Gå til innhold

Bydeler i Oslo hvor man kan slippe ut katten


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg kikker etter leilighet i Oslo men er fullstendig desorientert når det kommer til bydelene og hvordan de forskjellige områdene er.

Så jeg lurte på om dere kan hjelpe meg til å gjøre det enklere, og fortelle meg hvor i Oslo det er såpass lite trafikkert at jeg kan slippe ut pus? Hvilke bydeler kan jeg utelukke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare å finne seg et sted litt utenfor sentrum, egentlig. Jeg bor på Disen, og katten min går ute, uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kommer helt an på beliggeneheten til boligen. Mange av bydelene grenser til marka på den ene siden, mens en av hovedveiene går gjennom den, så da kommer det helt an på hvor i bydelen man bor. Det jeg har gjort er at jeg har brukt kartfunksjonen på finn, og sjekket hvor mye grøntareal det er i nærheten. Mine katter er veldig skeptiske til biler, og dersom det er mulig vil de alltid trekke mot grøntarealer. Så hvis det har sett greit ut på kartet har jeg dratt på visning, og prøvd å tenke "hvis jeg var en katt, hvor ville jeg gått her?"

Sånn generelt er alt som ligger langs markagrensen bra, og boligfelt fungerer også fint dersom det er store hager og lav hastighet på trafikken. Blokk kan også fungere dersom den ligger nær skogen, og man bor i førsteetasje, så man kan slippe katten ut ett vindu. Anbefaler ikke en løsning hvor katten må gå gjennom felles gang for å komme ut.

Den eneste bydelen jeg ville avvist helt er sentrum, ellers så er det vel lite å finne på Frogner, Gamle Oslo og Grünerløkka, selv om det er noen steder der det fungerer fint. Også er det greit å unngå alt som ligger inntil de store veiene, som Ring3, Rv4, E6 og Østre Aker. Industriområder ville jeg unngått.

De bydelene jeg har kikket mest på er på østkanten, siden det er billigst der, og der er det mye fint på feks Grefsen/Kjelsås, Lofthus/Årvoll/Tonsenhagen, Ammerud/Kalbakken/Romsås, Stovner/Vestli/Høybråten. Også noe i bydel Alna, nesten hele bydel Østensjø og store deler av Nordstrand. (Nordstrand er den bydelen hvor folk er minst plaget av trafikkstøy, statistisk sett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bor midt på Grønland, og etter spetakkelet å dømme er det mange som slipper ut katten sine der. I går natt var det iallefall vill slåsskamp i bakgården :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bor midt på Grønland, og etter spetakkelet å dømme er det mange som slipper ut katten sine der. I går natt var det iallefall vill slåsskamp i bakgården :gjeiper:

At mange slipper ut katten sin betyr ikke nødvendigvis at det er ett egnet område. Det som skjer i trafikkerte områder er som regel at en veldig høy andel av kattene havner under en bil i løpet av sitt første leveår, mens de som overlever det første året som regel lever ett langt og godt liv, siden de har lært og passe seg. Det blir en form for naturlig utvalg, men jeg synes det er litt ufint mot kattene, siden biler ikke er en naturlig fiende for dem, og synes derfor at katteiere bør bo litt mer egnet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...