Gå til innhold

Avhengig av nesespray....! :/


bluebaby

Anbefalte innlegg

Ja, dessverre... Vært det i mange år :(

Jeg har klart å trappe ned, og gått ned til for barn.. Men likevel, jeg klarer ikke slutte helt.. Ikke fordi det er godt eller noe, men fordi jeg er tett i nesa, og det er ubehagelig.. Noen som har samme problemet, eller har hatt?

Søker råd, tips, hjelp - whatever.. Vil slutte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt samme problem i 20 år!! Har ingen råd eller noe, men vil bare si at du er ikke alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem i 20 år!! Har ingen råd eller noe, men vil bare si at du er ikke alene :)

Aha.. Det var jo ''godt'' høre :) Fått noe av legen som heter avamys, og det var den som fikk meg til å klare å trappe ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du må bare slutte. Du kommer til å være tett i nesen i en til to uker, skikkelig slitsomt, men det må til.

Har det gått for langt så kan du få hjelp av tabletter som hindrer slimhinnene i nesen å svelle for mye, og siste løsningen er en operasjon, men da har det gått langt.

Det er en grunn til at nesespray bare anbefales i 10 dager, man blir fort avhengig og det er så slitsomt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes - jeg har riktignok ikke vært avhengig i deres alvorlighetsgrad, men jeg kjenner problematikken. Jeg gir meg selv bare lov til å bruke nesespray når jeg er så tett at jeg ikke får sove. (Eier ikke overlevelsesinstinkt, for jeg begynner nemlig ikke å puste med munnen når jeg er tett i nesa - det sier bare stopp og jeg får ikke luft overhodet, haha.)

Jeg har kronisk nesetetthet i forbindelse med astma, og går på Nasonex daglig. Det kan hende dette er noe som kan hjelpe når du endelig har klart å slutte? Det fins også flere typer tabletter som nevnt. Jeg bruker Rinexin hvis en forkjølelse varer lenger enn 7-10 dager, slik at jeg klarer å puste meg gjennom natta. Rinexin er ikke så effektivt som nesespray, men gjør i alle fall nesen mindre tett.

Det er, som allerede nevnt, bare å lide seg gjennom det. Gjør det i en ferie, slik at det er ok å sove mindre en periode. Ellers er saltvann og skylling med saltvann irritasjonsdempende i nesa, og gjør slimhinnene mindre irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabita

Å, det var jeg også i noen år. Helt avhengig av nesespray. Men så fikk jeg begynt på Rinexin, tabeletter, disse skulle jeg ta en for dagen og slutte tvert med nesespray. Det gikk noen dager som var grusomme...måtte puste med munnen. Men så etter det var jeg FRI:-) Og er det enda 3 år siden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Jeg har kronisk nesetetthet i forbindelse med astma, og går på Nasonex daglig. Det kan hende dette er noe som kan hjelpe når du endelig har klart å slutte? Det fins også flere typer tabletter som nevnt. Jeg bruker Rinexin hvis en forkjølelse varer lenger enn 7-10 dager, slik at jeg klarer å puste meg gjennom natta. Rinexin er ikke så effektivt som nesespray, men gjør i alle fall nesen mindre tett.

Åh, gjenkjennelse! Jeg har også god erfaring med Nasonex og Rinexin. Jeg var av og på "Otrivin-kjøret" i omtrent 15 år før jeg sluttet helt. Jeg tok opp problemet med fastlegen, og fikk Nasonex nesespray sammen med allergitabletter (som brukes i sommerhalvåret). Blir jeg langvarig forkjølelses-snørrete bruker jeg Rinexin i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Prøv akupunktur. Min venninne hadde 2-3 behandlinger, og har nå helt sluttet med nesespray.

Hun hadde brukt nesespray i over 15 år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Rinexin et reseptbelagt legemiddel? Blir man avhengig av disse tablettene da? Sånn at når man slutter på de så er man tett igjen?

Jeg har samme problem og har fått nasonex av legen. Det er spesielt når jeg ligger at jeg blir tett og det føles derfor rart å ta nasonex når jeg ikke er tett om morgenen f.eks. Men hjelper nasonex selv om jeg tar det når jeg ikke er tett?

Jeg får ikke sove når jeg er tett, fordi jeg er litt tung i pusten fra før og må ta dype drag. Når jeg først har sovnet går det bra for da går kroppen min automatisk over til å puste med munnen.

Kanskje dere sammen vil være med å prøve å ikke ta nesespray på 2 uker? Kanskje det blir lettere? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært avhengig i 11år. Har også trappet ned til barnespray. Har klart å slutte en gang før. Det tar ca to uker med tetthet og ja man får ikke sove særlig heller, men så er det gjort. Problemet er når man blir forkjølet, da er det pånn igjen. Har også lyst til å slutte helt, men det er j....ig vanskelig. Føler med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg var også avhengig i flere år, men trappet ned og da funket det fint; Gå over til nesepary for barn, etter å ha brukt opp en flaske går du over til nesespary for baby, og etter to nye flasker bruker du saltvannsnesespray. Etter en flaske saltvannsnesespray, bruker du kun en dusj i et av neseborene, ikke begge (f.eks venstre man, høyre tisdag osv.) Så er det bare å la det stå til uken etterpå. Da det er litt ubehagelig, men deretter er du fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Rinexin et reseptbelagt legemiddel? Blir man avhengig av disse tablettene da? Sånn at når man slutter på de så er man tett igjen?

Jeg har samme problem og har fått nasonex av legen. Det er spesielt når jeg ligger at jeg blir tett og det føles derfor rart å ta nasonex når jeg ikke er tett om morgenen f.eks. Men hjelper nasonex selv om jeg tar det når jeg ikke er tett?

Rinexin er reseptbelagt, men gjør deg ikke avhengig slik som nesespray.

Når det gjelder nasonex, skal man i følge min fastlege (som har veldig god peiling på astma) også ta det om morgenen. Jeg merket fort at det faktisk hjalp på nattesøvnen å ta 1 spray i hvert nesebor morgen og kveld, framfor 2 i hvert bare om kvelden.

Det som også hjelper meg, er å sove med to hodeputer. Selv med nasonex blir jeg tett av å ligge med bare én.

Jeg syns også saltvannsspray hjelper litt, spesielt fordi det forhindrer "buser" ganske bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg syns også saltvannsspray hjelper litt, spesielt fordi det forhindrer "buser" ganske bra. :)

Har du prøvd nesehorn?

Det er et greit hjelpemiddel for å få skylt gjennom systemet (og forebygge buser). Litt udelikat, men slett ikke dumt.

NB: pga en viss risiko for søl anbefaler jeg at en prøver det på badet, og helst ikke akkurat kledd i pentøy ved første forsøk ;)

*minner meg selv på å bruke det igjen snart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg bruker nesehorn stadig vekk og kan også anbefale denne! Ikke gi opp dersom det ikke går på første forsøket. Nå har jeg vært en uke borte fra saltvannssprayen, og da må jeg ta en skylling når jeg kommer hjem. Det er nesten så jeg gleder meg.

Særlig dersom man har allergier som støv og pollen, er dette et godt redskap, men saltvann i seg selv forebygger jo irritasjon i tilfelle slimhinnene er overaktive, og kan kanskje bidra til å roe disse i trådstarters tilfelle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fikk meg faktisk på tanken til å prøve å slutte med nesespray igjen. Jeg sluttet den 16. april (1 uke i morgen). Og det har gått overraskende bra. Sist jeg skulle slutte med nesespray måtte jeg gå gjennom en tett periode på ca. 2 uker og jeg hadde forberedt meg på det denne gangen også. Den 16. april var jeg veldig tett og det fristet veldig å ta nesespray fordi jeg ble veldig tung i pusten. Men jeg holdt ut den dagen og dagen etterpå var jeg faktisk ikke tett? :jepp: Det var egentlig litt snodig. Jeg har altså ikke vært tett på snart en uke nå. Kanskje jeg trodde jeg var mer avhengig enn jeg egentlig var? Så siden jeg klarte å holde ut første dag, så gikk det bra.

Takk til TS som fikk meg på tanken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt det i 12 år også. Men etter en forkjølelse i jula der jeg opplevde at otrivin ikke funka så sa det stopp. Slutta tvert med det i slutten av februar. Det var to jævlige uker.. for jeg hater å sove med tett eller nesten-tett nese. Brukte saltvann som en gal. Og fant trikset (for meg).

Saltvann løser ingenting opp for meg. Men det virker som det forebygger. Brukte jeg ofte ble det ikke like tett.

Og etter en mnd var det som jeg aldri har brukt nesespray før. Jeg bruker nå saltvann kanskje 2-4 ganger i uka for tørre slimhinner (ofte om jeg kjører bil i kulden med varmeanlegg på i lang tid feks). Og jeg tenker lykkelig på de nesten 70kr i ukene jeg sparer.

En ny BH i mnd det. Eller et nytt par sko annenhver mnd nesten. :P

Men! Lykke til om du prøver å slutte. :klemmer:

Fordelen med å slutte med nesespray er at man er ikke avhengig av stoffene på samme måte som med sentralstimulerende midler som alkohol etc.. det påvirker kroppen men ikke hjernen (kun psykisk). Så man lider ikke av direkte abstinenser man bare savner vanen. Så det er en uvane som må knekkes. Vel, etter min erfaring. Jeg er selvsagt ikke lege. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...