme til det punktet at man kaster opp, eller kanskje unngår hele anfallet. Ikke alltid jeg merker at det er migrene på vei slik at jeg tar medisiner for sent, eller så er den så sterk at medisinene bare tar litt. For min del hjelper det ikke å spise eller drikke noe som helst (men jeg har lest at marsipan av en eller annen grunn skal hjelpe mot migrene, ikke at jeg har prøvd det selv), jeg må bare legge meg ned i et mørkt rom og helst ha noe kaldt i nakken eller smøre med migrenestift i pannen.
Gjest Cho Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Jeg måtte ta medisin med en gang jeg begynte å få synsforstyrrelser, pleier han å få det? Eller noe som helst forvarsel på et anfall?
tineline Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Kjæresten min får dette av og til, og han må bare ligge flatt den tiden det tar - ofte et par dager.
loa Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Det jeg bruker å spise hvis anfallene varer noen dager er mat uten lukt og smak Det som fungerer best for meg er knekkebrød uten pålegg, flatbrød eller ferdigpoppet popcorn.
Gjest gjest Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Går ann å få migrenemedisin i sprøyteform, og som nesespray, da unngår man i alle fall at medisinen kommer opp igjen. Jeg bruker selv sprøte, og det funker mye bedre på meg enn i pilleform. jeg pleier å like cola når jeg har migrene, men tror det kanskje har med at da slipper jeg koffeinabstinensene som kan komme snikende når kaffe er uaktuelt. Ellers har jeg ingen andre råd enn kaldt og mørkt rom, bare prøve å sove
Auri Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Kaldt, mørkt stille rom, gjerne med en kald og fuktig klut over øynene og panna. Og generelt kvalme-dempende råd er død cola/pepsi (har samme PH-verdi som magesyre) og salt (kjeks, potetgull).
Sulosi Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Jeg har smeltetabletter mot migrene, de hjelper og smelter på under 10 sek på tunga, men de må tas så fort man merker migrenen kommer. De fleste får forvarsel og det varierer veldig fra person til person hva det forvarselet er. Ei venninde av meg blir "vissen" i høyrearmen i forkant, sønnen min får vondt i nesen, jeg kjenner en svie i nakken osv. Ellers ble det fra sykehuset anbefalt er sunt kosthold med masse frukt og grønt, finne små pusterom i hverdagen og sørge for nok søvn for å unngå anfall.
Auri Skrevet 13. april 2010 #10 Skrevet 13. april 2010 Smeltetabletter kan også taes under anfall, da er de ikke like effektive, men de demper hvertfall.
Virreliten Skrevet 13. april 2010 #11 Skrevet 13. april 2010 Min hurtigkur som bare hjelper hvis jeg bruker maks 10min på hele greia fra første forvarsel: mat, helst tung, mektig mat. 1/2l vann eller mer sammen med 2 paracet, evt. 1 paracet og 1 ibux, kaffe så sterk at den krever melk og sukker og enda står skjeen av seg selv (forutsetter at du ikke drikker mye kaffe til hverdags). Fortæres raskt men uten stress, deretter 1 times tid på sofaen hvor fokuset er slæpp off. Grundig. Pusting en utfordring, siden dunkene stopper de sekundene man holder pusten, men slår tifold tilbake igjen straks man trekker været. Hjelper ikke det er det bare å krype til sengs noen timer, mørkt, kaldt og heeelt stille med støtte under nakken. Og pust... Sovne kan ta tid, men er det aller beste. Av en eller annen grunn kan sportsdrikk og cola ta brodden av en begynnende verk hos meg, men da er den helt i starten, som en murring bare.
Gjest Calexica Skrevet 13. april 2010 #12 Skrevet 13. april 2010 Når man først har fått et migreneanfall, og man ikke har migrenemedisin, så kan man bare vente til anfallet går over. Man kan gjøre en del for å lindre underveis, masse flotte råd i tidligere svar her. Migrene er en nevrologisk sykdom, som foruten hodepine også påvirker kroppen på en rekke andre områder. Kvalmen og oppkast som ofte følger med skyldes gastrostase, som går ut på at kroppen holder igjen innholdet i magesekken slik at det ikke går videre ut i tarmen som ellers. Dette skjer ikke med alle, men jeg vil fraråde å spise så lenge anfallet pågår, eller i det minste til man kjenner at kvalmen er borte. Brekningene vil i de fleste tilfeller gjøre smerten verre. Hvis ikke han har gjort det allerede, så anbefaler jeg samboeren din til å få en time hos legen, sånn at han har en skikkelig migrenemedisin liggende klar når / hvis neste anfall dukker opp. Dessuten, hvis smertene er helt uutholdelige, kan man oppsøke lege eller legevakt for å få bukt med de akutte smertene. Legen vil da, for å være på den sikre siden, undersøke om smertene kan skyldes noe mer alvorlig og akutt, feks en blødning i hjernen. Men, god bedring til sambo
Arkana Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 finne små pusterom i hverdagen og sørge for nok søvn for å unngå anfall. Veldig viktig og stemmer godt for meg. Jeg får migrene omtrent utelukkende de dagene jeg ikke har fått nok søvn natten før, ikke har tatt meg tid til å spise ordentlig frokost og i tillegg har en stressende dag som gir lite rom for avslapping. For min del blir kvalme verre hvis jeg er sulten, så å ikke spise hjelper sjelden. Da er det bedre å finne noe man kan tåle å spise, for min del noe lett som bare en banan.
MarianneE Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 smøre med migrenestift i pannen. Migrenestift? :klø: Aldri hørt om!
Arkana Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Migrenestift? :klø: Aldri hørt om! Du får kjøpt det på apoteket. Det er bare en stift av mentol og kamfer som smøres på pannen og virker kjølende. Fjerner jo ikke akkurat smerten, men det lindrer litt.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2010 #16 Skrevet 14. april 2010 Som andre nevner her kan migrenemedisin fås i flere varianter som kan tas og hjelpe etter at kvalmen er kommet. Jeg for min del, merket ved en tilfeldighet for noen år siden, at å ta smertestillende i stikkpilleform kunne ta toppen av smerten, slik at kvalmen slapp og jeg kunne få i meg tabelletter mot migrene. Det er en tidkrevende prossess, og jeg blir svært slapp av dette, men slipper i det minste å kaste opp. Virker også etter at jeg har begynt å kaste opp.
Gjest Cho Skrevet 14. april 2010 #17 Skrevet 14. april 2010 Fy søren, migrene er ondskapsfulle greier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå